Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iOS 14 lanseras idag - det här är nytt

Tråden skapades och har fått 67 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-09-17 09:46
Ursprungligen av Dalle:

Det är inte så att du har använt telefonen mer än vanligt sedan uppdateringen @MorganB?

Tyvärr inte.... brukar ladda fullt innan natten och sedan sjunker det väldigt sakta under förmiddagen.
Men nu är den redan nere på 73%
Vilket är ovanligt för mig även om jag läser tidning och kollar länkar.

  • Medlem
  • 2020-09-17 09:51

Har du provat en hard reset?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-09-17 09:54
Ursprungligen av Dalle:

Har du provat en hard reset?

Gjorde det precis nu så får se under dagen och natten

  • Medlem
  • 2020-09-17 09:57

Två grejer jag stör mig på... efter några timmars användande
När jag öppnar telefonen och ska gå in i notiscenter så ligger det en jävla banderoll att mina airpods är inkopplade, så jag måste först ta bort den innan jag kan dra ner från toppen.
Sen vill jag ha widgeten för batteri (vill se laddning på airpods-caset) längst ner när jag går till där de "gamla" widgets finns, nu kan jag bara lägga den överst. (dvs. man kan inte sortera alla utan det är uppdelat i apples egna och andras.)
Någon som vet om det går att fixa på något sätt??

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-09-17 10:05
Ursprungligen av garda:

Sen vill jag ha widgeten för batteri (vill se laddning på airpods-caset) längst ner när jag går till där de "gamla" widgets finns, nu kan jag bara lägga den överst. (dvs. man kan inte sortera alla utan det är uppdelat i apples egna och andras.)
Någon som vet om det går att fixa på något sätt??

När man trycker och får igång dem för att ta bort så trycker du en gång till lite längre så förstoras den och går att flytta

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-09-17 10:22
Ursprungligen av garda:

Sen vill jag ha widgeten för batteri (vill se laddning på airpods-caset) längst ner när jag går till där de "gamla" widgets finns, nu kan jag bara lägga den överst. (dvs. man kan inte sortera alla utan det är uppdelat i apples egna och andras.)

Det är väl bara att gå in i "edit-läge" och flytta den widgeten nedåt?

  • Medlem
  • 2020-09-17 10:47
Ursprungligen av zinned:

Det är väl bara att gå in i "edit-läge" och flytta den widgeten nedåt?

Jag lyckas inte. Det verkar som det är uppdelat i två delar, en för de som Apple har tex. batteri, väder aktier och de kan inte blandas med andra tex. fantasical, SMHI och Avanza. Apples egna ligger alltid över de andra.

  • Medlem
  • Boston
  • 2020-09-17 11:07
Ursprungligen av garda:

Jag lyckas inte. Det verkar som det är uppdelat i två delar, en för de som Apple har tex. batteri, väder aktier och de kan inte blandas med andra tex. fantasical, SMHI och Avanza. Apples egna ligger alltid över de andra.

Har noterat samma sak. Det verkar som iOS 14 widgets och "legacy" widgets är separerade. När tredjepartsutvecklarna uppdaterar så går det att flytta runt som förut. Carrot Weather uppdaterades redan igår och då fungerar den på samma sätt som Apples egna.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-09-17 11:26

En sak behöver jag hjälp med - Widget-trave.

Hur i helskotta väljer man vad som ska ingå i traven? Det känns som att det är slumpvis utvalda appars widgets som blir en del av denna, där man sedan kan ta bort de man inte önskar, men hur lägger man till? Och vad innebär "Smart rotering" på samma trave?

  • Medlem
  • Boston
  • 2020-09-17 11:36
Ursprungligen av zinned:

En sak behöver jag hjälp med - Widget-trave.

Hur i helskotta väljer man vad som ska ingå i traven? Det känns som att det är slumpvis utvalda appars widgets som blir en del av denna, där man sedan kan ta bort de man inte önskar, men hur lägger man till? Och vad innebär "Smart rotering" på samma trave?

