Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Näe, nu blev jag riktigt sur

Tråden skapades och har fått 4843 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-08-10 10:05

Varken jag eller teknikerna blir kloka på styrutrustningen till vår värmeväxlare på jobbet som lägger av titt som tätt. Stuxnet har väl inte nått Sverige?

Ursprungligen av reboot81:

Varken jag eller teknikerna blir kloka på styrutrustningen till vår värmeväxlare på jobbet som lägger av titt som tätt. Stuxnet har väl inte nått Sverige?

Kan det vara givarna (sensorerna) som det är fel på?!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-08-11 00:47
Ursprungligen av The Real Viking:

Kan det vara givarna (sensorerna) som det är fel på?!

Om du avser rotationsensorn så fingerar den fint. Värmeväxlaren går igång men stannar efter ett tag, ska prova att byta ut kondensator till motorn imorgon.

Fel årstid för dessa problem!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-08-19 20:13

Arlo övervakningskameror. Ge fan i vilka tecken jag väljer!

Jag kan inte välja vilken webbläsare jag vill...

Jag kan inte välja vilken webläsare jag vill när jag ska läsa och skriva i detta forum med min Mac mini... Jag måste alltid använda Safari... Maxthon browser laddar inte någon sida till detta forum. Jag använder Mac OS Catalina.
Anna Maria

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-08-21 22:11
Ursprungligen av Anna Maria:

Jag kan inte välja vilken webläsare jag vill när jag ska läsa och skriva i detta forum med min Mac mini... Jag måste alltid använda Safari... Maxthon browser laddar inte någon sida till detta forum. Jag använder Mac OS Catalina.

Jag har aldrig tidigare hört talas om Maxthon browser. Efter att ha läst på Wikipedia så förstår jag verkligen inte vem som frivilligt skulle använda den https://en.wikipedia.org/wiki/Maxthon

Ursprungligen av Gäddnos:

Jag har aldrig tidigare hört talas om Maxthon browser. Efter att ha läst på Wikipedia så förstår jag verkligen inte vem som frivilligt skulle använda den https://en.wikipedia.org/wiki/Maxthon

Det kanske är en helt ny webbläsare som är för Mac... Jag är nybörjare på nyare Mac så jag testade lite olika webbläsare och upptäckte att den som fanns installerad från början Safari var bäst... Det är en dum sak med safari iallafall och det är att detta med att man kan zooma senast text har försvunnit i nyare Safari. Det fanns i Safari till Windows förut iallafall.
/Anna Maria .

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2020-08-21 23:50
Ursprungligen av Anna Maria:

Det kanske är en helt ny webbläsare som är för Mac... Jag är nybörjare på nyare Mac så jag testade lite olika webbläsare och upptäckte att den som fanns installerad från början Safari var bäst... Det är en dum sak med safari iallafall och det är att detta med att man kan zooma senast text har försvunnit i nyare Safari. Det fanns i Safari till Windows förut iallafall.
/Anna Maria .

För att zooma in/ut i Safari:
cmd +
cmd -

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-08-22 12:02
Ursprungligen av Anna Maria:

Det kanske är en helt ny webbläsare som är för Mac... Jag är nybörjare på nyare Mac så jag testade lite olika webbläsare och upptäckte att den som fanns installerad från början Safari var bäst... Det är en dum sak med safari iallafall och det är att detta med att man kan zooma senast text har försvunnit i nyare Safari. Det fanns i Safari till Windows förut iallafall.
/Anna Maria .

Ingen här kan rekommendera den webbläsaren. Jag avråder från att använda den där obskyra webbläsaren. Hur 17 hittade du den???
Välj: Safari, Brave, Firefox, Chrome eller Vivaldi istället.

Ursprungligen av joakimo:

För att zooma in/ut i Safari:
cmd +
cmd -

Va bra ! Det funkade... Att jag inte har testat det förut berodde på att många skriver på nätet att det har försvunnit... Sök på "Zoom text only is gone" så får du upp många träffar... Men det funkar inte att bifoga de smilies som man vill ... Den blir sur när jag har postat detta... Hur gör man en jätteglad smilies Den skrattar men om man bara är jätteglad som jag blev när du skrev hur man skulle göra för att zooma endast text...
/Anna Maria

Ursprungligen av reboot81:

Ingen här kan rekommendera den webbläsaren. Jag avråder från att använda den där obskyra webbläsaren. Hur 17 hittade du den???
Välj: Safari, Brave, Firefox, Chrome eller Vivaldi istället.

