Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En symfoni av Symfonisk

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2019-08-13 17:55
Ursprungligen av Json_81:

Behöver portarna verkligen vara öppna inåt och pekade på högtalaren?
Ser mer ut som den behöver dem utåt.

Utåt finns det väl inga begränsningar för vilka portar man får använda?
Det jag menar är portarna mellan mina två interna nätverk. Dels mitt ”vanliga” nätverk där jag har datorer, telefoner och plattor anslutna. Dels mitt IoT-nät (Vlan) där alla ”smarta” produkter är anslutna. (ATV, en våg, Ikea trådfri mm)
Dessa produkter har inte tillgång till mitt ”vanliga” nät. Jag antar att det är mellan dessa nätverk jag måste öppna portarna?

  • Medlem
  • 2019-08-13 18:06

Fråga nummer två: Hur anger jag en serie portar i routern? Tex 136-139. Måste jag skapa en separat regel för varje port? Eller kan jag på något sätt ange en hel serie på en gång? Vilket skiljetecken använder man i så fall?
Routern är en Ubiquiti Edgerouter Lite

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-08-14 00:17

Det brukar vara - om det är flera i följd, och ett , om det är enstaka. T ex 136-139,4322,4890

  • Medlem
  • 2019-08-14 07:14
Ursprungligen av kenjon:

Det brukar vara - om det är flera i följd, och ett , om det är enstaka. T ex 136-139,4322,4890

Tack. Jag tror jag har provat att separera med kommatecken och att routern inte har gillat det. Jag ska prova igen senare i veckan.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2019-08-14 07:55
Ursprungligen av Dalle:

Utåt finns det väl inga begränsningar för vilka portar man får använda?
Det jag menar är portarna mellan mina två interna nätverk. Dels mitt ”vanliga” nätverk där jag har datorer, telefoner och plattor anslutna. Dels mitt IoT-nät (Vlan) där alla ”smarta” produkter är anslutna. (ATV, en våg, Ikea trådfri mm)
Dessa produkter har inte tillgång till mitt ”vanliga” nät. Jag antar att det är mellan dessa nätverk jag måste öppna portarna?

Jag kollade inte din video men klart man kan ha begränsningar utåt också. Lite av poängen med ett IoT nät imho.

Hade prylarna behövt port forwards på ditt vanliga nät?

  • Medlem
  • 2019-08-14 10:06
Ursprungligen av Json_81:

Hade prylarna behövt port forwards på ditt vanliga nät?

Nej. Men jag misstänker att det behövs här. Jag får testa när jag kommer hem.
Eventuellt skapar jag ett eget vlan för alla Sonos.

  • Medlem
  • 2019-08-15 19:30

Det är ju många här som är intresserade av nätverk och säkerhet. Är det ingen av er som har ett Sonossystem? Hur har ni löst det i era nätverk?

Ursprungligen av Dalle:

Det är ju många här som är intresserade av nätverk och säkerhet. Är det ingen av er som har ett Sonossystem? Hur har ni löst det i era nätverk?

Jag kör med SonosNet, dvs en enhet ansluten via ethernet sen gör alla högtalare ett eget nät sinsemellan.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-07-27 00:23

Tror vi på någon ny modell i närtid från IKEA?

Ursprungligen av reboot81:

Tror vi på någon ny modell i närtid från IKEA?

Inga rykten om det än så länge, tror de här två som finns nu kommer hänga med ett tag till faktiskt!

  • Medlem
  • 2020-07-27 11:06

De nya färgerna på "panelerna" som är på gång tyder ju på att de som finns inte kommer bytas ut på ett tag...

Bevaka tråden