Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fläkten går för fullt på gammal iMac

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har nyss bytt hårddisk på en gammal iMac (A1419/14,2) och uppgraderat till Catalina, men fläktarna låter som om datorn ska lyfta. Den startar tyst, men efter en halv minut eller så går de för fullt. Har dammsugit rätt ordentligt så gott det går både vid insug och utblås. Man kan se att det är en process som drar rätt mycket processorkraft, som verkar vara en rätt djupt liggande process. Bifogar bild från Aktivitetskontroll. Datorn är ganska nystartad (ett par minuter) när skärmdumpen togs.

Några tips för att få fläktarna att bete sig normalt?

Senast redigerat 2020-08-16 14:28
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-08-16 13:23

Kernel task ska lugna sig efter ett tag.
Gör systemet indexering av hårddisk/SSD? Det tar lite prestanda medans det pågår.

Ursprungligen av iSweden:

Kernel task ska lugna sig efter ett tag.
Gör systemet indexering av hårddisk/SSD? Det tar lite prestanda medans det pågår.

Ok. Hur länge, typ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-08-16 14:04
Ursprungligen av Themotie:

Ok. Hur länge, typ?

Många faktorer som spelar in.
Antal filer osv.
Men under normala fall borde väl 20 min räcka.

Ursprungligen av Themotie:

Har nyss bytt hårddisk på en gammal iMac (A1419/14,2) och uppgraderat till Catalina, men fläktarna låter som om datorn ska lyfta. Den startar tyst, men efter en halv minut eller så går de för fullt. Har dammsugit rätt ordentligt så gott det går både vid insug och utblås. Man kan se att det är en process som drar rätt mycket processorkraft, som verkar vara en rätt djupt liggande process. Bifogar bild från Aktivitetskontroll. Datorn är ganska nystartad (ett par minuter) när skärmdumpen togs.

Några tips för att få fläktarna att bete sig normalt?

Detta:
http://exirion.net/ssdfanctrl/

Ursprungligen av iSweden:

Många faktorer som spelar in.
Antal filer osv.
Men under normala fall borde väl 20 min räcka.

Ok. Har nog stått en timme i alla fall. Det är ju iofs en äldre dator och nytt system. Brukar ju göra är sånt här kan dra ut på tiden.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-08-16 14:10

Du kan se om indexeringen kör. Sök på något i Spotlight så ska det synas.

Ursprungligen av Zeugma:

Bytt till en hybriddisk också. Ska kolla detta. Tack.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-08-16 21:35

Är det inte den modellen på iMac som krävde nån speciell hårddisk med inbyggd temperatursensor, om man bytte till annan hårddisk fick man köpa lös sensor på kabel.

Ursprungligen av Gäddnos:

Är det inte den modellen på iMac som krävde nån speciell hårddisk med inbyggd temperatursensor, om man bytte till annan hårddisk fick man köpa lös sensor på kabel.

Jo, det var därför jag tipsade om programmet ovan. Det löser problemet med fallerande sensor (som använder SMC och inte SMART).

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2020-08-16 21:52

Jag köpte en sensor till min iMac när jag tryckte in en SSD, runt 600 kr från Irland.
Den har fungerat utmärkt i ett år eller så hittills.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2020-08-17 09:03

Bytte HD i min iMac 27" 2009 för länge sedan och har använt Mac's Fan Control med gott resultat.

Vad Gäddnos skrev; Den maskinen behöver en tempsensor, annars händer exakt det där. Går att lösa med en kabel, eller mjukvara. Kabel är förstås det mest "korrekta" alternativet.

Har nu fått kontroll på fläkten via

http://exirion.net/ssdfanctrl/

men kernel_task rullar fortfarande på i rätt bra tempo. Spotlight verkar funka. Levererar sökresultat utan kommentarer (vad jag förstår, kör det här på distans för tillfället eftersom datorn är hemma och jag på jobbet ...). Finns det något annat än indexeringen som kan dra processor på det sättet?

Edit: Fläkten får gå tills vi hittar ett skäl till varför kernel_task drar så mycket. Men det funkar nu att sköta fläkten manuellt.

