Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Recension: Vi gör hemmet säkrare med HomeKit-kompatibla Eufy

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vi tar en titt på vad vi tror är marknadens billigaste HomeKit-kompatibla övervakningskamera från Eufy Security.

Läs hela artikeln här

Gissar att vi ska kommentera här då kommentarsfunktionen för klippet är inaktiverad på youtube.

Men iaf så skulle jag montera kameran i föntret som vätter ut mot min insynsskyddade innergård. Det förekommer mkt cykelstölder i mitt område så att få en kamera som kikar på familjens cykelställ skulle vara toppen ?

Ursprungligen av Mrkhaglund:

Gissar att vi ska kommentera här då kommentarsfunktionen för klippet är inaktiverad på youtube.

Men iaf så skulle jag montera kameran i föntret som vätter ut mot min insynsskyddade innergård. Det förekommer mkt cykelstölder i mitt område så att få en kamera som kikar på familjens cykelställ skulle vara toppen ?

Youtube kommentarerna är löst.

  • Medlem
  • 2020-09-22 14:38

Beställde en för att testa lite... Vet inte riktigt var jag ska ha den. Skulle nog beställt tre

Ursprungligen av garda:

Beställde en för att testa lite... Vet inte riktigt var jag ska ha den. Skulle nog beställt tre

Minst 2 brukar jag säga

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-09-22 15:57

Ni skriver följande i artikeln :

Citat:

När vi går in och tittar på materialet som spelats in så noterar vi att kameran bjuder på en fin bild. 2K upplösningen kommer verkligen till sin rätt när vi går in och tittar på dom videoklipp som ligger sparade i Home Secure Video.

Stödjer iOS och HKSV numera 2K-upplösningen? För i iOS 13 så fanns endast stöd för 1080p.

Jag undrar också ifall ni har testat/undersökt hur aktivitetszoner fungerar med systerkameran Pan & Tilt? Den kan ju följa ett objekt som rör sig och med det så ändras ju utsnittet som aktivitetszonen baseras på.

Ursprungligen av zinned:

Ni skriver följande i artikeln :

Stödjer iOS och HKSV numera 2K-upplösningen? För i iOS 13 så fanns endast stöd för 1080p.

Jag undrar också ifall ni har testat/undersökt hur aktivitetszoner fungerar med systerkameran Pan & Tilt? Den kan ju följa ett objekt som rör sig och med det så ändras ju utsnittet som aktivitetszonen baseras på.

Aktivitetszonen i HomeKit är statisk, så flyttar du kameravilden så kommer zonen att ändras. Och har du kameran kopplad till HomeKit så kan man inte lägga till någon aktivitetszon i eufy-appen, så jag vet inte hur det hade fungerat där.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-09-23 21:32
Ursprungligen av Sledde:

Aktivitetszonen i HomeKit är statisk, så flyttar du kameravilden så kommer zonen att ändras.

Detta har jag redan beskrivit i mitt inlägg. Det jag undrar är ju om de har undersökt hur funktionaliteten blir då.

Ursprungligen av Sledde:

Och har du kameran kopplad till HomeKit så kan man inte lägga till någon aktivitetszon i eufy-appen, så jag vet inte hur det hade fungerat där.

Då det var HomeKit detta berörde så självklart

@Redaktionen @Severyd Svara gärna också på min undran kring upplösningen ni skriver om. Jag har inte sett någon som helst information om att iOS 14 numrerade stödjer 2K-upplösning från kameror men det kanske de gör? Var kan jag läsa att de gör det?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-09-24 14:14

Kan vi få återkoppling från @severyd @redaktionen?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-09-24 15:29
Ursprungligen av zinned:

Ni skriver följande i artikeln :

Stödjer iOS och HKSV numera 2K-upplösningen? För i iOS 13 så fanns endast stöd för 1080p.

Jag undrar också ifall ni har testat/undersökt hur aktivitetszoner fungerar med systerkameran Pan & Tilt? Den kan ju följa ett objekt som rör sig och med det så ändras ju utsnittet som aktivitetszonen baseras på.

Inget nytt om ändrad upplösning vad kan finna på apple.com.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-09-24 16:01
Ursprungligen av reboot81:

Inget nytt om ändrad upplösning vad kan finna på apple.com.

