Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple uppdaterar sina riktlinjer kring App Store

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det har varit högt tryck på Apple från flera stora aktörer senaste tiden och nu ser Apple ut att ha lättat på några av sina riktlinjer.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2020-09-12 11:01

Helt sjukt och hål i huvudet.

Spel som streamas (som en tjänst som Xcloud) skall godkännas i AppStore? De körs på ju en Xbox i molnet! GÅR inte ens att ladda upp i AppStoe då de inte kan köras på varken iOS eller macOS. Dessutom så är ju en tjänst som Xcloud precis som Netfliex; det är inte ett enda spel, utan hundratals spel som byts ut och streams som ingår i tjänsten.

Motsvargigheten för annan media skulle innebära att alla filmer i Netflix skall godkännas av Apple, och alla låter hos Spotify skall godkännas av Apple, och all content på YouTube måste först godkännas av Apple innan det kan spelas upp.

Detta är verkligen det värsta jag sett från Apple. Har massor av iOS-enheter, och undvikt Android sedan åtta år tillbaka. Föredrar Apple telefoner och plattor, och har flera macar.

Har köpt Appleprylar för sexsiffrigt belopp tillsammans under senaste 6-7 åren.

Hade tänkt att byta ut miniPhone till hösten mot en ny, men nu kommer jag definitivt att seriöst överväga andra alternativ till iOS. Gillar verkligen inte Android, men där finns inte sådana här av i närheten drakoniska och galna begränsningar.

Men inte lätt. Pest eller kolera.

Ursprungligen av omartint:

Helt sjukt och hål i huvudet.

Tänk vad olika man kan tänka. Jag ska börja med att säga att jag har inte läst igenom hela dokumentet med riktlinjer men jag tycker det i grunden är en bra ide. En av anledningarna till att jag använder Appleprodukter är enkelheten och då är App Store en av dom.

Jag tänker mig att App Store i framtiden kommer att fungera som AppleTV-appen. Där du letar efter vad du vill spela (eller valfri appkategori). Sen kan du välja att göra ett enskilt köp, se om den finns i Apple Arcade eller i någon av dom andra ”konkurrerande App-store”. Vad menar jag med det? Jo att det skulle fungera mer som en prenumerationstjänst snarare än en ”fysisk app” som man ska gå in på för att hitta ett spel, ex Sök på Halo i App Store och där kommer det upp Köp direkt 199kr eller vi Xcloud, Steam etc. Prenumererar man på Xcloud kan man öppna Halo och man leds till spelet.

Till App Store skulle man behöva skicka en typ starter app för Halo med lite metadata och liknande för ett godkännande. Sen borde allt annat kunna ske via APIer eller liknande för att länka till rätta strömningstjänst. Precis som AppleTV gör där du kan välja att öppna GoT i HBO eller Canal Digital beroende på vad du har.

Enkelt bara en affär att titta i men innehåller allt.… nästan

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-09-12 18:36
Ursprungligen av Sai-tam:

wall of text

Endast en front-end alltså, för de titlar som inte erbjuds för direkt nerladdning på iOS.

Jag hade köpt det.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2020-09-13 15:06
Ursprungligen av Sai-tam:

En av anledningarna till att jag använder Appleprodukter är enkelheten och då är App Store en av dom.

Så även jag.

En av orsakerna att jag (iaf fram tills nu) undvikit Android (hade en telefon med Android 2.11 runt 2010/11, men inte sedan dess).

Har gärna betalat extra för iOS och den säkrare butiken som jag upplever att Apple har framför Google. Detta med deras motarbetning av Xcloud och andra strömmande tjänster handlar dock inte om säkerhet, eller någon omtanke om oss konsumenter. Bra ett sätt för Apple att utnyttja sin starka position på marknaden för att försvåra för konkurrenter.

Tycker även bra mycket bättre om hela iOS som jag tycker för mig fungerar bättre och smidigare än Android. Bättre flyt, och bättre (för mig) användargränssnitt hos Apple.

En annan fördel som gjort att jag äger extremt många produkter från Apple är bra stöd och uppgradering under många år (något som Samsung och de flesta på Android-sidan är mycket sämre på).

Men nu sitter jag lite i en rävsax hur jag skall gå vidare...

1
Bevaka tråden