Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykte: Endast iPhone 12 Pro Max får snabb 5G-teknik - i tre länder

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Färska rykten pekar åt att den bättre 5G-tekniken mmWave, endast kommer att fungera med vad som förväntas bli Apples största iPhone hittills. iPhone 12 Pro Max storlek, ser ut att vara just anledningen till beslutet.

Läs hela artikeln här

Det lär ta många år innan 5G mm vågorna är utbyggda så jag är inte särskilt upprörd. De flesta andra tillverkare gör en liknande bedömning så få mobiler har den supporten.
Den enda av Sonys modeller exempelvis som funkar med det kommer vara Xperia Pro:
https://www.sony.com/electronics/professional...
(Som också lär vara extremt dyr)

De andra Sony mobilerna stödjer bara 5G långvågorna. Det som har större räckvidd.
Kort sagt onödigt att ligga i framkant tekniskt om det inte behövs. Vilket även Apple bedömer i det här fallet. Tre, fyra år framåt i tiden är en annan sak.

Senast redigerat 2020-09-04 03:41
  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2020-09-05 08:01

Här uppe i norr har vi knappt 4G utanför stadskärnorna, så 5G, oavsett vilken, känns långt borta här.

En annan faktor är att länder ofta auktionerar ut 5G spektrum vilket brukar bli så dyrt. Ofta endast Huawei som då kan bygga pga att de har billigaste finansieringslösningar vilket gör att telefonoperatörer gillar dem.
Men av kända skäl försöker många låsa dem ute nu. Så då blir Nokia och Ericsson kvar, men blir i de flesta fall mycket dyrare så telefonbolagen har inte råd.

Såvida man inte ändrar affärsmodellen med auktioner till någon annan modell.

Så kort sagt tror jag 5G dröjer längre än man tidigare har trott.

Ursprungligen av MatsOlov:

Här uppe i norr har vi knappt 4G utanför stadskärnorna, så 5G, oavsett vilken, känns långt borta här.

Är du verkligen säker på det. 4G har klart bättre täckning än 3G och jag har sällan problem med täckningen här i Norrbotten

Med det sagt, 5G är jag ointresserad av

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2020-09-05 14:02
Ursprungligen av BlackSmp:

Är du verkligen säker på det. 4G har klart bättre täckning än 3G och jag har sällan problem med täckningen här i Norrbotten

Med det sagt, 5G är jag ointresserad av

Ja, flera delar av Umeå kommun har dålig 4G täckning, med telias nät iaf. Bland annat Obbola och Böleäng och norr om stan, där jag bor. Faktum är att 4G försämrades märkbart hemma hos mig för några år sedan, efter en "uppgradering" av nätet.

Kanske inte är täckningen det är fel på, kan vara brist på utrymme som gör att man flyttas över till 3G, men jag kan för lite om detta för att veta vad problemet är, bara att det inte är riktigt bra.

Ursprungligen av MatsOlov:

Ja, flera delar av Umeå kommun har dålig 4G täckning, med telias nät iaf. Bland annat Obbola och Böleäng och norr om stan, där jag bor. Faktum är att 4G försämrades märkbart hemma hos mig för några år sedan, efter en "uppgradering" av nätet.

Kanske inte är täckningen det är fel på, kan vara brist på utrymme som gör att man flyttas över till 3G, men jag kan för lite om detta för att veta vad problemet är, bara att det inte är riktigt bra.

Jo, täckning är bara en aspekt kapacitet är också viktigt

Och då skickas du ut på 3G när 4G är fullt även om du har täckning

1
Bevaka tråden