Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple: Fortnite kommer inte tillbaka till App Store på minst ett år

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple tänker neka Epic Games om ny ansökan till deras utvecklar program i minst ett år. Detta framkommer i dokument som avser rättegången mellan Epic Games och Apple.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-09-14 10:52

63% av alla 116 miljoner som spelar Fortnite på iOS gör det ENDAST på iOS. De har alltså drygt 73 miljoner spelare som inte längre kan spela spelet.

Sedan har vi massor av mobila users på Android som nu inte spelar då spelet inte längre finns tillgänglig på Google Play Store. Epic har dragit in över 10 miljarder på bara den mobila sidan under de två åren det har funnits tillgängligt.

Slår man ut intäkten på 10 miljarder över två år ner på månadsbasis så motsvarar det alltså ca 420 miljoner per månad och av dessa tappar de då direkt 63% pga utestängda iOS-users, vilket ger ett direkt tapp på över 260 miljoner per månad eller nära 9 miljoner om dagen (snitt på 30 dagar per månad).

Utestängda iOS-användare är alltså upphov till ett enormt tapp i intäkt för Epic. Season 4 i Fortnite släpptes den 27 augusti, sedan dess har inte iOS-användare kunnat spela spelet och sedan dess har Epic då tappat 160 miljoner...and counting.

  • Medlem
  • International user
  • 2020-09-14 14:04
Ursprungligen av zinned:

63% av alla 116 miljoner som spelar Fortnite på iOS gör det ENDAST på iOS. De har alltså drygt 73 miljoner spelare som inte längre kan spela spelet.

Sedan har vi massor av mobila users på Android som nu inte spelar då spelet inte längre finns tillgänglig på Google Play Store. Epic har dragit in över 10 miljarder på bara den mobila sidan under de två åren det har funnits tillgängligt.

Slår man ut intäkten på 10 miljarder över två år ner på månadsbasis så motsvarar det alltså ca 420 miljoner per månad och av dessa tappar de då direkt 63% pga utestängda iOS-users, vilket ger ett direkt tapp på över 260 miljoner per månad eller nära 9 miljoner om dagen (snitt på 30 dagar per månad).

Utestängda iOS-användare är alltså upphov till ett enormt tapp i intäkt för Epic. Season 4 i Fortnite släpptes den 27 augusti, sedan dess har inte iOS-användare kunnat spela spelet och sedan dess har Epic då tappat 160 miljoner...and counting.

Har testat på macen, men trevligast på ipadden. Har dock inte spelat på länge gillar inte att måste uppdatera varje gång man vill spela och vänta i något som känns som en evighet. Så gav upp spelandet. Har provat spela nu efter de slängdes ut igen, och kan säga det är en trevligare upplevelse än tidigare med alla uppdateringar. Men deras "optimeringar" tar fortfarande lång tid. Igår kväll tänkte jag spela lite igen men lag ifrån mig ipadden i väntan på optimeringar och sen blev det inget mera.

De har helt klart fel fokus för att hålla mig kvar som spelare. Dock ger jag inga vinster för dem, betalt en gång ett belopp jag ansåg det värdigt, efter det inget mera. Jag önskar mera att de skulle ta betalt för ett spel och sedan utveckla ett nytt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-09-14 14:10
Ursprungligen av juanito:

Har testat på macen, men trevligast på ipadden. Har dock inte spelat på länge gillar inte att måste uppdatera varje gång man vill spela och vänta i något som känns som en evighet. Så gav upp spelandet. Har provat spela nu efter de slängdes ut igen, och kan säga det är en trevligare upplevelse än tidigare med alla uppdateringar. Men deras "optimeringar" tar fortfarande lång tid. Igår kväll tänkte jag spela lite igen men lag ifrån mig ipadden i väntan på optimeringar och sen blev det inget mera.

Optimeringarna stöter man ju sällan på, bara om man spelar mer sällan. För övrigt säger du "Igår kväll tänkte jag spela lite igen men lag ifrån mig ipadden i väntan på optimeringar" - blir ju lite svårt att spela nu sedan Season 4 släpptes?

