Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa ny router

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2020-05-12 14:58

Den tappar nätverket helt, även via kabel.

Ena stunden fungerar allt bra. Nästa sekund fungerar ingenting. Två minuter senare fungerar allt igen.

Senast redigerat 2020-05-12 15:18
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-05-12 15:06
Ursprungligen av Dalle:

Den tappar nätverket helt, även via kabel.

Ajaj. Jag är extremt nöjd med min lilla strömsnåla router, men relativt kraftfulla från PC Engines. Har du normala behov så räcker de långt. Jag köpte via svenska återförsäljaren Teklager: https://teklager.se/
Sedan är valet upp till dig vilken mjukvara du vill använda. Jag är mycket nöjd med pfSense.
Visst du kan installera pfSense på en gammal dator, men det blir hög elräkning.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-05-12 19:21
Ursprungligen av Dalle:

Min Edgerouter Lite mår inte bra. Den tappar internet med ojämna mellanrum. Reset löser inte problemen.
Både Edgerouter Lite och USG är pensionärer idag. Så vad bör man välja? Kravet är att det är inom Ubiquiti-familjen då jag har allt annat. Av samma anledning är Dream Machine inget alternativ.

Jag har googlat lite på EdgeRouter och Internet/WAN dropped connection och det verkar har varit något mjukvaruproblem för ett par år sedan. Allt från MTU till DHCP verkar kunna vara boven. Vad har du provat själv för lösningar och ser du något samband med uppgradering av mjukvara i Edgerouter?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-05-12 19:25

Kan vara värt att prova annan version av FW.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-05-12 19:37

Återställt till fabriksinställningarna?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-05-12 19:45

Vill du däremot ha en vanlig router och komma ned i pris så är ju en Asus inte heller fel. De säljs ofta billigt på Tradera. Och för att få lite fler inställningar så kan du sedan byta firmware till Asuswrt-Merlin. Se bara till att modellen fortfarande stödjs:
https://www.asuswrt-merlin.net/about

  • Medlem
  • 2020-05-13 01:09
Ursprungligen av frazze:

Jag har googlat lite på EdgeRouter och Internet/WAN dropped connection och det verkar har varit något mjukvaruproblem för ett par år sedan. Allt från MTU till DHCP verkar kunna vara boven. Vad har du provat själv för lösningar och ser du något samband med uppgradering av mjukvara i Edgerouter?

DHCP hade jag massa problem med. Om jag adderade mer än ett vlan så ballade DHCP ur fullständigt och slutade fungera på samtliga nät. Jag satte upp separata DHCP-servrar för dom olika näten. (Lan1, Lan2 samt ett vlan)
Jag minns inte på rak arm exakt allt jag har testat. Men jag har b la testat olika versioner av mjukvaran, jag har gjort reset av routern ett flertal gånger. (Både med resetknappen samt via mjukvaran) Och jag har laborerat med olika subnät och DHCP-intervall. (Det är det jag kommer på såhär på rak arm kl 01 på natten)
Minns inte vid vilken fw-version dessa problem började, men vill minnas att den var ganska stabil i början, sedan gick det bara utför.

  • Medlem
  • 2020-05-13 01:11
Ursprungligen av reboot81:

Kan vara värt att prova annan version av FW.

Det har löpande testats många versioner genom åren vartefter som programvaran har uppdaterats.

  • Medlem
  • 2020-05-13 01:12
Ursprungligen av kenjon:

Återställt till fabriksinställningarna?

Det har jag provat ett flertal gånger. Antingen via resetknappen eller via mjukvaran.

Ursprungligen av Dalle:

Det har jag provat ett flertal gånger. Antingen via resetknappen eller via mjukvaran.

Jag kör en EdgeRouter X sedan någon månad tillbaka och den är svinstabil. Jag kör 1.10.11 av mjukvaran. Baserat på vad jag läst mig till så verkar version 2 vara klart mer instabil. Är det så att du kör version 2 kan det vara värt att uppgradera den till senaste versionen och testa alternativt rulla tillbaka till version 1.

Länk för att ladda ner mjukvaran: https://www.ui.com/download/edgemax/edgeroute...

Men du kanske redan kör 1.10.11?

  • Medlem
  • 2020-05-14 15:19

Jag har testat båda versionerna.
Det blev en ”ny” USG. Hoppas bara att jag får till reglerna för brandväggen.

Edit: Återstår att se om problemen kvarstår eller ej.

Senast redigerat 2020-05-14 15:30
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-07-15 13:17

För mitt framtida jag, när jag skall köpa nytt: https://www.duckware.com/tech/wifi-in-the-us.html

Ursprungligen av Dalle:

Jag har testat båda versionerna.
Det blev en ”ny” USG. Hoppas bara att jag får till reglerna för brandväggen.

Edit: Återstår att se om problemen kvarstår eller ej.

Får jag fråga vilken modell av USG du köpte?!

  • Medlem
  • 2020-07-17 15:51

Det blev den Enklaste varianten eftersom jag inte har något behov av en pro-modell då jag bara har 100/100 Mb smalband.

Ursprungligen av Dalle:

Det blev den Enklaste varianten eftersom jag inte har något behov av en pro-modell då jag bara har 100/100 Mb smalband.

Ah, samma som jag köpte åt mina föräldrar. Funkar riktigt bra. Fjärrstyr den hemifrån ifall de får problem med denna, men hittills har det inte hänt något (uppdaterar mjukvaran då och då åt dem) – oerhört driftsäker. Själv kör jag USG Pro 4 port.

Bevaka tråden