Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Näe, nu blev jag riktigt sur

Tråden skapades och har fått 4843 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Otursveckan fortsätter. Inatt blev cykeln stulen. *svordomar*

Jag har efter ett hittills eländigt 2020 drabbat Sicilien. Inget regn har de haft hittills i år. Nu åskar och spöregnar det.

Ursprungligen av pmarriott:

Jag har efter ett hittills eländigt 2020 drabbat Sicilien. Inget regn har de haft hittills i år. Nu åskar och spöregnar det.

Låter som ketchupeffekten: först kommer inget, inget, inget sen kommer allt!!! ?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-09-14 16:21

DB Schenker kan inte bestämma sig vad saker och ting heter.
Sändningsnummer 6243430001
Sändnings ID 6243430001
Fraktsedelsnr: 624343001

Ursprungligen av reboot81:

DB Schenker kan inte bestämma sig vad saker och ting heter.
Sändningsnummer 6243430001
Sändnings ID 6243430001
Fraktsedelsnr: 624343001

LOL

En fråga igen angående dollarkursen. Ser nu att en Apple Watch SE kostar ifrån 3195:- hos Apple. 1 dollar kostar inte ens 9 kronor längre vilket inte borde bli 3195:- $279 ska ha dom i US. Har dom justerat ner kursen på sistone?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-09-15 22:56
Ursprungligen av westerlu77:

En fråga igen angående dollarkursen. Ser nu att en Apple Watch SE kostar ifrån 3195:- hos Apple. 1 dollar kostar inte ens 9 kronor längre vilket inte borde bli 3195:- $279 ska ha dom i US. Har dom justerat ner kursen på sistone?

Moms, tull och skatt?

Ursprungligen av westerlu77:

En fråga igen angående dollarkursen. Ser nu att en Apple Watch SE kostar ifrån 3195:- hos Apple. 1 dollar kostar inte ens 9 kronor längre vilket inte borde bli 3195:- $279 ska ha dom i US. Har dom justerat ner kursen på sistone?

Priser i USA anges utan moms (sales tax, som skiljer sig mellan olika platser). Dra bort momsen på svenska priset så blir det 2556 kr. Ingen större skillnad alltså.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2020-09-16 07:55
Ursprungligen av westerlu77:

En fråga igen angående dollarkursen. Ser nu att en Apple Watch SE kostar ifrån 3195:- hos Apple. 1 dollar kostar inte ens 9 kronor längre vilket inte borde bli 3195:- $279 ska ha dom i US. Har dom justerat ner kursen på sistone?

Ursprungligen av Sir N.:

Priser i USA anges utan moms (sales tax, som skiljer sig mellan olika platser). Dra bort momsen på svenska priset så blir det 2556 kr. Ingen större skillnad alltså.

Dessutom justerar man inte priserna varje dag när valutakurserna går upp eller ner. Det gör man högst en eller ett par ggr per år och tar höjd för valutarörelser.

Adobe Sviten håller inte måttet…
Dyker jämt och ständigt följande dialogruta:
"Adobe Creative Cloud
Adobe Creative Cloud behövs för att lösa det här problemet men det saknas eller kan vara skadat. Hämta och installera en ny kopia av Creative Cloud från 'http://www.adobe.com/go/adobecreativecloudapp...'."

Man skall reparera det. Men ibland lyckas det inbland inte. Förut var det inga problem alls. Adobes Creative Cloud kvalitets bygge har sjunkit som en sten…

Ursprungligen av The Real Viking:

Adobe Sviten håller inte måttet…
Dyker jämt och ständigt följande dialogruta:
"Adobe Creative Cloud
Adobe Creative Cloud behövs för att lösa det här problemet men det saknas eller kan vara skadat. Hämta och installera en ny kopia av Creative Cloud från 'http://www.adobe.com/go/adobecreativecloudapp...'."

Man skall reparera det. Men ibland lyckas det inbland inte. Förut var det inga problem alls. Adobes Creative Cloud kvalitets bygge har sjunkit som en sten…

Antar att pengarna kommer in oavsett med prenumerationer, så kvalitet är kanske inte så viktigt?
Sitter kvar med PS6, på gott och ont.