Nej, jag har heller inte hört något om det. Då undrar man varför @redaktionen @severyd skriver det i sin artikel, var man kan hitta den informationen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-09-27 21:10

Nu har det snart gått en vecka och vi har fortfarande inte fått svar från @Redaktionen eller @Severyd var de hittar informationen om att HomeKit nu stödjer 2K-video från kameror. Vad händer? @Marcus Attefors ?

Ursprungligen av zinned:

Nu har det snart gått en vecka och vi har fortfarande inte fått svar från @Redaktionen eller @Severyd var de hittar informationen om att HomeKit nu stödjer 2K-video från kameror. Vad händer? @Marcus Attefors ?

Har bett Mathias svara här! Har själv inte heller hört nått om 2K-video.

Ursprungligen av zinned:

Nu har det snart gått en vecka och vi har fortfarande inte fått svar från @Redaktionen eller @Severyd var de hittar informationen om att HomeKit nu stödjer 2K-video från kameror. Vad händer? @Marcus Attefors ?

Nej jag har försökt hitta information om detta, men tydligen finns ej stöd för 2k i homekit. Utan det får man endast i Eufys egna app. Ber om ursäkt ni fått fel info av mig.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-09-27 22:38
Ursprungligen av severyd:

Nej jag har försökt hitta information om detta, men tydligen finns ej stöd för 2k i homekit. Utan det får man endast i Eufys egna app. Ber om ursäkt ni fått fel info av mig.

Ursäkt godtagen

Men...man kan ju då undra lite kring hur ni går tillväga när ni skapar ni era artiklar. Jag menar, det har ju skrivits uttryckligen 2K-upplösning och då utgår jag som läsare att ni bygger detta på fakta när ni presenterar det i artikeln. Du Mathias som har skrivit den säger nu att du har försökt hitta information om detta, då hade du alltså inte informationen från början när du skrev artikeln utan bara gissade?

Jag tycker det är lite oroande om så är fallet. Själva syftet är som jag förstår det att nå ut med beskrivande artiklar för allehanda teknikprylar som intresserade läser och ska kunna bilda sig en uppfattning om aktuell produkt genom. Om man inte ser till att göra sin research noga för produkterna man går igenom så faller det ju platt, läsaren går på en nit och det riskerar till sist att bli en förtroendefråga om man har ett sådant arbetssätt...vad mer av det man läser/har läst stämmer inte?

Samtidigt kanske ni inte har ambitionen att artiklarna ska ha den nivån utan bara ses som en lattjo grej och vara texter man inte ska ta fasta på, vad vet jag.
Aja, en snabb reflektion.

Samtliga recensioner vi gör är på produkter vi testat ordentligt. Ibland så gör vi snabbtest och då framgår det även och då är kvalitén inte lika hög då vi inte har granskat produkten lika hårt. Vi lägger ned otroligt mycket tid på allt vi gör på 99mac och det skall alltid vara av kvalité och det skall gå att lita på det vi skriver. Men med det sagt så är vi inte mer än människor. Människor gör fel och det är en del av vår natur. Att ett litet fel skall ifrågasätta allt vi har recenserat känns verkligen som att göra en höna av en fjäder.

Mathias blandade i det här fallet ihop Eufy-appen med HomeKit och trodde båda stödjer 2k. Har bett honom skriva en rättelse imorgon. Som sagt, ibland blir det fel och vi kan inget annat än att rätta och lära oss av det.

//Marcus

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-09-28 07:25

Utsnitt av Eufy PTZ 2k via egna appen och en tidsstämplad via Hemappen. Visar ca 20% av hela bilden.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-09-28 09:07
Ursprungligen av Marcus Attefors:

[...] Men med det sagt så är vi inte mer än människor. Människor gör fel och det är en del av vår natur. Att ett litet fel skall ifrågasätta allt vi har recenserat känns verkligen som att göra en höna av en fjäder.

Mathias blandade i det här fallet ihop Eufy-appen med HomeKit och trodde båda stödjer 2k. Har bett honom skriva en rättelse imorgon. Som sagt, ibland blir det fel och vi kan inget annat än att rätta och lära oss av det.

//Marcus

Jag hör vad du säger och förstår det, absolut. Vi människor gör fel. Anledningen till att jag nu valde att skriva det är för att jag vid några tillfällen tidigare sett saker på samma tema men inte brytt mig om det, man kan ju som sagt göra misstag. Nu ställde jag frågan och därefter tog det väldigt lång tid att ens få respons på frågan och då valde jag att kommentera det mer ingående. Det jag påtalade anser jag fortfarande vara högst aktuellt, man måste vara noga med fakta i det man skriver och det är vid felaktigheter väldigt viktigt att då kunna återkoppla på frågor snabbt och korrigera eventuella felaktigheter.

