Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Outlook Mac + Google = hopplöst?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nacka
  • 2020-08-04 14:34

Försöker undvika programmet själv men de flesta andra här på kontoret kör helst Outlook av gammal vana. Ända sedan vi gick över till Google som mailleverantör (efter uppköp av större koncern som redan nyttjade Google) har det fungerat halvdant med mycket begränsningar, men nu senaste månaderna har det blivit rentav olidligt opålitligt.

Många har nu problem med att mail endast når fram till inkorgen om de anländer till servern medan programmet är igång. Är programmet avstängt, eller datorn till exempel i viloläge, så kommer inte mail fram. Att manuellt säga åt programmet att hämta ny post från servern gör ingenting, inte heller att gå offline och sedan online igen eller något annat jag kommit på hittills. Inga felmeddelanden någonstans. Att reparera inkorgen (dvs säga åt programmet att slänga hela cachen och ladda ner allt på nytt) hjälper men är endast en tillfällig lösning. Någon annan som känner igen detta och lyckats åtgärda det?

Givetvis finns en 365 prenumeration med autoupdate påslaget. Jag har även provat att ändra releasekanal till "Insider Fast" för att få de allra senaste betaversionerna, där de två senaste släppen varit så värdelösa att de kraschar redan vid uppstart. Alla verkar inte drabbas men när det väl inträffat en gång lyckas jag inte bli av med det. Har försökt utradera varje spår av Office men har inte gjort någon skillnad. Enda jag inte provat ännu är en komplett systeminstallation. Men det har jag nog aldrig behövt göra tidigare för att lösa ett problem på macOS…

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-08-04 15:56

Ni ska vara lyckliga att företaget gått över till Google.
Men varför använda Outlook? Är dina kollegor masochister eller träiga/oentusiastiska till nyheter? Det borde vara förbjudet att låtsasjobba i Outlook och Powerpoint. Kör Gmails webbmejl istället.
Om jag hade tvingats att använda en mejl-klient så hade jag valt Thunderbird.

Ursprungligen av iSweden:

Ni ska vara lyckliga att företaget gått över till Google.
Men varför använda Outlook? Är dina kollegor masochister eller träiga/oentusiastiska till nyheter? Det borde vara förbjudet att låtsasjobba i Outlook och Powerpoint. Kör Gmails webbmejl istället.
Om jag hade tvingats att använda en mejl-klient så hade jag valt Thunderbird.

Inte för att jag är så direkt förtjust i gmail men jag håller med dig om att använda outlook som gmailklient är mindre lyckat

  • Medlem
  • Nacka
  • 2020-08-04 19:59
Ursprungligen av iSweden:

Men varför använda Outlook? Är dina kollegor masochister eller träiga/oentusiastiska till nyheter?

De är väl som folk är mest – konservativa. "Vanliga" datoranvändare, dvs typ alla som inte når upp till att kallas power user, är sällan intresserade av att lära sig ny mjukvara. Detta alldeles oavsett hur mycket bättre eller hur likt föregångaren den än råkar vara.

Företaget jag arbetar på ägnar sig främst åt varumärkesstrategi och design och har traditionellt alltid varit Mac-användare. Innan vi blev uppköpta av den större koncernen hostades vår mail på 365 och då fungerade Outlook väl (även om jag personligen även då använde Apple Mail). Koncernen som helhet ägnar sig mer åt IT-konsultande, där den stora majoriteten nog använder Gmail i webbläsaren.

Efter ytterligare en massa googlande under dagen har jag hittat några tråder på G Suite supportforum som indikerar att dessa problem mest eller rentav endast verkar drabba de som uppgraderat till Catalina. Baserat på problemets natur känns det väldigt besynnerligt, men kanske kan stämma. Dock har ju inte kombinationen Outlook och Google varit på något vis felfri före Catalina heller…

Jo jag skulle också önska att alla kollegor migrerar om inte till Gmail så till någon annan desktopklient.

Jag fattar inte riktigt?
Har ni Gmail nu, eller 365? Varför använder ni Outlook om ni i så fall har Gmail? Och om ni har Gmail, varför har ni i så fall en 365-prenumeration?

Kombon Gmail + Apple Mail funkar helt okej, har ni testat den?

Öht fattar jag fortfarande inte varför företag envisas med MS-mjukvara när man får iWork gratis på Macarna. Det är ett helt hopplöst föråldrat tänkande som kostar hur många tusen kronor som helst, och bara främjar MS.

1
Bevaka tråden