Ursprungligen av Themotie:

Har nu fått kontroll på fläkten via

http://exirion.net/ssdfanctrl/

men kernel_task rullar fortfarande på i rätt bra tempo. Spotlight verkar funka. Levererar sökresultat utan kommentarer (vad jag förstår, kör det här på distans för tillfället eftersom datorn är hemma och jag på jobbet ...). Finns det något annat än indexeringen som kan dra processor på det sättet?

Edit: Fläkten får gå tills vi hittar ett skäl till varför kernel_task drar så mycket. Men det funkar nu att sköta fläkten manuellt.

Testa:

https://support.apple.com/sv-se/HT201295

Om jag fattar saken rätt finns det bara T2 på nya datorer, och den här är från sent 2013 ...

Ursprungligen av Themotie:

Om jag fattar saken rätt finns det bara T2 på nya datorer, och den här är från sent 2013 ...

Skrolla längst ned. Dump:

Ursprungligen av Zeugma:

Skrolla längst ned. Dump:

Redan gjort några gånger, men det var för några dagar sedan. Kan försöka igen.

Edit: Gjort igen. Samma resultat (dvs inget, fläkten gasar fortfarande på).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-08-17 16:10

Jag röstar för inköp av en sensor.
Kan inte de som skaffat en, länka till vilken de har?

Ursprungligen av iSweden:

Jag röstar för inköp av en sensor.
Kan inte de som skaffat en, länka till vilken de har?

Hur meckigt är det att peta in en sån? Och skulle det påverka att kernel_process går för 300 procent? Det är det som är det stora problemet just nu. Fläkten går i alla fall att styra. Men datorn blir rätt seg när den där processen käkar så mycket processor.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2020-08-17 17:08
Ursprungligen av Themotie:

Hur meckigt är det att peta in en sån? Och skulle det påverka att kernel_process går för 300 procent? Det är det som är det stora problemet just nu. Fläkten går i alla fall att styra. Men datorn blir rätt seg när den där processen käkar så mycket processor.

Sensorn är bara för att få tyst på fläkten (2009 27-tummare), borde inte påverka kernel process.
Finns det någon reset PRAM eller liknande på din dator, på laptoparna kan man göra sådant, brukar lösa problem.

Ursprungligen av mattiL:

Sensorn är bara för att få tyst på fläkten (2009 27-tummare), borde inte påverka kernel process.
Finns det någon reset PRAM eller liknande på din dator, på laptoparna kan man göra sådant, brukar lösa problem.

Intel-macarna har tydligen NVRAM istället för PRAM, men rätt mycket samma sak. Ska testa att resetta ...

Jag hade installerat om macOS. ?

Ursprungligen av Zeugma:

Jag hade installerat om macOS. ?

Nånstans down the line blir det väl det också ...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-08-18 14:15

Vad har du inkopplat i datorn?
Har du bytt hårddisk?

Ursprungligen av reboot81:

Vad har du inkopplat i datorn?
Har du bytt hårddisk?

Läs första meningen i första inlägget igen.

?

Ursprungligen av reboot81:

Vad har du inkopplat i datorn?
Har du bytt hårddisk?

Bytt hårddisk, ja. Inget annat än tangentbord och mus inkopplat. Kör Google Drive.

Jag har inte bytt batteri och inte bytt nätaggregat. I princip inga andra appar går, så Macen är inte varm egentligen. Har dammsugit rätt ordentligt, resettat SMC:n och NVRAM, testat allt som artiklarna refererar till (kanske inte starta i Safe mode, ska kolla med den som egentligen sitter vid datorn). Rätt bra på google fu själv, så jag har reda läst nästan alla de där artiklarna. Sitter och hoppas att jag ska slippa bryta upp burken för att peta dit en tempsensor, OCH få klart för mig om det faktiskt skulle lösa problemet. Men tack.

Ursprungligen av Themotie:

... Sitter och hoppas att jag ska slippa bryta upp burken för att peta dit en tempsensor, OCH få klart för mig om det faktiskt skulle lösa problemet. ...

Jag hade testat att installera om macOS först. Om det fungerar kan du i och för sig ändå överväga om du ska styra fläkten på ”rätt” sätt eller bara styra den.

Bevaka tråden