Ursprungligen av reboot81:

Utsnitt av Eufy PTZ 2k via egna appen och en tidsstämplad via Hemappen. Visar ca 20% av hela bilden.

Du menar att du har zoomat in där, eller?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-09-28 14:33
Ursprungligen av zinned:

...

Du menar att du har zoomat in där, eller?

Ja, inzoomat. Ska dubbelkolla mot en likadan kamera som inte är med i Homekit, det ska vara synlig skillnad mellan 1080P och 2K. Kanske hela kameran går ner i 1080 när den ansluts till HK?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-09-28 14:35
Ursprungligen av reboot81:

Ja, inzoomat. Ska dubbelkolla mot en likadan kamera som inte är med i Homekit, det ska vara synlig skillnad mellan 1080P och 2K. Kanske hela kameran går ner i 1080 när den ansluts till HK?

Nej, jag ser en väldig skillnad mellan om jag zommar in på videofeeden i Eufy:s app mot när jag gör samma sak i Hem-appen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-10-06 08:59

Ni som har dessa kameror (jag har 2 x Pan & Tilt) och kör dem i HomeKit, hur upplever ni deras funktionalitet efter att ha uppdaterat till iOS 14 i era enheter?

Jag har inte längre tillgång till några inspelade klipp längst ner i fönstret när jag tittar på en kamera, inte heller kan jag minnas att jag har fått någon notis om att något ska ha spelats in sedan dess. Klippen som spelades in pre-iOS 14 borde ju dock synas.

Utöver detta så uppdateras inte stillbilden i Home-appen på en av mina två kameror när jag går in i appen.Den ena gör det och börjar då ticka “1 sekund, 2 sekunder, 3 sekunder” osv men den andra kameran står tvärstill. Båda kamerorna funkar bra att se live feed ifrån.

@reboot81 @severyd @Marcus Attefors

Jag tycker också det har börjat strula en massa. Jag bytte ut mitt Wi-Fi ungefär samtidigt så jag trodde först att det va det som strulade. Så jag testade att byta tillbaka till den gamla nätverksutrustningen och först trodde jag att det hade bättrat på sig. Men efter lite mer tester så var det samma problem.

Är jag utanför Wi-Fi så får jag inga notiser när kameran spelar in något. (Jag har ställt in att jag ska få notiser när ingen är hemma) När jag kommer hem och telefonen ansluter till Wi-Fi’t så kommer alla dagens notiser med klockslag på när de spelades in. Så det har ju spelats in klipp men notifikationerna har inte fungerat. (Jag har testat att ändra så jag ska få notiser hela tiden och det funkar så länge jag är ansluten till Wi-Fi och slutar när jag stänger av detta)
När jag är utanför Wi-Fi så kan jag fortfarande se live-feed och jag kan ex tända och släcka lampor. Men jag kan inte se att något har spelats in sen jag sist jag var ansluten till Wi-Fi’t. Ofta så kan jag inte heller kolla på gamla inspelade klipp.

Edit: jag har även testat att nollställa kameran men det har inte heller hjälpt.
Har uppdaterat telefonen och ATV4 14.0.1. ATV4 hade en ny 14.0.2 som jag inte ännu har uppdaterat till.

  • Medlem
  • 2020-10-06 10:13
Ursprungligen av zinned:

Ni som har dessa kameror (jag har 2 x Pan & Tilt) och kör dem i HomeKit, hur upplever ni deras funktionalitet efter att ha uppdaterat till iOS 14 i era enheter?

Jag har inte längre tillgång till några inspelade klipp längst ner i fönstret när jag tittar på en kamera, inte heller kan jag minnas att jag har fått någon notis om att något ska ha spelats in sedan dess. Klippen som spelades in pre-iOS 14 borde ju dock synas.

Utöver detta så uppdateras inte stillbilden i Home-appen på en av mina två kameror när jag går in i appen.Den ena gör det och börjar då ticka “1 sekund, 2 sekunder, 3 sekunder” osv men den andra kameran står tvärstill. Båda kamerorna funkar bra att se live feed ifrån.

