Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med epostformatering i Firefox

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När jag bytte från Chrome till Firefox, för att det förra använde så oerhört mycket minne av min maskin, så att den nästan orkade inte med, har jag tappat formateringen av texten när jag skriver mejl på G-mail. Skulle oerhört gärna vilja ha tillbaka den möjligheten, men vet inte hur man gör.

Snälla, kan ni hjälpa med det, eller om det inte går, ge råd om något annat e-post system där man kan klistra in texten med resultat av att det ser rätt ut. Med rätt storlek på fonten, kursiveringar, halvfetingar etc. rubbet. Som det är nu, är det helt värdelöst!
Använder oftast bara vanlig textverktyg, men jag vill att det ska vara jag som bestämmer fonten exakt med alla formateringar i behåll.

På Chrome kunde jag få exakt rätt storlek på texten när jag kopierade till G-mail. Inte nu. Hur svårt kan det vara för att få till det?


Justering av rubrik. /Moderator

Senast redigerat 2020-08-29 08:21
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-08-27 15:21

Om jag förstår dig rätt så vill du bibehålla formatering av kopierad text vid inklistring i Firefox?
Det ska inte vara något problem. Detta är standardinställningen. Har du några tillägg till systemet eller plugins till Firefox som rensar i urklipp?

(Själv vill jag alltid rensa formateringen.)

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-08-27 16:55

Formatering i e-post är inte så bra att hålla på med egentligen, du vet nämligen inte hur mottagarens läsprogram tolkar det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-08-27 17:36

Jag undviker "stylade" mejl så mycket det går. Och brukar ogilla när jag får stylade mejl.
Och därför använder jag klistra in text med Cmd+Shift+V för att matcha stilen, eller tar bort stilen i Gmail med "Ta bort formatering" under knappen för Formateringsalternativ.
Det finns även systemtillägg som alltid rensar urklipp och då behöver man inte match stilen. Sök i App Store efter ex FormatMatch eller pasteboard så finner du fler.

Jojo, jag vet att grundfrågan var tvärt om, men jag avråder folk från att skicka stylade mejl.

Återställa FF:
https://support.mozilla.org/en-US/kb/refresh-...

Ursprungligen av iSweden:

Jag undviker "stylade" mejl så mycket det går. Och brukar ogilla när jag får stylade mejl.
Och därför använder jag klistra in text med Cmd+Shift+V för att matcha stilen, eller tar bort stilen i Gmail med "Ta bort formatering" under knappen för Formateringsalternativ.
Det finns även systemtillägg som alltid rensar urklipp och då behöver man inte match stilen. Sök i App Store efter ex FormatMatch eller pasteboard så finner du fler.

Jojo, jag vet att grundfrågan var tvärt om, men jag avråder folk från att skicka stylade mejl.

Återställa FF:
https://support.mozilla.org/en-US/kb/refresh-...

Jag gjorde som du sa, men det är ingen skillnad när man kopierar text. Det blir ändå inte i den storleken jag vill ha.

Om jag har valt fonten på t.ex. 13,5 punkter, så vill jag att det ska bli exakt så. Nu blir det samma storlek oavsett vad jag gör.
Är Firefox verkligen så dålig att det kan inte ange de värden som jag vill?

Det står knappen överstruken T, men den visas inte svart. Oavsett hur jag gör, blir det ingen skillnad över huvud taget!
Hur skriver man på tangenterna tecken som det här: /, men vänt åt andra hållet?

Alltså: Ta bort formatering är Commando + /; fast det här tecken: / ska vara vänt åt annat håll.

Jag fattar ingenting. Hur i helsike kan Firefox vara så korkad gentemot Chrome? Där kunde man kopiera allting helt exakt från Textverktyg till G-mail utan problem.
Nu kan jag bara använda storlekarna liten, normal, stor och mycket stor.

Undrar om ni ens förstår vad jag menar? Som en gammal typograf vill jag styra absolut exakt hur jag förmedlar min e-post. Som det är nu, duger inte.

P.S. Jag testade Mail, men den visar inte storleken som korrekt storlek, utan mycket mindre.
Provade klistra in från textverktyget en bit text som var 27 punkten, men även den var alldeles för lite om man jämför hur 27 p ska vara IRL.