Ibland löser det sig till det bästa. Fortnites storhetstid likt många liknande titlar innan det har nått sin peak. Då är det alltid bra att hamna i hetluften så de kan dra in någon krona extra.

Tencents my ass

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-09-14 21:22
Ursprungligen av Ancientdragon:

Ibland löser det sig till det bästa. Fortnites storhetstid likt många liknande titlar innan det har nått sin peak. Då är det alltid bra att hamna i hetluften så de kan dra in någon krona extra.

Tencents my ass

Inte riktigt verklighetsförankrat statement. Fortnite har aldrig varit så stora och haft så många aktiva spelare som när de började bråka med de stora pojkarna.

Får se hur länge Tencent pallar med att I onödan slösa bort pengar.

Ursprungligen av zinned:

Inte riktigt verklighetsförankrat statement. Fortnite har aldrig varit så stora och haft så många aktiva spelare som när de började bråka med de stora pojkarna.

Får se hur länge Tencent pallar med att I onödan slösa bort pengar.

Jag undrar det jag.

Tencent kom inte dit de är idag utan att ta kalkylerade risker. Att ta en sådan risk om intäktskurvan för iOS gick rakt uppåt känns osannolikt.

Nej de har alldeles för många skyddsnät och styrelser för att något sådant skall kunna ske. Här får en gammal trotjänare ta stryk för att bilda opinion.

Och inget spel håller för evigt som tur är.

Sen kanske vi tycker lite olika i det mesta men det är ju då man lär sig något.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-09-15 00:15
Ursprungligen av Ancientdragon:

Jag undrar det jag.

Tencent kom inte dit de är idag utan att ta kalkylerade risker. Att ta en sådan risk om intäktskurvan för iOS gick rakt uppåt känns osannolikt.

Nej de har alldeles för många skyddsnät och styrelser för att något sådant skall kunna ske. Här får en gammal trotjänare ta stryk för att bilda opinion.

Och inget spel håller för evigt som tur är.

Sen kanske vi tycker lite olika i det mesta men det är ju då man lär sig något.

Ursprungligen av zinned:

https://borsvarlden.com/artiklar/fortnite-int...

https://www.nyteknik.se/popularteknik/storbra...

Jag läser lite och upplever att iOS genererar pengar men majoriteten av inkomsten verkar komma från andra plattformar eller?

Det är svårt att få fram exakt information men jag tror att detta är en avvägd risk de tar på en plattform där de ändå inte har majoriteten av sina intäkter men många användare och en möjlighet att växa.

Man blir inte en stor fisk om man inte är smart och Tencent är en stor fisk!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-09-15 14:10
Ursprungligen av Ancientdragon:

https://borsvarlden.com/artiklar/fortnite-int...

https://www.nyteknik.se/popularteknik/storbra...

Jag läser lite och upplever att iOS genererar pengar men majoriteten av inkomsten verkar komma från andra plattformar eller?

Det är svårt att få fram exakt information men jag tror att detta är en avvägd risk de tar på en plattform där de ändå inte har majoriteten av sina intäkter men många användare och en möjlighet att växa.

Man blir inte en stor fisk om man inte är smart och Tencent är en stor fisk!

2018 : 2,4 miljarder dollar
2019 : 1,8 miljarder dollar
2018, mobile only : 455 miljoner dollar
2019, mobile only : Svårt att hitta bra siffror men 2018+2019 har dragit in över 1 miljard dollar
2020, endast april : 44.3 miljoner dollar

Nej, iOS står för den största inkomstkällan sett till plattform vad jag förstår. Även är iOS den största enskilda plattformen för Fortnite, med sina 116 miljoner spelare.

Hur menar du när du säger "på en plattform där de ändå inte har majoriteten av sina intäkter"?

Ursprungligen av zinned:

2018 : 2,4 miljarder dollar
2019 : 1,8 miljarder dollar
2018, mobile only : 455 miljoner dollar
2019, mobile only : Svårt att hitta bra siffror men 2018+2019 har dragit in över 1 miljard dollar
2020, endast april : 44.3 miljoner dollar

Nej, iOS står för den största inkomstkällan sett till plattform vad jag förstår. Även är iOS den största enskilda plattformen för Fortnite, med sina 116 miljoner spelare.