Den hittade jag via appstore. Jag surfar mest med safari.
/Anna Maria

Ursprungligen av Gäddnos:

Jag har aldrig tidigare hört talas om Maxthon browser. Efter att ha läst på Wikipedia så förstår jag verkligen inte vem som frivilligt skulle använda den https://en.wikipedia.org/wiki/Maxthon

Den är iallafall bra för att läsa i gmail... Men det blir problem så fort man klickar på länkarna i gmail... Safari är bäst till det mesta men inte till gmail...Jag vill använda skrivbordsversionen varje gång jag ska läsa i gmail men varje gång så är det mobilversionen som öppnas när jag startar gmail med safari:-( efter att ha startat datorn och ibland är det svårt att välja skrivbordsversionen...
God natt!
/Anna Maria

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-08-24 14:07
Ursprungligen av Anna Maria:

Den är iallafall bra för att läsa i gmail... Men det blir problem så fort man klickar på länkarna i gmail... Safari är bäst till det mesta men inte till gmail...Jag vill använda skrivbordsversionen varje gång jag ska läsa i gmail men varje gång så är det mobilversionen som öppnas när jag startar gmail med safari:-( efter att ha startat datorn och ibland är det svårt att välja skrivbordsversionen...
God natt!
/Anna Maria

Du löser dina problem.... annorlunda. Om en dörr i huset gnisslar, och flyttar du?

Lösning: Rensa cookies och gå till adressen https://mail.google.com . Klart.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-08-26 14:49

#Kafkastämning
Hanteringen av platser för företag på https://mapsconnect.apple.com/ är "byråkratisk" å det grövsta.
Den klagar på felaktigt postnummer, men markerar fältet med gatuadress. Tar bort mellanslag i postnumret och får reda på att platsens kategori ej godkänts.

Varje hel timme ringer dessutom ett robotsamtal och ger mig en ny 2FA kod. Argh!

Senast redigerat 2020-08-26 15:14
  • Medlem
  • 2020-08-26 16:10

Förlåt, men varför kan jag inte få importera bilder direkt från min kamera till Lightroom CC? Varför måste jag gå omvägen via Bilder eller ladda ner Nikons egna skitprogram som inte har uppdaterats på flera år?

Ursprungligen av reboot81:

Du löser dina problem.... annorlunda. Om en dörr i huset gnisslar, och flyttar du?

Lösning: Rensa cookies och gå till adressen https://mail.google.com . Klart.

Sånt behöver jag inte hålla på med i Linux... Förlåt sent svar ... Jag har glömt bort detta ett tag och min Mac mini också... Jag har mest använt iPad och Linux datorn...
Anna Maria

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2020-09-05 21:17

Min högra snäcka till Jabra Elite 65t gav idag upp att producera ljud efter snart 2,5 års användande. Knappen fungerar men ljudet är helt borta.

Kanske ett tecken på att det är dags att uppgradera till Jabra Elite 75t?

Postnord. Brukar funka bra tycker jag. Men inte den här veckan.

Förra veckan kom ett paket till mitt ombud. Jag var sjuk, och lät det vänta. I måndags satt jag hemma när det kommer en notis från postnords app: "paketet har levererats". Omöjligt, jag sitter ju hemma. Det har alltså försvunnit. Varken ombudet eller PostNord vet vad som hänt. Kontaktade avsändaren som skickade ett nytt paket, och reklamerade hos Postnord.

Igår kom ett annat paket till ombudet. Trodde jag. När jag kom dit fanns det inte, det skulle komma idag. Jag traskade hem igen, både besviken och tomhänt. Idag gjorde jag ett nytt försök. Samma svar idag, det kommer imorgon. Nu funderar jag på om det kommer vara lönt att gå dit imorgon, eller om jag ska kontakta avsändaren så att den kan reklamera.

Ursprungligen av Weedberg:

Postnord. Brukar funka bra tycker jag. Men inte den här veckan.