Fy fan. Jag ska kanske hämta tillbaka Chrome bara att kunna använda e-post som jag vill att det ska vara. Det här duger inte till år 2020, när man inte kan ens klistra in texten som jag vill.

Jag använder väldigt ofta falvfeta texter för att förtydliga saker och ting. Och om jag har skrivit texten ren i textverktyg så vill jag naturligtvis att formateringen behålls när jag kopirerar texten till Firefox, men nix, det vill sig inte.

Det bara måste finnas något enkelt sätt att det hela att funka, tycker jag. Jag använder OS 10.11.6 El Capitan på min gamla Rolls Royce från 2008.

Senast redigerat 2020-08-28 14:15
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-08-28 14:22

Firefox är en modern webbläsare som kan hantera "allt". Dvs FF kan hantera Gmail perfekt. Problemen ligger på din dator och dina inställningar. Har du zoomat in?

Typografi för trycksaker och webb är inte samma sak. Låt mottagaren visa texten som den vill.
Och halvfet är en fin vikt i tryck, men finns knappt eller fungerar extremt dåligt på skärm.

Ursprungligen av iSweden:

Firefox är en modern webbläsare som kan hantera "allt". Dvs FF kan hantera Gmail perfekt. Problemen ligger på din dator och dina inställningar. Har du zoomat in?

Typografi för trycksaker och webb är inte samma sak. Låt mottagaren visa texten som den vill.
Och halvfet är en fin vikt i tryck, men finns knappt eller fungerar extremt dåligt på skärm.

Jag vet inte vilken skärm du själv använder, men visst sjutton syns det oerhört väl om man har skrivt halvfett eller inte. Det syns även om man skulle använda en lite mobil!

Om du är en så stor anhängare till FF så berätta gärna hur ska göra då!
Hur skulle det möjligen kunna påverka om jag har zoomat visningen på min dator? Det är inte så mycket ändå, för att man inte skulle se skillnaden mellan 12 punkter och 27 punkter? Vilket var bara ett exempel.

Jag söker kombinationen till det här tecknet: Omvänt snedstreck.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-08-28 14:45
Ursprungligen av pick-me-up:

Undrar om ni ens förstår vad jag menar? Som en gammal typograf vill jag styra absolut exakt hur jag förmedlar min e-post. Som det är nu, duger inte.

Det spelar ingen roll hur mycket du styr på din sida, mottagaren ser det helt annorlunda beroende vilken mailläsare som används.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2020-08-28 14:49

Omvänt snedstreck: På engelska kallat "back-slash" skift+alt+7

Ursprungligen av Gunnar B:

Omvänt snedstreck: På engelska kallat "back-slash" skift+alt+7

Tack, Gunnar B!

Jag fann den själv också efter lite sökning på olika språk. Det är bra att kunna använda minst tre olika vid tillfälle.

Ursprungligen av Gäddnos:

Det spelar ingen roll hur mycket du styr på din sida, mottagaren ser det helt annorlunda beroende vilken mailläsare som används.

Det låter horribelt om det skulle vara på det sättet!

Menar du att 100% av alla tusentals mejl jag har skickat har varit oläsliga för de flesta?
Har lite svårt att tro på det.

Det måste vara en jävla urusel webbläsare som kan inte ange texten som det är. Har aldrig hört sånt påstående under alla mina år med Macar och det är nära 30 år.

Så klart är de flesta e-post som jag skickar oformaterade utom storleken. Den vill jag skräddarsy exakt som jag behagar. För de som har inte så bra syn använder jag större font etc.

Du alltså påstår att det förstör texten och går inte läsa om man skickar en e-post t.ex. på 14 punkter i stället för standard om brukar vara 12 punkter. Jag har mycket, mycket svårt att tro på det.

P.S. Vad heter ett sånt e-post program som är så värdelös att det kan inte ens visa innehållet som det är gjort? Är det frågan om PC kanske?

  • Medlem
  • 2020-08-28 15:08

HTML-kod i mail borde vara förbjudet

Ursprungligen av iSweden:

Firefox är en modern webbläsare som kan hantera "allt". Dvs FF kan hantera Gmail perfekt. Problemen ligger på din dator och dina inställningar. Har du zoomat in?

