Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Att uppdatera OS när man stänger av datorn

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-07-25 01:17

Hej

Förut startade OS uppdateringar när de var redo och när jag stängde av datorn. På detta vis kunde jag sätta igång uppdateringen och gå och lägga mig så att när jag startade datorn nästa gång var den med färskt OS. På samma sätt fungerar det i Windows.

På senare tid dock startar inte uppdateringen när jag stänger av datorn. Datorn stängs bara ner utan att uppdateringen installeras. Det enda sättet att genomföra en uppdatering är att starta om datorn. Jag finner det onödigt och krångligt.

Därmed undrar jag om det finns ett sätt att tvinga uppdateringen starta när jag stänger ner datorn eller om Apple har ändrat OSet så att det är omöjligt nu.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-07-25 07:45

I viloläge med Power Nap förkryssat ska det gå, men det har jag avstängt, vill inte ha automatiska uppdateringar. Det har aldrig funnit möjlighet till uppdatering när datorn är avstängd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-07-25 19:50
Ursprungligen av Gäddnos:

I viloläge med Power Nap förkryssat ska det gå, men det har jag avstängt, vill inte ha automatiska uppdateringar. Det har aldrig funnit möjlighet till uppdatering när datorn är avstängd.

Jag har kanske uttryckt mig lite klantigt. Jag menade inte att datorn uppdateras medan den "sover" utan att den börjar installationen innan den stängs av. Förut fick jag ett meddelande när jag försökte stänga av datorn och en uppdatering var tillgänglig, något i stil med: "Uppdateringarna kommer att installeras innan datorn stäng av". Och om jag inte avbröt det installerades uppdateringen och datorn stängdes av efter det.

Men nu får jag inte meddelandet, datorn stängs bara ner. Med andra ord måste jag just starta om datorn för att OSet ska uppdateras.

Ursprungligen av timofej:

...Förut fick jag ett meddelande när jag försökte stänga av datorn och en uppdatering var tillgänglig, något i stil med: "Uppdateringarna kommer att installeras innan datorn stäng av"...

Vad innebär ”förut”? Pratar vi månader, år eller decennier?

För jag kan inte minnas att det någonsin har fungerat så. Kanske i Windows. Och kanske på Mac för mycket länge sedan, men inte på senare år.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-07-25 23:09
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vad innebär ”förut”? Pratar vi månader, år eller decennier?

För jag kan inte minnas att det någonsin har fungerat så. Kanske i Windows. Och kanske på Mac för mycket länge sedan, men inte på senare år.

Jag vill minnas att det fungerade så för ett par OS tillbaka. För 3-4 år sedan? Kanske mindre. Jag är helt säker på att det fungerade så. Har ingen Windows hemma och det var det mest bekväma sättet att uppdatera OSet - man stänger av datorn och går och lägger sig medan datorn tuggar genom installationen och sedan stängs av. Men nu, när du säger att det aldrig varit så blir jag osäker. Inbillar jag mig verkligen det??

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-07-26 06:15

Inbillning.

Ibland uppdateras firmware med OS och då startas datorn om mer än en gång, vilket indikerar att avstängning inte sker.

Kan inte heller minnas att Macen nånsin har betett sig så.

Å andra sidan stänger jag aldrig nånsin av mina Macar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-07-27 13:56

Jag får nog böja mig för majoriteten och ändra min uppfattning om att det fungerade som jag beskrev ovan förut.

Nu har jag uppdaterat min MacBook och det tog ca en timme med otaliga omstarter. Levde under tiden utan tillgång till min dator! ?

1
Bevaka tråden