Hur menar du när du säger "på en plattform där de ändå inte har majoriteten av sina intäkter"?

Precis det jag säger. Fortnite har flest användare på iOS men vad jag kan utläsa enbart en fjärdedel av sina intäkter.

Om det är någonstans de som företag skall våga chansa så är det där, för där kan avkastningen bli som störst om de lyckas.

Och då vill man inte ge 30% till Apple

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-09-15 22:46
Ursprungligen av Ancientdragon:

Precis det jag säger. Fortnite har flest användare på iOS men vad jag kan utläsa enbart en fjärdedel av sina intäkter.

Om det är någonstans de som företag skall våga chansa så är det där, för där kan avkastningen bli som störst om de lyckas.

Och då vill man inte ge 30% till Apple

Det jag anser att du missar är att ”chansningen” innebär att de helt tappar en intäkt på 9+ miljoner om dagen (!). Istället för att göra det som i mina lekmannaögon hade varit det kloka, att gå i klinch med Apple/Google juridiskt men under tiden den processen hanteras följer de avtalets regler och tjänar pengar. Nu tjänar de inga pengar på plattformen. Noll. Detta skulle jag tro inte blir hållbart i längden för aktieägarna.

Parentes, det de anklagar Apple/Google för är något de själva gör på exakt samma sätt åt andra håll. Total stenkastning i glashuset från Epics sida.

Ursprungligen av zinned:

Det jag anser att du missar är att ”chansningen” innebär att de helt tappar en intäkt på 9+ miljoner om dagen (!). Istället för att göra det som i mina lekmannaögon hade varit det kloka, att gå i klinch med Apple/Google juridiskt men under tiden den processen hanteras följer de avtalets regler och tjänar pengar. Nu tjänar de inga pengar på plattformen. Noll. Detta skulle jag tro inte blir hållbart i längden för aktieägarna.

Parentes, det de anklagar Apple/Google för är något de själva gör på exakt samma sätt åt andra håll. Total stenkastning i glashuset från Epics sida.

Du måste våga för att vinna!

Ingen kommer ihåg en fegis!

There is no second place, only first looser!

Vad jag vill säga är att utan att ta risker så kan inte företag växa. Här ser det just nu ut som om Epic gick på en nit och så även Tencent. Men vinner de och förändrar nivåerna på de två största plattformarna i världen så är 9 miljoner om dagen småpengar i längden (om den siffran nu stämmer då vi mest gissar)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-09-15 23:15
Ursprungligen av Ancientdragon:

Du måste våga för att vinna!

Ingen kommer ihåg en fegis!

There is no second place, only first looser!

Vad jag vill säga är att utan att ta risker så kan inte företag växa. Här ser det just nu ut som om Epic gick på en nit och så även Tencent. Men vinner de och förändrar nivåerna på de två största plattformarna i världen så är 9 miljoner om dagen småpengar i längden (om den siffran nu stämmer då vi mest gissar)

Du tror alltså att de skulle ”ta en för laget” genom att gå in i denna fighten? Aldrig. De struntar garanterat högaktningsfullt i alla andra och tänker endast på sin egen förtjänst. Man får ju utgå ifrån att de har tänkt igenom detta ordentligt, trots att deras ageranden och uttalanden säger det motsatta. Ponera att detta tar ett år innan det är klart, då har de tappat över 500 miljoner dollar (!) på detta och chansningen kanske inte ens går hem så någon ökad intäkt framöver blir det inte tal om då heller.

Jag är 100% övertygad om att 500 miljoner dollar inte anses som en struntsumma för aktieägarna och inte kommer accepteras. Jag är övertygad om att de kommer nå en brytpunkt där de säger ”enough is enough”.

