Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Privata wifi-adresser iOS14

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-09-20 16:46

Det här kan bli en intressant vecka för nätverksadmins…

iOS 14 erbjuder en funktion som spoofar enhetens MAC-adress. -Bra!
En del nätverk nyttjar dessa för access&/fasta IP. -Problem!

Jag kör tex en fast IP på min iPhone.
Som på kort tid fick 3st olika IP, till olika MAC adresser.

Raderade de felaktiga leases som fanns i routern. Startat om router, AP, DNS-server, telefon.
Nepp, ville inte fungera.

Kanske ett edge-case, men jag har ett gäst-wifi, och på något sätt kopplade iPhone upp sig mot det i bakgrunden (även om "Anslut automatisk" är avbockat) och låste mot "fel" IP adress. Alltså kunde inte routern tilldela "korrekt" IP.

Min lösning var att radera alla wifi i mobilen, ta bort den fasta IPn i routern. Ansluta till wifi EFTER att ha bockat ur "Privat adress", därefter tilldela fast IP.

Rekommenderade inställningar för wifi-routrar och åtkomstpunkter

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-09-20 19:59
Ursprungligen av reboot81:

iOS 14 erbjuder en funktion som spoofar enhetens MAC-adress.

Förstår jag det rätt så att iOS 14 inte bara erbjuder utan att det förvalda beteendet är att alltid ansluta med en ny spoofad MAC-adress till varje nytt wifi-nätverk man ansluter till. Men i fortsättningen kommer ihåg och ansluter med samma MAC-adresss till samma nätverk.

(har själv inte uppdaterat till iOS14 än pga att jag har en produktionskritisk applikation, som bland annat ska ansluta rätt på ett visst nätverk...)

Tack för inlägget! Det kommer inte strula i mitt fall - förutom kanske första gången efter uppdatering - så bra med en förvarning

  • Medlem
  • 2020-09-20 21:00

Jag fick också problem med detta. Jag har fasta ip-adresser samt MAC-filtrering. Så jag fick ingen ip-adress från routern. Däremot såg jag en ny MAC-adress i routern. Det tog ett tag innan jag hittade den nya funktionen under wifi-inställningarna på telefonen.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-09-21 00:12
Ursprungligen av IngoX:

Förstår jag det rätt så att iOS 14 inte bara erbjuder utan att det förvalda beteendet är att alltid ansluta med en ny spoofad MAC-adress till varje nytt wifi-nätverk man ansluter till. Men i fortsättningen kommer ihåg och ansluter med samma MAC-adresss till samma nätverk.

(har själv inte uppdaterat till iOS14 än pga att jag har en produktionskritisk applikation, som bland annat ska ansluta rätt på ett visst nätverk...)

Tack för inlägget! Det kommer inte strula i mitt fall - förutom kanske första gången efter uppdatering - så bra med en förvarning

Precis, min enhet fick en ny MAC och IP av routern _per_ wifi, och jag har tre olika som jag försökte ansluta till innan jag insåg vad problemet var…

Lustigt var att mobilen inte visade Wifi-symbol i statusfältet, men enheten gick att pinga från datorn!

"Om du raderar allt innehåll och alla inställningar från din enhet eller använder funktionen Nollställ nätverksinställningar kommer din enhet att använda en annan privat wifi-adress nästa gång den ansluter till wifi-nätverket."
-Apple

Så jag tolkar det som att iOS kör en unik MAC per nätverk, och att den är statisk tills man nollställer enheten.

Om ett Wifi med SSID "GratisWifi" får iOS att generera en MAC, blir det samma MAC för ett annat Wifi med identiskt Wifi? Jag utgår från att så är fallet, annars kommer det bli riktigt knepigt med flera AP i ett nät.

  • Superhjälte
  • 2020-09-21 11:11
1
Bevaka tråden