Typografi för trycksaker och webb är inte samma sak. Låt mottagaren visa texten som den vill.
Och halvfet är en fin vikt i tryck, men finns knappt eller fungerar extremt dåligt på skärm.

Du kommer med påstående efter påstående men kan inte hjälpa med själva felet, tyvärr.
Synd att de killar som fanns här förut verkar inte vara med. Vid det här laget hade jag redan fått en lösning på mitt problem. Men i stället att få hjälp, får jag bara ta emot kritik för det jag söker en lösning för!

Jag ger upp! Med de genierna som har hittills svarat kommer mitt problem aldrig bli löst.

Vilka inställningar kan vara felaktiga då, när jag gjorde precis så, som du gav ett svar förut?

  • Medlem
  • 2020-08-28 16:00

Har du kollat dessa inställningar?
https://support.google.com/mail/answer/8260?c...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-08-28 16:34
Ursprungligen av pick-me-up:

Du kommer med påstående efter påstående men kan inte hjälpa med själva felet, tyvärr.
Synd att de killar som fanns här förut verkar inte vara med. Vid det här laget hade jag redan fått en lösning på mitt problem. Men i stället att få hjälp, får jag bara ta emot kritik för det jag söker en lösning för!

Jag ger upp! Med de genierna som har hittills svarat kommer mitt problem aldrig bli löst.

Vilka inställningar kan vara felaktiga då, när jag gjorde precis så, som du gav ett svar förut?

Va? Vad försöker du insinuera?
Vi har både kommit med hjälp om vad som kan vara fel och tips om vad som anses vara god sed på nätet.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-08-28 18:11
Ursprungligen av pick-me-up:

Menar du att 100% av alla tusentals mejl jag har skickat har varit oläsliga för de flesta?

Nej. Jag menar att formateringen inte följer med. Texten brukar trilla igenom.

Är du verkligen så trög att du inte känner till detta.

För folk med dålig syn behöver du inte skicka större text, det är något mottagaren ställer in i sin mailläsare så att allt blir större. När du formatterar är risken då snarare att din text blir mindre än den mottagaren ställt in.

Ursprungligen av garda:

Har du kollat dessa inställningar?
https://support.google.com/mail/answer/8260?c...

Jag ska ge ett kort exempel vad jag menar: om jag har skrivit texten på ett textverktyg och redan halvfetat vissa ord, så ska de för bövelen komma med också i själva mejlet.
Ett exempel: Jag måste nog hämta tillbaka Chrome och använda det bara till e-post.

När jag kopierar detta så ska det banne mig vara exat så som jag har markerat här. Så var det med Chrome, men inte med Firefox.
Jävligt underligt.

Jag har några fler platser att fråga. Kanske måste jag göra göra det, för det här kommer aldrig att bli löst annars, misstänker jag.
För annars är det ju förkastligt om man inte ska kunna använda formateringen på e-post. Vi lever inte på stenåldern längre … Åt helvete sådana mailprogram som inte klarar av att leverera!
Jag menar om mottagaren kan inte se vad jag har skrivit. Har mycket svårt att tro att så är fallet, för jag har mejlat säkert tusentals gånger med halvfetingar och exakt storlek på fonten, men det har aldrig varit någon som klagar att han eller hon kan inte läsa texten!

Senast redigerat 2020-08-28 20:39
Ursprungligen av Gäddnos:

Är du verkligen så trög att du inte känner till detta.

Det är kanske du som inte fattar att jag vill använda EXAKT den storleken på texten, som jag själv vill. Om det ska då vara 13,5 punkter så måste det också bli just det storleken och ingenting annat.

Och du borde själv veta att det är nästan ingen som ändrar visningen på sina e-post program. De kan kanske zooma visningen, vilket är oerhört lätt att göra. Men hur som helst, måste e-post programmet kunna ha sådana inställningar att man kan välja absolut exakt storlek på det man skriver. Som det är nu, sker detta INTE!

På Chrome funkade sånt helt klockrent. Det blev direkt exakt som jag har skrivit med textverktyget.
Enda lösningen som jag ser är att hämta tillbaka Chrome för att använda enbart med e-post. Alternativt Chromium eller kanske även Opera eller vilket som helst, som låter formatera texten så att den blir absolut exakt som jag själv vill.

P.S. Så här ska det se ut: se bilden.

