Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Markören rör sig inte via styrplattan

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2020-09-24 16:25

Musen är död på pekbordet, men fungerar om jag använder separat mus.
Hur fixa detta?

---
Rubrik justerad. /Moderator

Senast redigerat 2020-09-24 17:24
  • Medlem
  • 2020-09-24 17:05

Vad för maskin? Hur gammal är den? Hur är statusen på batteriet?
Jag sätter en tunna skit på att det är klassikern. Att batteriet har svällt och trycker mot trackpaden inifrån. Lösningen är såklart att byta batteriet.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-09-24 17:14

Svullet batteri har kommit som förslag tidigare gånger när du haft problemet. Men vi har aldrig fått något återkoppling.

https://www.99mac.se/forum/t/324120-okanslig-...

https://www.99mac.se/forum/t/327839-okanslig-...

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2020-09-24 19:20

Konstigt nog så har det löst sig. Fungerar nu normalt. Tack för era svar!

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2020-09-25 12:42

Mittåt fel

Ursprungligen av torin:

Konstigt nog så har det löst sig. Fungerar nu normalt. Tack för era svar!

Felet återkommer. finns det någon funktion som rättar till sådana här fel?

  • Medlem
  • 2020-09-25 12:45

Lämna in för batteribyte/reperation.

För övrigt är det hög tid att uppdatera MacOS. Efter september får du inga fler säkerhetsuppdateringar till High Sierra. (Enligt vad Apple tidigare har annonserat)

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2020-10-03 13:40

Musen

Ursprungligen av Dalle:

Lämna in för batteribyte/reperation.

För övrigt är det hög tid att uppdatera MacOS. Efter september får du inga fler säkerhetsuppdateringar till High Sierra. (Enligt vad Apple tidigare har annonserat)

Jag bor i Skattungbyn, en liten by i norra Dalarna. Här finns ingen som kan fixa batteribyte, om det nu är det som är felet.
Personligen tor jag att jag har fått någon sorts virus i datorn, men hur kollar jag det?
NÅGON SOM VET?

  • Medlem
  • 2020-10-03 14:14
Ursprungligen av torin:

Jag bor i Skattungbyn, en liten by i norra Dalarna. Här finns ingen som kan fixa batteribyte, om det nu är det som är felet.
Personligen tor jag att jag har fått någon sorts virus i datorn, men hur kollar jag det?
NÅGON SOM VET?

Det finns inget virus som gör att din pekplatta fungerar och ibland inte. Den sannolika orsaken är som sagt batteriet. För övrigt så finns det massor av människor som bor på orter där det inte heller finns batteribytesservie för Mac-datorer. Men de brukar hitta lösningar på det. Typ postgång och annat.

Jag tror inte att det handlar om ett svullet batteri. Detta är Torins tredje tråd om samma sak, över en period på nästan tre år (första tråden januari 2018). Och varje gång visar det sig att det börjar fungera igen. Hade det varit ett svullet batteri så skulle problemet inte komma och gå på det här sättet. Efter så här lång tid borde problemet snarare ha blivit värre och värre.

Först några frågor:
- Uppstår problemet i något särskilt program, eller händer det i alla program?
- Hur många program har du igång samtidigt när problemet uppstår?
- Hur fullt har du på hårddisken?
- Berätta gärna vilka program (och vilken version) du brukar använda.

Och några råd och tips (inte i någon speciell ordning):
- Köra igenom en kontroll med ett anti-malware-program, som t.ex Malwarebytes For Mac. Mycket mycket långsökt, men det skulle kunna vara något malware som segar ner datorn, så att den upplevs som mindre responsiv ibland.
- Titta i Aktivitetskontroll om det finns någon process som tar väldigt mycket av processorns kapacitet.
- Prova med en ny och fräsch användare, för att se om det beter sig likadant där.
- Starta i säkert läge, för att "städa upp" lite i systemet.
- Prova att installera senaste uppdateringen en gång till (i det här fallet 10.13.6), också för att "städa upp" lite i systemet.
- Prova att nollställa SMC.
- Prova att nollställa NVRAM/PRAM.
- Och som redan påpekats så borde du uppgradera. 10.13 High Sierra är gammalt. Datorn kan köra 10.15 Catalina (och även kommande 11.0 Big Sur). Hämta och uppdatera via AppStore.

Senast redigerat 2020-10-04 10:52
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2020-10-04 15:08

pekbord

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag tror inte att det handlar om ett svullet batteri. Detta är Torins tredje tråd om samma sak, över en period på nästan tre år (första tråden januari 2018). Och varje gång visar det sig att det börjar fungera igen. Hade det varit ett svullet batteri så skulle problemet inte komma och gå på det här sättet. Efter så här lång tid borde problemet snarare ha blivit värre och värre.

Först några frågor:
- Uppstår problemet i något särskilt program, eller händer det i alla program?
- Hur många program har du igång samtidigt när problemet uppstår?
- Hur fullt har du på hårddisken?
- Berätta gärna vilka program (och vilken version) du brukar använda.

Och några råd och tips (inte i någon speciell ordning):
- Köra igenom en kontroll med ett anti-malware-program, som t.ex Malwarebytes For Mac. Mycket mycket långsökt, men det skulle kunna vara något malware som segar ner datorn, så att den upplevs som mindre responsiv ibland.
- Titta i Aktivitetskontroll om det finns någon process som tar väldigt mycket av processorns kapacitet.
- Prova med en ny och fräsch användare, för att se om det beter sig likadant där.
- Starta i säkert läge, för att "städa upp" lite i systemet.
- Prova att installera senaste uppdateringen en gång till (i det här fallet 10.13.6), också för att "städa upp" lite i systemet.
- Prova att nollställa SMC.
- Prova att nollställa NVRAM/PRAM.
- Och som redan påpekats så borde du uppgradera. 10.13 High Sierra är gammalt. Datorn kan köra 10.15 Catalina (och även kommande 11.0 Big Sur). Hämta och uppdatera via AppStore.

Tack Jesper!
Ursäkta om jag inte fattar allt, börjar bli gammal (81).
Hur nollställer jag SMC och NVRAM/PRAM ?
Pekplattan funkar inte med alla program. Jag kör ju mest Texthanteraren. Facebook och ett bokföringsprogram.
Om du vill vara snäll och svara på detta först, så får jag återkomma till uppdatering till Catalina sedan.

  • Medlem
  • 2020-10-04 15:42
Ursprungligen av torin:

Tack Jesper!
Ursäkta om jag inte fattar allt, börjar bli gammal (81).
Hur nollställer jag SMC och NVRAM/PRAM ?
Pekplattan funkar inte med alla program. Jag kör ju mest Texthanteraren. Facebook och ett bokföringsprogram.
Om du vill vara snäll och svara på detta först, så får jag återkomma till uppdatering till Catalina sedan.

NVRAM/PRAM: https://support.apple.com/sv-se/HT204063

SMC: https://support.apple.com/sv-se/HT201295

Ursprungligen av torin:

...Hur nollställer jag SMC och NVRAM/PRAM ?...

Instruktioner finns om du klickar på länkarna i mitt inlägg.

1
Bevaka tråden