Förra veckan kom ett paket till mitt ombud. Jag var sjuk, och lät det vänta. I måndags satt jag hemma när det kommer en notis från postnords app: "paketet har levererats". Omöjligt, jag sitter ju hemma. Det har alltså försvunnit. Varken ombudet eller PostNord vet vad som hänt. Kontaktade avsändaren som skickade ett nytt paket, och reklamerade hos Postnord.

Igår kom ett annat paket till ombudet. Trodde jag. När jag kom dit fanns det inte, det skulle komma idag. Jag traskade hem igen, både besviken och tomhänt. Idag gjorde jag ett nytt försök. Samma svar idag, det kommer imorgon. Nu funderar jag på om det kommer vara lönt att gå dit imorgon, eller om jag ska kontakta avsändaren så att den kan reklamera.

Låter märkligt.
Om det finns spårningsnummer så kan man få lite historik och också hur legitimering skett.
Hör med avsändaren hur paketet ser ut, ombuden missar ibland. Stå på dig och visa i appen att paketet kommit och så får de leta runt. Lycka till!

Senast redigerat 2020-09-11 10:30
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-09-11 08:27

Det har hänt mej ett par gånger att de har lagt paketet på "fel" hylla i butiken, och sagt att det inte har kommit. Men när de letar överallt så hittar de det.

Ursprungligen av Snoopy:

Låter märkligt.
Om det finns spårningsnummer så kan man få lite historik och också hur legitimering skett.
Hör med avsändaren hur paketet ser ut, ombuden missar ibland. Stå på dig och visa i appen att paketet kommit och så får de leta runt. Lycka till!

Avsändaren har kontaktat postnord för att få fram vem som har hämtat det, men jag har inte hört något mer om det.
Hörde av mig till postnord angående paket 2. Ombudet har slarvat och skickat det på sortering igen. När det kommer fram vet ingen: "I dagsläget kan jag endast råda dig att avvakta", svarade dem.

Ursprungligen av Weedberg:

Avsändaren har kontaktat postnord för att få fram vem som har hämtat det, men jag har inte hört något mer om det.
Hörde av mig till postnord angående paket 2. Ombudet har slarvat och skickat det på sortering igen. När det kommer fram vet ingen: "I dagsläget kan jag endast råda dig att avvakta", svarade dem.

Visst kan man göra fel, men låter som ombudet saknar kompetens. Dels för att man verkar ha lämnat ut till någon annan och skickar tillbaks till sortering. Att du får ett standardsvar av Postnord kundtjänst som inte är till någon hjälp förvånar inte.

Nu vet jag inte vad som skickades till dig och vem. Men är det av ett företag och något du beställt och betalt, så är det till stor del deras ansvar att du får beställd vara som du betalt för. I så fall bör företaget också efterforska vad som hänt.

Om det skickas än en gång, se till att det inte skickas till samma ombud!!!!!

Postnord är ok. när det fungerar, när de inte fungerar är Postnord en mardröm.
Använder DHL och har väldigt mycket bättre erfarenhet av service och hjälp när det skiter sig.

Hoppas att det ordnar upp sig.

Det blir lite anekdotisk bevisföring angående vilken som är bäst, eller motsatsen, vad gäller befordran av brev och paket. Finns det någon statistik att ta del av, eller är det affärshemligheter? Kundnöjdhetsindex, kanske?

Ursprungligen av Zeugma:

Det blir lite anekdotisk bevisföring angående vilken som är bäst, eller motsatsen, vad gäller befordran av brev och paket. Finns det någon statistik att ta del av, eller är det affärshemligheter? Kundnöjdhetsindex, kanske?

Stolpskott finns på alla företag. PostNord där jag bor, där är personalen bäst, bättre finns inte.
När man har kontakt med logistikföretag/ kundtjänst centralt är en helt annan historia. Där är min erfarenhet att PostNord är väsentligt sämre än DHL.
Skulle förvåna om inte PostNord hamnar lägre gällande kundnöjdhet. Ingen lönsamhet (Posten Danmark är ett slukhål), ständiga omorganisationer och nya chefer som mest kör med corporate bullshit när de uttalar sig.