Om man inte märker skillnaden mot en vanlig text måste man vara nästan blind! Det klarar I N T E Eldräven oavsett hur man trixar och donar. Lite synd, för jag gillar Firefox annars, men inte vad gäller formateringen. Det är jag som ska bestämma hur det ser ut och ingen annan i hela jävla Universum!

Obs! Mitt ex är kopierad direkt ur textverktyg och klistrat in på Chrome. Hur enkelt som helst, men FF verkar inte klara av det. Bra webbläsare, absolut, men inte i det här fallet.

Senast redigerat 2020-08-28 21:09

Varför inte använda en riktig mejlklient i stället för en webbläsare? Då bör du få mycket större kontroll över inställningarna, t.ex. för textformatering.

Men på det stora hela är jag inne på samma spår som flera andra här - att det är ganska meningslöst att formatera text i mejl, eftersom det ändå är mottagarens val av mejlklient, och deras inställningar där, som avgör hur det faktiskt visas hos dem.

Senast redigerat 2020-08-29 00:00
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-08-28 23:53
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Varför inte använda en riktig mejlklient i stället för en webbläsare?

Ja, varför inte. Mitt tips är Alpine ?
https://en.wikipedia.org/wiki/Alpine_(email_c...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-08-29 08:06
Ursprungligen av pick-me-up:

Undrar om ni ens förstår vad jag menar? Som en gammal typograf vill jag styra absolut exakt hur jag förmedlar min e-post.

Vi förstår vad du menar. Men med epost och html kan du aldrig få exakt typografisk kontroll över hur mottagaren ser texten du själv lägger möda på att formatera.

Om typografin är viktig - gör ett dokument i ordbehandlings eller layoutprogram, spara som .pdf och bifoga som bilaga i mailet.

Ursprungligen av pick-me-up:

Det bara måste finnas något enkelt sätt att det hela att funka, tycker jag. Jag använder OS 10.11.6 El Capitan på min gamla Rolls Royce från 2008.

Ditt problem med Firefox är troligtvis någon inställning. Men observera också att du med macOS 10.11 på din ”Rolls Roys från 2008” inte kan ha senare version än 78 (nuvarande är 80). Vilken version av Firefox gäller din fråga?

Firefox macOS 10.9, 10.10 and 10.11 users move to Extended Support Release

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-08-30 14:28

Och varför välja 13,5 punkter istället för 14???? Och hur vet du att dina mottagare ser texten i 13,5 punkter istället för i 14? Deras mail blir inte oläsliga, men kanske inte EXAKT så som du vill, därför har du inte fått någon feedback från dem, om att det inte ser EXAKT ut som du vill.
Email är inte ett typografverktyg, det är överföring av textinformation. Innehållet, inte utseendet. För utseendet är PDF bättre, som nämnts ovan. Då ser det rätt lika ut hos alla mottagare.

Ursprungligen av IngoX:

Vi förstår vad du menar. Men med epost och html kan du aldrig få exakt typografisk kontroll över hur mottagaren ser texten du själv lägger möda på att formatera.

Om typografin är viktig - gör ett dokument i ordbehandlings eller layoutprogram, spara som .pdf och bifoga som bilaga i mailet.

Ditt problem med Firefox är troligtvis någon inställning. Men observera också att du med macOS 10.11 på din ”Rolls Roys från 2008” inte kan ha senare version än 78 (nuvarande är 80). Vilken version av Firefox gäller din fråga?

Firefox macOS 10.9, 10.10 and 10.11 users move to Extended Support Release

Jag har själv löst problemet genom att återgå till Chrome, alla fall när jag skickar vissa e-post. Har Firefox 78.2.0esr (64-bitars). Jag tror inte att det är någon inställning som är fel hos mig.

Kan inte någon annan prova hemma hos er själva, om det är samma sak på alla Firefox att man kan inte kopiera in text från Textredigerare med bibehållen typografi. Jag är nästan bergsäker att det går inte!
FIrefox har andra egenheter som är kassa gentemot många andra webbläsare. Man kan inte markera stora mängder text med hjälp av bara snabbkommandon som man kan göra till exempel med Chrome och några andra. Det är ju stenålders teknik om man måste använda mus för att markera text!