Ursprungligen av zinned:

Du tror alltså att de skulle ”ta en för laget” genom att gå in i denna fighten? Aldrig. De struntar garanterat högaktningsfullt i alla andra och tänker endast på sin egen förtjänst. Man får ju utgå ifrån att de har tänkt igenom detta ordentligt, trots att deras ageranden och uttalanden säger det motsatta. Ponera att detta tar ett år innan det är klart, då har de tappat över 500 miljoner dollar (!) på detta och chansningen kanske inte ens går hem så någon ökad intäkt framöver blir det inte tal om då heller.

Jag är 100% övertygad om att 500 miljoner dollar inte anses som en struntsumma för aktieägarna och inte kommer accepteras. Jag är övertygad om att de kommer nå en brytpunkt där de säger ”enough is enough”.

Ska inte alls ge mig in i diskussionen, men det skriver hen väl ingenstans att de gör?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-09-16 00:24
Ursprungligen av theplague:

Ska inte alls ge mig in i diskussionen, men det skriver hen väl ingenstans att de gör?

Det var en möjlig tolkning av inlägget men ingen given, därav frågetecknet.

Ursprungligen av zinned:

Det var en möjlig tolkning av inlägget men ingen given, därav frågetecknet.

Och jag flikade in att ingenting som skrivs i inlägget går åt det hållet och kan tolkas på så vis.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-09-16 08:37
Ursprungligen av theplague:

Och jag flikade in att ingenting som skrivs i inlägget går åt det hållet och kan tolkas på så vis.

Och jag sa att det går absolut att tolka så, fler frågor?

  • Medlem
  • International user
  • 2020-09-16 09:06
Ursprungligen av Ancientdragon:

Du måste våga för att vinna!

Ingen kommer ihåg en fegis!

There is no second place, only first looser!

Vad jag vill säga är att utan att ta risker så kan inte företag växa. Här ser det just nu ut som om Epic gick på en nit och så även Tencent. Men vinner de och förändrar nivåerna på de två största plattformarna i världen så är 9 miljoner om dagen småpengar i längden (om den siffran nu stämmer då vi mest gissar)

Tencent har kina i ryggen, går ingen nöd på dem.

Ursprungligen av zinned:

Du tror alltså att de skulle ”ta en för laget” genom att gå in i denna fighten? Aldrig. De struntar garanterat högaktningsfullt i alla andra och tänker endast på sin egen förtjänst. Man får ju utgå ifrån att de har tänkt igenom detta ordentligt, trots att deras ageranden och uttalanden säger det motsatta. Ponera att detta tar ett år innan det är klart, då har de tappat över 500 miljoner dollar (!) på detta och chansningen kanske inte ens går hem så någon ökad intäkt framöver blir det inte tal om då heller.

Jag är 100% övertygad om att 500 miljoner dollar inte anses som en struntsumma för aktieägarna och inte kommer accepteras. Jag är övertygad om att de kommer nå en brytpunkt där de säger ”enough is enough”.

1. Nja de tar inte en för laget utan det försöker skapa förutsättningar för att utveckla en marknad där det finns en stor användarbas men låga intäkter per användare i förhållande till andra plattformar. Siffrorna enligt artiklarna du länkade.

Om avgifterna sänkt och villkoren förändras kan de satsa stort på marknadsföring mot iOS kunderna och få behålla en större del av kakan.

De gör detta med ett av världens mest kapitalstarka bolag i ryggen.

Så nej det är för deras egen tillväxt men det hjälper också Tencent i deras ställning på marknaden. Sen är det värt mycket pengar att få över kunder till andra plattformer då Apple inte delat med sig av kakan.

Ursprungligen av theplague:

Ska inte alls ge mig in i diskussionen, men det skriver hen väl ingenstans att de gör?

Helt rätt, det gör jag inte.

Ursprungligen av zinned:

Det var en möjlig tolkning av inlägget men ingen given, därav frågetecknet.

Eller så var det bara lite av vår vanliga debatt-ton. Likt politiker på Almedalsveckan ?

Ursprungligen av theplague:

Och jag flikade in att ingenting som skrivs i inlägget går åt det hållet och kan tolkas på så vis.

En 10 poängare igen, vi förstår varandra.

Ursprungligen av zinned:

Och jag sa att det går absolut att tolka så, fler frågor?