Ja, det känns inte helt genomtänkt. Jag märkte av en slump att efter att man gjort en trave kan man dra-och-släppa ytterligare widgets på den.

Smart rotering antar jag innebär att Siri ska lära sig vilka appar ur traven du använder oftast och vid vilka tidpunkter och då lägga den överst i traven.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-09-17 11:59
Ursprungligen av Gurra:

Jag märkte av en slump att efter att man gjort en trave kan man dra-och-släppa ytterligare widgets på den.

Nej, det kan inte jag göra. Inte ens om jag tar bort någon av de sju widgets som ligger per default i traven. Försöker jag dra och släppa en annan widget ovanpå befintlig trave så går det inte, den flyttas endast som om man bara vill möblera om på skärmen.

Kan du verkligen släppa en widget ovanpå en trave?

  • Medlem
  • Boston
  • 2020-09-17 12:07
Ursprungligen av zinned:

Nej, det kan inte jag göra. Inte ens om jag tar bort någon av de sju widgets som ligger per default i traven. Försöker jag dra och släppa en annan widget ovanpå befintlig trave så går det inte, den flyttas endast som om man bara vill möblera om på skärmen.

Kan du verkligen släppa en widget ovanpå en trave?

Ja. Dubbelkollade precis. Hade en trave med Photos, Music, Clock och Reminders. Gjorde en widget för Notes i samma storlek. Drog den till traven. Det var lite pilligt och pausen är lite lång innan den "ramlar" in i traven men det funkar.

Provat att göra det både med traven på en hemskärm och i området till vänster (vad det nu kan heta) och båda funkar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-09-17 12:26
Ursprungligen av Gurra:

Ja. Dubbelkollade precis. Hade en trave med Photos, Music, Clock och Reminders. Gjorde en widget för Notes i samma storlek. Drog den till traven. Det var lite pilligt och pausen är lite lång innan den "ramlar" in i traven men det funkar.

Provat att göra det både med traven på en hemskärm och i området till vänster (vad det nu kan heta) och båda funkar.

Upptäckte nu att orsaken till att jag inte lyckades var för att jag försökte droppa en widget i traven som inte var av samma storlek. Om man istället droppar en widget av samma storlek så fungerar det. Här failar Apple tycker jag, absolut. "It just works" går inte att applicera här...

I min värld är det självklart att om man drar en liten, ensam widget in i en befintlig trave som är av mellanstorlek så ska den lilla widgeten anpassa sin storlek automatiskt utifrån målplatsens storlek. Detta säger sig självt, kan jag tycka. Och varför inte ge användaren möjlighet att lägga till widgets i traven från samma plats som man tar bort widgets?

  • Medlem
  • 2020-09-17 13:23
Ursprungligen av Gurra:

Har noterat samma sak. Det verkar som iOS 14 widgets och "legacy" widgets är separerade. När tredjepartsutvecklarna uppdaterar så går det att flytta runt som förut. Carrot Weather uppdaterades redan igår och då fungerar den på samma sätt som Apples egna.

Japp, ser nu att jag har några app-widgets bland Apples egna. Så då kommer det funka bara de uppdaterar sina appar.
​​​​​​​

  • Medlem
  • Boston
  • 2020-09-17 13:27
Ursprungligen av zinned:

Upptäckte nu att orsaken till att jag inte lyckades var för att jag försökte droppa en widget i traven som inte var av samma storlek. Om man istället droppar en widget av samma storlek så fungerar det. Här failar Apple tycker jag, absolut. "It just works" går inte att applicera här...

I min värld är det självklart att om man drar en liten, ensam widget in i en befintlig trave som är av mellanstorlek så ska den lilla widgeten anpassa sin storlek automatiskt utifrån målplatsens storlek. Detta säger sig självt, kan jag tycka. Och varför inte ge användaren möjlighet att lägga till widgets i traven från samma plats som man tar bort widgets?

Håller med till 100%, inte alls intuitivt. Åtminstone ett plustecken när man klickat edit widget på trave...

