IKEA Gateway som ständigt försvinner från nätverket

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2020-10-03 11:56

Min Trådfri-Gateway har fått hjärnblödning. Den har fungerat klockrent i ett par års tid, men nu försvinner den från nätverket och det blir omöjligt att styra lamporna. Tidigare har det räckt med en vaktmästarreset, dvs att man har dragit ut strömmen en stund. Men det här är något annat. Jag har även provat att starta om all nätverksutrustning utan resultat.

Jag vill helst undvika att återställa Gatewayen då det är ett helt gäng med lampor som då måste paras om igen. Så om ni har några andra förslag på en tänkbar lösning så får ni gärna skriva en rad.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2020-10-03 21:18

Läste nånstans att medföljande USB-adapter är rätt kass, testa att köra med annan.

  • Medlem
  • 2020-10-03 23:05

Det ska omedelbart undersökas. Tack för tipset!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-10-05 00:23
Ursprungligen av Dalle:

Min Trådfri-Gateway har fått hjärnblödning. Den har fungerat klockrent i ett par års tid, men nu försvinner den från nätverket och det blir omöjligt att styra lamporna. Tidigare har det räckt med en vaktmästarreset, dvs att man har dragit ut strömmen en stund. Men det här är något annat. Jag har även provat att starta om all nätverksutrustning utan resultat.

Jag vill helst undvika att återställa Gatewayen då det är ett helt gäng med lampor som då måste paras om igen. Så om ni har några andra förslag på en tänkbar lösning så får ni gärna skriva en rad.

Vad illustrerar grafen?

  • Medlem
  • 2020-10-05 10:46
Ursprungligen av reboot81:

Vad illustrerar grafen?

Att den ständigt tappar kontakten med nätverket, trots att den är ansluten med kabel. Varje lucka är ett avbrott.

Jag testade tipset som jag fick av @Json_81, att byta nätadapter. Tog en iPhone-laddare med samma specar. Men det hjälpte tyvärr inte.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-10-05 13:24
Ursprungligen av Dalle:

Att den ständigt tappar kontakten med nätverket, trots att den är ansluten med kabel. Varje lucka är ett avbrott.

Jag testade tipset som jag fick av @Json_81, att byta nätadapter. Tog en iPhone-laddare med samma specar. Men det hjälpte tyvärr inte.

Vad heter programmet/tjänsten? Har eget behov av det.

Till ditt problem, kan det bero på andra faktorer, nätverkskabel? Annan enhet som dränker nätet i trafik konstant? Provat att felaöka genom att isolera - endast köra Trådfri GW, router och din mobil?

Edit: Vad är y i grafen?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2020-10-05 14:11
Ursprungligen av Dalle:

Jag testade tipset som jag fick av @Json_81, att byta nätadapter. Tog en iPhone-laddare med samma specar. Men det hjälpte tyvärr inte.

Synd. Har du en kraftigare att testa med också? Typ till ipad eller så.

  • Medlem
  • 2020-10-05 16:42
Ursprungligen av reboot81:

Vad heter programmet/tjänsten? Har eget behov av det.

Till ditt problem, kan det bero på andra faktorer, nätverkskabel? Annan enhet som dränker nätet i trafik konstant? Provat att felaöka genom att isolera - endast köra Trådfri GW, router och din mobil?

Edit: Vad är y i grafen?

Det är Ubiquitis programvara för Unifi.
Nätverkskabeln är bytt ganska nyligen utan någon förbättring. Jag tror inte heller att det är så värst mycket trafik då CPU-användningen för router och switch ligger på en låg nivå.
Jag får prova med en Philips Hue Bridge och se om det blir någon skillnad.

Y-axeln visar enhetens signalstyrka i procent.

  • Medlem
  • 2020-10-05 16:43
Ursprungligen av Json_81:

Synd. Har du en kraftigare att testa med också? Typ till ipad eller så.

Jag kan testa med en iPad-laddare. Anledningen till att jag tog en iPhoneöaddare beror på att den har samma märkström/spänning som originaladaptern.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2020-10-05 19:29
Ursprungligen av Dalle:

Jag kan testa med en iPad-laddare. Anledningen till att jag tog en iPhoneöaddare beror på att den har samma märkström/spänning som originaladaptern.

Ipadladdaren har samma spänning också men kan lämna mer ström.
Teoretiskt finns iaf en möjlighet att det kan hjälpa.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-10-06 06:52

Kolla IKEA Home Smart suben på Reddit. Där läser och ibland svarar Ikeas utvecklare.
https://www.reddit.com/r/tradfri/

T.ex denna tråd verkar vara liknande problem:
https://www.reddit.com/r/tradfri/comments/iq8...

Min gateway har varit väldigt stabil, inte rört någonting på 1,5 år. Kan det hjälpa att ge den en fast ip-adress? (inte gjort det själv)

Ursprungligen av Dalle:

Jag vill helst undvika att återställa Gatewayen då det är ett helt gäng med lampor som då måste paras om igen. Så om ni har några andra förslag på en tänkbar lösning så får ni gärna skriva en rad.

Tyvärr är väl återställning av gatewayen ett naturligt steg i felsökningen... Eller testa med en ny, men det kräver ju också omparning av allt...

1
Bevaka tråden