Fallande stjärna är borta iOS14 imessage, varför?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-09-18 04:52
Ursprungligen av Snoopy:

Fallande stjärna är borta iOS14 imessage, varför?

Man kunde/orkade inte koda den för macOS?

Ursprungligen av Snoopy:

Antar att pengarna kommer in oavsett med prenumerationer, så kvalitet är kanske inte så viktigt?
Sitter kvar med PS6, på gott och ont.

Har även Affinity programmen, så jag kan så småningom släppa Adobe CC. Det som fattas är två saker i Affinity Publisher: 1) Multi-line composer (gärna med World-ready multi-line composer) 2) fotnoter.
Fungerar Affinity Publisher som förväntat med de två ovannämnda finesserna ryker hela Adobe CC!

Stor text överallt verkar inte funka i mac :-(

Varför måste man hela tiden hålla på och zooma in och ut hela tiden om man inte t.e.x. skriver i detta forum eller använder commander one... Det är väldigt irriterande Det behöver man inte göra i Windows eller i Linux... Där kan man ställa in upplösningen på skärmen så att allt blir stort. Jag ser inte vad det står ovanför men jag vet att det står nytt inlägg... Om jag ska se vad det står så måste jag använda mushjulet och rulla det uppåt tillsammans med ctrl... Och då blir denna text jättestor och får inte plats på min skärm...
/Anna Maria

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-10-03 01:51

Under Äpplet - Systeminställningar - Bildskärmar kan du under valet Skalad ställa olika upplösningar. Kan det vara en lösning?

Ursprungligen av kenjon:

Under Äpplet - Systeminställningar - Bildskärmar kan du under valet Skalad ställa olika upplösningar. Kan det vara en lösning?

Jag har valt upplösningen 720 och det blev inte så mycket bättre... Nu hoppas jag att det blev rätt fil också... det är dumt att man måste börja nerifrån för att kunna bifoga den senaste filen som man har gjort... Jag använder Safari.

/Anna Maria

Ursprungligen av kenjon:

Under Äpplet - Systeminställningar - Bildskärmar kan du under valet Skalad ställa olika upplösningar. Kan det vara en lösning?

Nej det var ingen bra lösning... Nu har jag svarta sorgkanter runt bildskärmen... Måste man ha en jätteskärm för att det ska funka? Min skärm är på 15 tum ... Det får inte plats en större skärm på mitt skrivbord...

Jag har en 17 tums skärm till min Linux dator... Jag använder också den skärmen till min Windows dator men Windows surfar jag inte på. I både Linux och Windows blir texten bra när jag har stor text. Men om jag har alldeles för stor upplösning i Windows så blir texten för stor och då måste jag starta om i felsäkert läge för att kunna ändra i värsta fall måste jag installera om Windows...
/Anna Maria

Ursprungligen av Anna Maria:

Nej det var ingen bra lösning... Nu har jag svarta sorgkanter runt bildskärmen... Måste man ha en jätteskärm för att det ska funka? Min skärm är på 15 tum ... Det får inte plats en större skärm på mitt skrivbord...

Jag har en 17 tums skärm till min Linux dator... Jag använder också den skärmen till min Windows dator men Windows surfar jag inte på. I både Linux och Windows blir texten bra när jag har stor text. Men om jag har alldeles för stor upplösning i Windows så blir texten för stor och då måste jag starta om i felsäkert läge för att kunna ändra i värsta fall måste jag installera om Windows...
/Anna Maria

Om det bara är i Safari du vill ha större text? Då kan du under inställningar i Safari välja avancerat och sedan kryssa i hjälpmedel och här välja att inte det inte visas små/ mindre typsnittsstorlekar. än Ex. 12 eller valfritt.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-10-13 22:08

Inte riktigt sur, men lite irriterad (sen några år tillbaka). Varför lägger lägger Apple inte in Airplaystöd i Apple Watch, jag vill kunna spela musik från klockan till befintliga enheter, inte köpa en/flera Bluetoothhögtalare också.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-10-18 12:35

Kapacitetsproblem på en av nätets viktigaste sidor.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2020-10-18 12:52
Ursprungligen av reboot81:

Kapacitetsproblem på en av nätets viktigaste sidor.