Själv, så väntar jag på att minst iOS 14.0.3 har släppt.
Då slipper man iaf de värsta buggarna, samt att tredjeparts appar har hunnit uppdaterats och optimerats för ios14. ?

  • Medlem
  • Borås
  • 2020-09-17 19:09

På min iPhone 11 Pro - ej Max har uppdateringen fortfarande inte kommit. Körde beta på 13 om det spelar någon roll. Tips?

Ursprungligen av garda:

Jag lyckas inte. Det verkar som det är uppdelat i två delar, en för de som Apple har tex. batteri, väder aktier och de kan inte blandas med andra tex. fantasical, SMHI och Avanza. Apples egna ligger alltid över de andra.

Det är inte Apples egna och andra. Det är nya typens widget och gamla typens widget.

Annars så har du rätt

Edit: såg att du hade fått svar men jag låter mitt svar ligga kvar i alla fall

Ursprungligen av Ola:

På min iPhone 11 Pro - ej Max har uppdateringen fortfarande inte kommit. Körde beta på 13 om det spelar någon roll. Tips?

Du har väl inte kvar din betaprofil? Ta bort den i sådana fall.

  • Medlem
  • Borås
  • 2020-09-17 19:13
Ursprungligen av BlackSmp:

Du har väl inte kvar din betaprofil? Ta bort den i sådana fall.

Jag fick vanliga 13.7 nyss, så den borde väl vara borta? Jag körde beta på 13.1 om jag minns rätt. Sedan har det fungerat som vanligt.

Ursprungligen av Raxxor:

Själv, så väntar jag på att minst iOS 14.0.3 har släppt.
Då slipper man iaf de värsta buggarna, samt att tredjeparts appar har hunnit uppdaterats och optimerats för ios14. ?

Och jag som kört sedan firsta utvecklarbetan....

Ursprungligen av Ola:

Jag fick vanliga 13.7 nyss, så den borde väl vara borta?

Kan vara bäst att titta efter i alla fall

  • Medlem
  • Borås
  • 2020-09-17 19:21
Ursprungligen av BlackSmp:

Kan vara bäst att titta efter i alla fall

Så lätt var det, tack!

Ursprungligen av Ola:

Så lätt var det, tack!

Har varit där själv tidigare år:)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-09-17 21:33

Den nya Appbibliotek.... om man testar det och inte gillar det, kan man gå tillbaka? Utan att läsa in en backup.

Ursprungligen av kenjon:

Den nya Appbibliotek.... om man testar det och inte gillar det, kan man gå tillbaka? Utan att läsa in en backup.

Hmm, det finns väl på sista sidan(scrolla längst till höger) på hemskärmen alltid oavsett?
Eller hur menar du?

Ursprungligen av kenjon:

Den nya Appbibliotek.... om man testar det och inte gillar det, kan man gå tillbaka? Utan att läsa in en backup.

Nej. App biblioteket finns alltid där men du behöver inte använda det. Jag använder egentligen rätt sällan eftersom jag redan tidigare sökte efter apparna

Jag tror att app biblioteket är mest för dem som inte inser att man kan söka efter appar.

Jaha, då är jag på 14.2...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-09-18 12:03
Ursprungligen av theplague:

Hmm, det finns väl på sista sidan(scrolla längst till höger) på hemskärmen alltid oavsett?
Eller hur menar du?

Jag har en hel del mappar där jag har sorterat in olika appar av samma genre. Är det inte det som Appbibliotek ska göra med automatik?

Ursprungligen av kenjon:

Jag har en hel del mappar där jag har sorterat in olika appar av samma genre. Är det inte det som Appbibliotek ska göra med automatik?

Nja. Delvis. Den gör iofs det men jag går princip aldrig efter mapparna. Jag söker eller drar ner sliden som kommer fram när du börjar söka

Mina existerande mappar lät jag vara men jag gömde sidorna istället. Nu har jag tre av åtta synliga och de tre som syns domineras mest av widgets

Bevaka tråden