Det kan ha vissa säkerhetsfunktioner som är bättre, och slukar inte lika mycket minne som Chrome, men användarkänslan är mycket bättre med Chrome.

Ursprungligen av kenjon:

Och varför välja 13,5 punkter istället för 14???? Och hur vet du att dina mottagare ser texten i 13,5 punkter istället för i 14? Deras mail blir inte oläsliga, men kanske inte EXAKT så som du vill, därför har du inte fått någon feedback från dem, om att det inte ser EXAKT ut som du vill.
Email är inte ett typografverktyg, det är överföring av textinformation. Innehållet, inte utseendet. För utseendet är PDF bättre, som nämnts ovan. Då ser det rätt lika ut hos alla mottagare.

Jag gör det bara att man kan göra det med Chrome, men knappast i någon annan webbläsare.
Utseendet är viktigast för mig själv. Jag vill förtydliga viktigaste saker i mina texter och kanske ännu viktigare är att få exakt den storleken som jag vill ha. Firefox stödjer inte detta, så jag ska inte använda den till för att skicka e-post längre. Vill kunna ha lite mer alternativ än de fyra, som Firefox tillåter: alltså liten, normal, stor och mycket stor.

Om/när jag skaffar en ny eller nyare maskin, har den nog kraft nog att även orka driva även Chrome kontinuerligt, hoppas jag.

P.S. Med Textredigerare ochChrome kan jag också se exakt vilken font den person använder som skickar e-post till mig.
Hur jag använder min egen e-post är upp till mig själv att bestämma. Det har ingen person i världen, alla fall än så länge, ingenting att säga om.

Frågan kvarstår: Varför hanterar du mejl via en webbläsare? Varför inte en riktig mejlklient (Thunderbird, Postbox, Outlook, Airmail, Apple Mail, m.fl.)? Om typografin nu är så viktig, så har du nog betydligt bättre kontroll och inställningsmöjligheter där, jämfört med ett webbgränssnitt.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Frågan kvarstår: Varför hanterar du mejl via en webbläsare? Varför inte en riktig mejlklient (Thunderbird, Postbox, Outlook, Airmail, Apple Mail, m.fl.)? Om typografin nu är så viktig, så har du nog betydligt bättre kontroll och inställningsmöjligheter där, jämfört med ett webbgränssnitt.

Det är en bra fråga! Kanske får prova någon av de där uppe också. Jag tyckte bara förut att de verkade lite krångligare att använda. Kanske det är bara en vanefråga.
Vilken tycker du är enklast att använda och framför allt konfigurera, för sånt tycker jag bara är onödigt krångligt om man måste ange en jävla massa teknikaliteter för att kunna skicka några meddelanden ibland. Det gör jag bara inte. Men förhoppningsvis har även sådant blivit lättare på senare år.
Alltså förr fanns det onödigt många små rutor som man fick fylla på med alla möjliga konstiga siffror hit och dit för att få det fungera. Jag säger bara: never! Kommer inte hända.

Det som jag också hatar som pest, är att konfigurera routern, vilket jag inte använder dock inte just nu. Över huvud taget allt jäkla teknik som man måste behärska i dag, för att kunna kanske streama via mobil eller dator och föra över till stereo eller smart-tv. Jag kommer att hinna fylla 100 år innan jag fixar sånt. Det finns support för sånt, men det kostar pengar. Kanske värt att betala några hundra kronor för att få lugn i själen …
Keep it simple, är mitt motto.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-08-30 22:25

Keep formatting when pasting to Gmail
Formatting changes when copy/paste in email body

Fler som har samma problem. Jag håller med @pick-me-up, det som fungerar som förväntat i en webbläsare men inte i en annan är irriterande. Skälet till detta tänker jag mig är att både gmail och Chrome är Googles produker, och kan därmed erbjuda mer funktioner.

Men formatering i mail, utöver de vanliga valen är ett gissel. Och än mer idag när folk sitter på skärmar mellan 4" och 32". Finns ingen garanti att mottagaren har samma typsnitt eller färger.
I de fall layouten är av vikt för innehållets presentation rekommenderar jag bild eller PDF. Tex prislistor, inbjudningskort. I det senare fallet rekommenderar jag att bifoga texten oformaterad, vilket för innehållet sökbart.

1
Bevaka tråden