DDoS ?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-10-19 12:28

Endast amatörer benämner lagring som minne.

Jag är nybörjare på nyare Mac och jag har gjort tabben att kopiera gamla filer till min Mac mini... Jag har därför slutat att surfa på min Mac mini tills jag har kopierat alla filer... Det rådet har jag fått av en vän som har använt mac sen system 7... Då var varken jag eller han uppkopplade...

Clean my mac! Nej tack!

Inte innan jag har kopierat mina gamla filer till annat media... Om jag använder det programmet förlorar jag alla mina gamla filer som kommer från usb-minnen och iBrigde bl.a. Just nu använder jag min Linuxdator . Min Mac mini vill installera 7 uppdateringar... Det får den göra efter att jag har kopierat mina filer!
Anna Maria

Senast redigerat 2020-10-19 16:01

En annan sak som är dumt med mac är att man måste hålla på och zooma in och ut hela tiden om man vill ha stor text tillfälligt och sen vill se vad som finns runt omkring:-( ... Det är tur att man inte behöver göra det i detta forum .... Jag behöver inte zooma in och ut med ctrl+scroll när jag använder commander one heller... Commander one är mitt favoritprogram i min Mac mini... Det är dumt att man inte kan få stor text på alla menyer och annat i Mac mini ḿed Catalina... Jag kan få stor text på alla menyer och annat text i Linux och windows iallafall men min windows dator surfar jag inte på . Om jag gör det så får jag bara virus...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-10-19 18:16
Ursprungligen av Anna Maria:

Jag är nybörjare på nyare Mac och jag har gjort tabben att kopiera gamla filer till min Mac mini... Jag har därför slutat att surfa på min Mac mini tills jag har kopierat alla filer... Det rådet har jag fått av en vän som har använt mac sen system 7... Då var varken jag eller han uppkopplade...

Clean my mac! Nej tack!

Inte innan jag har kopierat mina gamla filer till annat media... Om jag använder det programmet förlorar jag alla mina gamla filer som kommer från usb-minnen och iBrigde bl.a. Just nu använder jag min Linuxdator . Min Mac mini vill installera 7 uppdateringar... Det får den göra efter att jag har kopierat mina filer!
Anna Maria

Förstår ärligt talat inte vad du är sur över.

Ursprungligen av reboot81:

Förstår ärligt talat inte vad du är sur över.

Jag är sur på att jag har kopierat gamla filer till min Mac mini... Jag hade tänkt kopiera dem till annat media sen när jag köpt nya usb-minnen...Jag skulle ha valt min Linuxdator till detta i stället för Mac mini... Eftersom jag inte vill förlora dessa filer så har jag slutat att surfa på Mac mini tills jag har kopierat filerna till annat media.
/Anna Maria

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-10-19 21:18
Ursprungligen av Anna Maria:

Jag är sur på att jag har kopierat gamla filer till min Mac mini... Jag hade tänkt kopiera dem till annat media sen när jag köpt nya usb-minnen...Jag skulle ha valt min Linuxdator till detta i stället för Mac mini... Eftersom jag inte vill förlora dessa filer så har jag slutat att surfa på Mac mini tills jag har kopierat filerna till annat media.
/Anna Maria

Men varför surfar du inte med Mac mini:n? Är du rädd att få virus som förstör filerna?

Ursprungligen av xms67:

Men varför surfar du inte med Mac mini:n? Är du rädd att få virus som förstör filerna?

Nej jag är inte så rädd att få virus men jag är rädd att programmen clean my mac raderar mina gamla filer. En del är över ett år gamla eller ännu äldre kort och annat bl.a. roliga sidor från avigsidan. Därför så vill jag kopiera alla gamla filer från mac som jag kopierade dit från usb-minnen och ibridge för att jag bebövde dessa lagringsmedia till nya filer . Nu har jag köpt flera usb-minnen som jag ska lagra filerna på tills jag får tid att ladda upp dem på google drive .
/Anna Maria

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2020-10-24 18:15

Den utmärkta mjukvaran youtube-dl är borttagen från Github pga. upphovsrättslagen DMCA.

Bevaka tråden