Du får tolka mig precis hur du vill, då får jag ju chansen att förklara mig bättre i mån av tid. (Jag har ett jobb och familj med som kräver sitt)

Ursprungligen av juanito:

Tencent har kina i ryggen, går ingen nöd på dem.

Huvudet på spiken som man säger!

Det här handlar inte om Fortnite eller avgifter... Utan om marknadsandelar, marknadsföring och att framställa Apple som boven i syfte att försvaga aktien.

Där med stärka sin egen och Tencents position på globala marknaden. En risk visst men en risk de tar varje dag och har blivit väldigt bra på.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-09-16 10:30

@Ancientdragon Delar av det du citerar är kommentarer till/från mig och theplague, alltså inte riktade till dig. Så meningslöst att kommentera dessa till mig

Aja, vi får hur det slutar...jag har slutat bidra med pengar till Epic och så har drygt 73 miljoner andra spelare också gjort. Det känns bra.

Ursprungligen av zinned:

@Ancientdragon Delar av det du citerar är kommentarer till/från mig och theplague, alltså inte riktade till dig. Så meningslöst att kommentera dessa till mig

Aja, vi får hur det slutar...jag har slutat bidra med pengar till Epic och så har drygt 73 miljoner andra spelare också gjort. Det känns bra.

Säga vad man vill men kul diskussioner har vi. Vi får se vem som har rätt framöver.

Svarade alla er faktiskt, men det kanske inte funkar på sidan.

Hur som, jag följer utvecklingen med spänning

Intrigen tätnar....

https://macworld.idg.se/2.1038/1.739792/epic-...

Det kanske var en liten mediakampanj ändå.

Som alla spel någonsin så kommer fortnites dag i solen också gå mot sitt slut oavsett hur många som tidigare använt det.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-09-21 08:52
Ursprungligen av Ancientdragon:

Intrigen tätnar....

https://macworld.idg.se/2.1038/1.739792/epic-...

Det kanske var en liten mediakampanj ändå.

Som alla spel någonsin så kommer fortnites dag i solen också gå mot sitt slut oavsett hur många som tidigare använt det.

Här har du helt rätt och Apple har helt fel. Spelet var absolut inte på nedåtgående när de försvann från App Store utan tvärt om, det visar siffrorna som jag tror även jag själv har visast i diskussioner tidigare.

Ursprungligen av zinned:

Här har du helt rätt och Apple har helt fel. Spelet var absolut inte på nedåtgående när de försvann från App Store utan tvärt om, det visar siffrorna som jag tror även jag själv har visast i diskussioner tidigare.

Här är vi överens utifrån det jag kan hitta. Användarbasen växte på iOS men inte intäkterna (i allafall inte i samma takt).

Det skall bli intressant att se om Apple kan styrka sitt påstående. De borde ju ha koll på sin egen plattform.

  • Medlem
  • International user
  • 2020-09-21 10:45
Ursprungligen av zinned:

Här har du helt rätt och Apple har helt fel. Spelet var absolut inte på nedåtgående när de försvann från App Store utan tvärt om, det visar siffrorna som jag tror även jag själv har visast i diskussioner tidigare.

Jag skulle inte vara så säker på det. Som spel var det definitivt downhill.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-09-21 11:15
Ursprungligen av Ancientdragon:

Här är vi överens utifrån det jag kan hitta. Användarbasen växte på iOS men inte intäkterna (i allafall inte i samma takt).

Inte heller monetärt nedåt, tvärt om gick det uppåt senaste månaderna utifrån de siffror jag såg när jag luskade runt.

Ursprungligen av juanito:

Jag skulle inte vara så säker på det. Som spel var det definitivt downhill.

Inte på iOS i alla fall, vilket är det vi syftar på här.

  • Medlem
  • International user
  • 2020-09-21 15:21
Ursprungligen av zinned:

Inte heller monetärt nedåt, tvärt om gick det uppåt senaste månaderna utifrån de siffror jag såg när jag luskade runt.

Inte på iOS i alla fall, vilket är det vi syftar på här.

Tja spelade det ett tag på iOS. Bara testat på macOS.

1
Bevaka tråden