Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppgradera MacOs 10.8

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en halvgammal iMac som det är MacOS 10.8 på. Ja, jag vet, men jag är förhållandevis oskyldig ... Hur uppgraderar jag systemet? Av något oklara skäl kan vi inte uppdatera via programuppdatering på grund av vad som verkar vara strul med Apple-ID (vi kan inte få någon verifikationskod till en lämplig enhet). Håller nu på att backa upp den ännu äldre Imac:en (som har 10.11) med Time Machine och ska testa att återställa den nyare därifrån. Finns det någon annan väg?

Ursprungligen av Themotie:

... strul med Apple-ID (vi kan inte få någon verifikationskod till en lämplig enhet). ...

Det där gjorde att jag har tvingats slänga (återvinna) en iPad. En del borde verkligen inte använda sig av Apples säkerhetstjänst.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-08-06 22:13

macOS är inte längre knutet till ditt Apple ID. Du kan ladda hem det direkt. Googla för länk.

Vilken iMac gäller det?

Ursprungligen av Themotie:

...Finns det någon annan väg?

- Ladda ner lämplig macOS-installationsfil på en annan Mac. (Om du berättar vilken iMac-modell det är, så kan vi berätta vilken version som funkar)
- Lägg installationen på ett usb-minne. Föreslår användning av DiskMakerX för att underlätta den manövern.
- Använd usb-minnet för att installera på iMacen.

Ursprungligen av iSweden:

macOS är inte längre knutet till ditt Apple ID. Du kan ladda hem det direkt. Googla för länk.

Vilken iMac gäller det?

Gäller det alla OS-versioner? Vad jag fattar kan vi inte gå till 10.15 i ett steg, utan måste gå via en "mellanversion". Jag har för mig att det är en A1419. Kan inte kolla för ögonblicket.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

- Ladda ner lämplig macOS-installationsfil på en annan Mac. (Om du berättar vilken iMac-modell det är, så kan vi berätta vilken version som funkar)

Jag har för mig att det är en A1419. Kan inte kolla just nu.

Ursprungligen av Themotie:

Jag har för mig att det är en A1419. Kan inte kolla just nu.

Så vitt jag kan se så levererades den modellen med 10.10 eller 10.11, och ska inte kunna köra 10.8.

Så om den kör 10.8, så är det nog en äldre modell.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-08-07 07:14

Har du data på den som du vill behålla genom uppgraderingen av OSX, eller kan du blåsa den helt?

Ursprungligen av kenjon:

Har du data på den som du vill behålla genom uppgraderingen av OSX, eller kan du blåsa den helt?

Kan blåsa helt. All relevant data ligger externt.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Så vitt jag kan se så levererades den modellen med 10.10 eller 10.11, och ska inte kunna köra 10.8.

Så om den kör 10.8, så är det nog en äldre modell.

Den har varit hos en bekant för hjärnkirurgi. Gissar att han installerade ett för gammalt system när han var klar. Skulle ju förklara varför den beter sig lite märkligt ...

Ursprungligen av Themotie:

Kan blåsa helt. All relevant data ligger externt.

Det är egentligen en helt tom (ny) disk. Men av någon anledning la den som bytte disken åt mig in ett gammalt system.

Funkar Alternativ-⌘-R som de beskriver på den här sidan?

https://support.apple.com/sv-se/HT204904

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-08-07 17:10
Ursprungligen av Themotie:

Funkar Alternativ-⌘-R som de beskriver på den här sidan?

https://support.apple.com/sv-se/HT204904

Varför skulle det inte fungera? Recovery Mode kom med OS X 10.7 (Lion).
Men om du går den vägen så får du använda metoden två gånger:

Citat:

Om macOS Sierra 10.12.4 eller senare aldrig har installerats på denna Mac installerar Alternativ-Kommando-R det macOS som medföljde din Mac, eller den närmaste version som fortfarande finns tillgänglig. Skift-Alternativ-Kommando-R är då inte tillgängligt.

Och det vore bättre om du angav din modell med det lite mer detaljerade formatet iMacNN ex. iMac14,2.
Om din modell inte har officiellt stöd för senaste macOS så kan du förmodligen patcha med: http://dosdude1.com/software.html

Ursprungligen av iSweden:

Varför skulle det inte fungera? Recovery Mode kom med OS X 10.7 (Lion).
Men om du går den vägen så får du använda metoden två gånger:
Och det vore bättre om du angav din modell med det lite mer detaljerade formatet iMacNN ex. iMac14,2.
Om din modell inte har officiellt stöd för senaste macOS så kan du förmodligen patcha med: http://dosdude1.com/software.html

Det löste sig med Alternativ-⌘-R.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-08-10 13:52
Ursprungligen av Themotie:

Det löste sig med Alternativ-⌘-R.

Najs! Körde du det två gånger? Vilken systemversion har du nu?

Ursprungligen av iSweden:

Najs! Körde du det två gånger? Vilken systemversion har du nu?

Körde nog bara en. Har senaste om jag kommer ihåg rätt (är inte hemma ?). Catalina.

1
Bevaka tråden