Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi testade att sälja datorn hos mResell

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Att sälja prylar på Blocket eller Tradera är något jag verkligen inte orkar med. Det skall prutas, skickas mail och få märkliga förslag där de vill byta ens dator mot en EPA-traktor eller liknande. Så för undertecknad blir det att det mesta ges bort till familjen eller så ligger det i en låda och samlar damm.

Läs hela artikeln här

Bra förslag! Ska nog sälja min via dem. Lite OT men skulle vara intressant att veta hur man gör för att rensa datorn på datan mm....

Ursprungligen av calinou:

Bra förslag! Ska nog sälja min via dem. Lite OT men skulle vara intressant att veta hur man gör för att rensa datorn på datan mm....

Det kan vi nog lösa en guide för!

Inte dumt har en lite äldre iPhone SE liggandes i byrålådan. Har inte orkat sätta den på Blocket av skälen som är nämnda. En iPad Mini också som inte används mycket heller, sen jag skaffade en större.
Men det här låter som en bra tjänst.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-08-03 00:02
Ursprungligen av calinou:

Bra förslag! Ska nog sälja min via dem. Lite OT men skulle vara intressant att veta hur man gör för att rensa datorn på datan mm....

https://support.apple.com/sv-se/HT201065

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-08-03 00:37

Jag köpte min iPad Pro från dem. Mycket smidig affär.

Hur blir det med alla appar som finns i datorn? flyttas dom också?
Samt alla webbläsare med tillhörande mappar och bokmärken?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-08-03 17:58
Ursprungligen av calinou:

Hur blir det med alla appar som finns i datorn? flyttas dom också?
Samt alla webbläsare med tillhörande mappar och bokmärken?

Flyttas? Nu förstår jag inte. Du pratade ju om att rensa datorn (innan försäljning?).

Ursprungligen av frazze:

Flyttas? Nu förstår jag inte. Du pratade ju om att rensa datorn (innan försäljning?).

Jag menar både och. Man vill ha allting med på nya datorn.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-08-03 20:47
Ursprungligen av calinou:

Jag menar både och. Man vill ha allting med på nya datorn.

Läs på länken du fick av frazze. Det som står precis ovanför steg 1, och den länken som finns där.

Jag blev grymt besviken när jag ville sälja min 12" MacBook. När jag svarade på frågorna om datorns skick innan den skickas för att få ett preliminärt prisförslag så erbjöds jag drygt 7000:- vilket för mig var acceptabelt, men inte jättehögt i mitt tycke. När datorn sedan kom till mResell så var deras bedömning av skicket helt annorlunda och de erbjöd inte ens hälften av det preliminära priset. En 2 år gammal dator ser inte ut som en ny. Den såg ut som en 2 år gammal dator helt enkelt. Blev ingen affär på det.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-08-04 08:23
Ursprungligen av calinou:

Jag menar både och. Man vill ha allting med på nya datorn.

https://support.apple.com/sv-se/HT204350

Bra artikel, kul med personlig erfarenhet! ?

Nedvärderad macbook pro

Ursprungligen av pmarriott:

Jag blev grymt besviken när jag ville sälja min 12" MacBook. När jag svarade på frågorna om datorns skick innan den skickas för att få ett preliminärt prisförslag så erbjöds jag drygt 7000:- vilket för mig var acceptabelt, men inte jättehögt i mitt tycke. När datorn sedan kom till mResell så var deras bedömning av skicket helt annorlunda och de erbjöd inte ens hälften av det preliminära priset. En 2 år gammal dator ser inte ut som en ny. Den såg ut som en 2 år gammal dator helt enkelt. Blev ingen affär på det.

Jag har samma erfarenhet - erbjuden 3900:- i höstas för en MacBook Pro retina 13" sent 2013 vilket jag tyckte var mycket bra. När de sedan fått den och kollat på den meddelar man följande. "1. Batteriet behöver bytas 2. Repor på skärmen 3. Grövre repor på chassi 4. Mindre skador på chassi Kostnaden för nödvändig reparation / utbyte överstiger värdet av enheten Vi uppdaterar prisförslaget för återvinning till 100 SEK." Dom tog sen 390:- för besväret för att jag skulle få den tillbaka..
Det är klart att en dator från 2013 inte ser ny ut men jag bedömde inte bristerna alls på samma sätt. Senare såld på Tradera för 2995:-. Så var inte för optimistisk i bedömningen när du beskriver datorn. Då blir du besviken på resultatet.

Ursprungligen av cuben@mac99:

Jag har samma erfarenhet - erbjuden 3900:- i höstas för en MacBook Pro retina 13" sent 2013 vilket jag tyckte var mycket bra. När de sedan fått den och kollat på den meddelar man följande. "1. Batteriet behöver bytas 2. Repor på skärmen 3. Grövre repor på chassi 4. Mindre skador på chassi Kostnaden för nödvändig reparation / utbyte överstiger värdet av enheten Vi uppdaterar prisförslaget för återvinning till 100 SEK." Dom tog sen 390:- för besväret för att jag skulle få den tillbaka..
Det är klart att en dator från 2013 inte ser ny ut men jag bedömde inte bristerna alls på samma sätt. Senare såld på Tradera för 2995:-. Så var inte för optimistisk i bedömningen när du beskriver datorn. Då blir du besviken på resultatet.

Jag har blivit glatt överraskad av de bud jag fått från mResell. Och inte har det varit nåt tjafs efter att de tittat på grejerna. De pengarna som var sagt har det också blivit. Ett par år gammal iPhone, en 5-6 år gammal iMac och en 3-4 år gammal MacBook Air har jag sålt.

Sen att man får mer pengar när man säljer på blocket eller tradera är ju självklart. mResell ska ju leva på mellanskillnaden på köp och sälj.

Senast redigerat 2021-01-09 12:49
1
Bevaka tråden