Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förlänga WiFi med Accesspunkter

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Älvkarleby
  • 2020-09-16 22:13

Jag vill förlänga mitt nätverk, har 3 hus på tomten, ganska nära varandra (max 50M) men Wifi går ej så bra genom ytterväggarna. Tänkte dra ethernet och skaffa 2 accesspunkter. Kan nån rekommendera några bra som inte är så dyra? 500-800Kr per st vill jag helst hålla mej inom, dom flesta verkar ha "företagspriser". Dom som man sätter i vägguttagen är ju billiga, men tror inte dom delar via ethernet, osäker... Jag vill inte göra nya nätverk, bara köra i "bridge mode" (heter det så?)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-09-16 22:27

Unifi AC Lite

Ubiquiti
Netgear (Orbi RBK50 kostar 3-pack för 3-4k)
TP-link

...är väl det som ligger närmast till hand.

Kanske lite dyrare, men du måste nog upp i den pengen för att det ska bli bra.

  • Medlem
  • Älvkarleby
  • 2020-09-17 09:44

Vad är skillnaden på en accesspunkt och en vanlig router i 500kr klassen, Jag har Apple Airport Extreme som huvudrouter, och även en Apple i ett annat nätverk (annat hus), den kan man ju sätta i bridge mode och förlänga nätverket, kan man göra det med billigare routers?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-09-17 10:01
Ursprungligen av Ken:

Vad är skillnaden på en accesspunkt och en vanlig router i 500kr klassen, Jag har Apple Airport Extreme som huvudrouter, och även en Apple i ett annat nätverk (annat hus), den kan man ju sätta i bridge mode och förlänga nätverket, kan man göra det med billigare routers?

Funkar med billig router också. Jag har använt 3 st begagnade TP-link routrar av enklaste modell med 5-10 år på nacken i en större fastighet, inga problem.

(Jo, den ena var så kass att den hänger sig en gång i veckan. Löst det tillfälligt med en enkel timer som bryter strömmen en kvart varje natt för hård omstart, tickat på så ett halvår nu...)

  • Medlem
  • Älvkarleby
  • 2020-09-17 10:07
Ursprungligen av IngoX:

Funkar med billig router också. Jag har använt 3 st begagnade TP-link routrar av enklaste modell med 5-10 år på nacken i en större fastighet, inga problem.

Kan man förlänga med dom? (Inte skapa nya nätverk), dom sitter relativt nära varandra. Rädd för att dom skall störa varandra.
Iofs, måste ju finnas tiotals olika nätverk i lägenheter som sitter bara meter från varandra...
Måste läsa på lite om det där...

  • Medlem
  • Älvkarleby
  • 2020-09-17 11:11

Den här då? Bra pris, verkar kunna förlänga.
https://www.conrad.se/p/d-link-dap-2020e-wifi...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-09-17 12:44

Observera att Unifi inte förlänger ett befintligt nät, men det hindrar inte dig från att använda samma SSID. Sedan kan du successivt migrera till Unifi.

https://community.ui.com/questions/extending-...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-09-17 13:00
Ursprungligen av Ken:

Kan man förlänga med dom? (Inte skapa nya nätverk), dom sitter relativt nära varandra. Rädd för att dom skall störa varandra.

Stäng av router-funktionen, ge nätverken samma SSID-namn och lösen. Kan ställa in dem på olika kanaler så de inte stör varandra vid överlappning.

Ursprungligen av Ken:

Måste läsa på lite om det där...

En gammal men pedagogisk supportartikel (sedan Apple gjorde egen närverksutrustning)
Wi-Fi-basstationer: Utöka täckningen för ett trådlöst nätverk genom att lägga till flera Wi-Fi-basstationer

Och lite nyare info.
Roaming i wifi-nätverk med 802.11k, 802.11r och 802.11v på iOS
(har inte kollat vilka standarder mina routrar stöder, men funkar tillfredställande med en gammal TimeCapsule som router)

Ursprungligen av Ken:

Den här då? Bra pris, verkar kunna förlänga.
https://www.conrad.se/p/d-link-dap-2020e-wifi...

Säkert bra. Jag valde gamla routrar för att samtidigt få fler fysiska ethernetportar, två av platserna har nätverksskrivare och annat som behöver det.

Klämmer in en fråga, jag har en gammal Airport Express eller Extreme liggandes - kan man använda en sådan till förlängd accesspunkt?

Det kanske är just det de är haha? Inte använt den på 6 år
Det är en sådan här om jag minns rätt i huvudet(svensk kontakt dock): https://www.idg.se/editorial/0/path/1.701664!...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-09-17 16:55

Förlänga nätverk med accesspunkt eller en gammal WiFi-router är en ofta förekommande fråga. Sök gärna lite i forumet.

Senast redigerat 2020-09-17 21:56
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-09-17 21:17

Med ”förlänga”, menar du att förlänga det trådlöst, eller att förlänga den med kabel till nästa burk?

  • Medlem
  • Älvkarleby
  • 2020-09-18 00:00
Ursprungligen av kenjon:

Med ”förlänga”, menar du att förlänga det trådlöst, eller att förlänga den med kabel till nästa burk?

Med kabel, det verkar va det bästa.

  • Medlem
  • Älvkarleby
  • 2020-09-18 00:03
Ursprungligen av theplague:

Klämmer in en fråga, jag har en gammal Airport Express eller Extreme liggandes - kan man använda en sådan till förlängd accesspunkt?

Det kanske är just det de är haha? Inte använt den på 6 år
Det är en sådan här om jag minns rätt i huvudet(svensk kontakt dock): https://www.idg.se/editorial/0/path/1.701664!...

Jag har en sån också, har inte kört den på att tag nu, men den funkade bra, använde den för att få ut ljud på altanen, men den förlängde också nätverket.

  • Medlem
  • Älvkarleby
  • 2020-09-18 00:05

Har beställt lite grejor nu, en D-Link accesspunkt, en D-Link router samt en switch. Få se hur det går...

Ursprungligen av Ken:

Jag har en sån också, har inte kört den på att tag nu, men den funkade bra, använde den för att få ut ljud på altanen, men den förlängde också nätverket.

Tack! Ska försöka installera den i gäststugan vartefter då.

1
Bevaka tråden