@reboot81 @severyd @Marcus Attefors

Jag vet ju inte hur det var innan, då min kamera är ny, men jag har problem med att jag inte får några notiser alls från "Hem". Först fick jag från Eufys app och kunde inte stänga av, så jag raderade deras app helt (för det ska styras från Hem) Inspelningar funkar bra och stillbilden är uppdaterad när jag går in i "Hem". Har inte lagt någon energi på att felsöka än.

Ursprungligen av zinned:

Ni som har dessa kameror (jag har 2 x Pan & Tilt) och kör dem i HomeKit, hur upplever ni deras funktionalitet efter att ha uppdaterat till iOS 14 i era enheter?

Jag har inte längre tillgång till några inspelade klipp längst ner i fönstret när jag tittar på en kamera, inte heller kan jag minnas att jag har fått någon notis om att något ska ha spelats in sedan dess. Klippen som spelades in pre-iOS 14 borde ju dock synas.

Utöver detta så uppdateras inte stillbilden i Home-appen på en av mina två kameror när jag går in i appen.Den ena gör det och börjar då ticka “1 sekund, 2 sekunder, 3 sekunder” osv men den andra kameran står tvärstill. Båda kamerorna funkar bra att se live feed ifrån.

@reboot81 @severyd @Marcus Attefors

Indoor Cam 2 skickar notiser till mig vid rörelse. Kan även se det som spelas in.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-10-06 10:38
Ursprungligen av Sledde:

Är jag utanför Wi-Fi så får jag inga notiser när kameran spelar in något. (Jag har ställt in att jag ska få notiser när ingen är hemma) När jag kommer hem och telefonen ansluter till Wi-Fi’t så kommer alla dagens notiser med klockslag på när de spelades in. Så det har ju spelats in klipp men notifikationerna har inte fungerat. (Jag har testat att ändra så jag ska få notiser hela tiden och det funkar så länge jag är ansluten till Wi-Fi och slutar när jag stänger av detta)
När jag är utanför Wi-Fi så kan jag fortfarande se live-feed och jag kan ex tända och släcka lampor. Men jag kan inte se att något har spelats in sen jag sist jag var ansluten till Wi-Fi’t. Ofta så kan jag inte heller kolla på gamla inspelade klipp.

Jag får inga notiser alls, oavsett hemma eller borta. Mina kameror är inställda att inte kunna varken strömma eller spela in när jag är hemma men tvärt om när jag är borta. Den funktionaliteten fungerar men inga klipp spelas in och jag får inga notiser.

Ursprungligen av Sledde:

Edit: jag har även testat att nollställa kameran men det har inte heller hjälpt.
Har uppdaterat telefonen och ATV4 14.0.1. ATV4 hade en ny 14.0.2 som jag inte ännu har uppdaterat till.

När du säger nollställa kameran, vad har du då gjort? Tagit bort den från HomeKit?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-10-06 10:39

För övrigt får jag notiser från två olika sensorer i hemmet. Dessa två sensorer är inställda att endast skicka notiser när ingen är hemma men ändå får jag notiser när jag är hemma.

Allt detta måste vara en buggar i iOS 14 och HomeKit, jag har svårt att se att det skulle hjälpa med att ta bort aktuell enhet och lägga till den igen.

Ursprungligen av zinned:

När du säger nollställa kameran, vad har du då gjort? Tagit bort den från HomeKit?

Tagit bort den från HomeKit och tryckt in den lilla knappen man behöver nål för att trycka in och sen ställt in den igen som ny kamera. Alla inspelningar försvann såklart när jag gjorde detta, så det kan man ju tänka på om man vill spara någon inspelning.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-10-06 10:50
Ursprungligen av Sledde:

Tagit bort den från HomeKit och tryckt in den lilla knappen man behöver nål för att trycka in och sen ställt in den igen som ny kamera. Alla inspelningar försvann såklart när jag gjorde detta, så det kan man ju tänka på om man vill spara någon inspelning.

I nuläget har jag ju inte tillgång till några inspelningar så det kan ju kvitta för min del...

Här fanns det någon annan som hade samma problem som jag:
https://www.reddit.com/r/HomeKit/comments/iws...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-10-06 13:46
Ursprungligen av Sledde:

Här fanns det någon annan som hade samma problem som jag:
https://www.reddit.com/r/HomeKit/comments/iws...

Låter i mina öron helt vansinnigt att det skulle ha något med klockan att göra...har du testat att göra som de skriver, att para om den?

Bevaka tråden