Ursprungligen av Snoopy:

Stolpskott finns på alla företag. PostNord där jag bor, där är personalen bäst, bättre finns inte.
När man har kontakt med logistikföretag/ kundtjänst centralt är en helt annan historia. Där är min erfarenhet att PostNord är väsentligt sämre än DHL.
Skulle förvåna om inte PostNord hamnar lägre gällande kundnöjdhet. Ingen lönsamhet (Posten Danmark är ett slukhål), ständiga omorganisationer och nya chefer som mest kör med corporate bullshit när de uttalar sig.

På sistone har jag haft att göra med Postnord, DHL, Schenker och Bring, och alla har fungerat bra. Jag har aldrig drabbats av något krångel, vad jag kan påminna mig i alla fall. Men jag påstår inte heller att det säger något om företagen i allmänhet. Det är synd att det inte finns objektiv kunskap på området. Antar jag?

Ursprungligen av Zeugma:

På sistone har jag haft att göra med Postnord, DHL, Schenker och Bring, och alla har fungerat bra. Jag har aldrig drabbats av något krångel, vad jag kan påminna mig i alla fall. Men jag påstår inte heller att det säger något om företagen i allmänhet. Det är synd att det inte finns objektiv kunskap på området. Antar jag?

Som sagt när det fungerar, vilket det oftast gör då är alla bra.
När det inte fungerar då skiljs agnarna från vetet

Ursprungligen av Snoopy:

Som sagt när det fungerar, vilket det oftast gör då är alla bra.
När det inte fungerar då skiljs agnarna från vetet

Med andra ord är det frestande att avrekommendera just den transportören, ett agn och inget vetekorn, med tanke på vad man har fått utstå. Men man kan helt enkelt ha haft otur.

Ursprungligen av Zeugma:

Med andra ord är det frestande att avrekommendera just den transportören, ett agn och inget vetekorn, med tanke på vad man har fått utstå. Men man kan helt enkelt ha haft otur.

Sant, men om man sysslar med transporter dagligen då vet men i alla fall mer än någon som råkat ha "otur" en gång. Säger inte heller att PostNord är sämre transportörer än andra. Säger bara att när det blir fel. Då är kundtjänst väsentligt sämre på service och hjälpa till, längre svarstider mm. orsaken är ständiga besparingar, neddragningar och omorgansiationer IMHO.

Ursprungligen av Snoopy:

Visst kan man göra fel, men låter som ombudet saknar kompetens. Dels för att man verkar ha lämnat ut till någon annan och skickar tillbaks till sortering. Att du får ett standardsvar av Postnord kundtjänst som inte är till någon hjälp förvånar inte.

Nu vet jag inte vad som skickades till dig och vem. Men är det av ett företag och något du beställt och betalt, så är det till stor del deras ansvar att du får beställd vara som du betalt för. I så fall bör företaget också efterforska vad som hänt.

Om det skickas än en gång, se till att det inte skickas till samma ombud!!!!!

Postnord är ok. när det fungerar, när de inte fungerar är Postnord en mardröm.
Använder DHL och har väldigt mycket bättre erfarenhet av service och hjälp när det skiter sig.

Hoppas att det ordnar upp sig.

I kontakten med dem rörande paketet som (eventuellt) levererades till någon annan så frågade de om jag låtit någon annan hämta med min legitimation. Tack för den dumförklaringen. Hur som helst, fick idag hem ersättningspaket för det som "levererades" i måndags. Inga problem med den här gången. Ska höra med dem om de fått mer information om vad som hände med det första.

Vad gäller det andra har jag inte hört något nytt. Det skulle uppdateras i appen enligt kundtjänst, men är på dag tre nu.

Postnord är, som du säger, bra när det fungerar. Kundtjänsten är katastrofalt dålig.

  • Medlem
  • 2020-09-11 22:05

Vad är det egentligen med appavdelningen hos C More?
Har ni försökt att koppla en i-enhet till tvn med Lightning -> HDMI och försökt se mer än en film eller ett avsnitt av en serie?
Precis. I avsnitt nummer två så får man bara en svart tv, men man får i alla fall ljud. Tack för det C Less!
Jag vet inte hur många gånger jag har kontaktat dom och belyst problemet. Ibland är det löst i nästa uppdatering, men oftast inte. Om man till äventyrs hittar en version av appen där både bild och ljud fungerar så undviker man in i det längsta att ”uppdatera” appen.

Bevaka tråden