Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Det här med böjd iPad Pro.

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
Tänkte bara se (höra) med er hur ”böjda” era iPads är?
Om man lägger den på bordet ser man iaf på min att den är lite väldigt lite böjd. Det är absolut inget som jag känner när jag arbetar med den och jag upplever det inte som ett problem. Är även osäker fall om de är jag eller om det var så från början.

Om ni kollar mellan bordet och iPad glaset ser ni en mindre glipa.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2020-04-19 09:23

Hur vet du att din bordskiva är helt plan?

Ursprungligen av Gunnar B:

Hur vet du att din bordskiva är helt plan?

Testat på flera olika. Visserligen kan alla vara skeva iofs

Edit.
Samma på min häll.

Senast redigerat 2020-04-19 09:51

Mystiskt, det ser ju ut som att "böjningen" är exakt likadan både på längden och på tvären. Säker på att det inte har bildats ett dike i bordet eller nåt?

  • Superhjälte
  • 2020-04-19 12:47

Inget att bry sig om oavsett om den är böjd eller ej.

Senast redigerat 2020-04-19 13:55
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Mystiskt, det ser ju ut som att "böjningen" är exakt likadan både på längden och på tvären. Säker på att det inte har bildats ett dike i bordet eller nåt?

Jag vet, de är väldigt underligt men har prövat på min häll, skrivbord, köksbord, vardagsrumsbord kan omöjligt vara samma fel på alla bord.

Inget jag kommer returnera den för, jag har AppleCare+ så blir de problem använder jag den om de inte skulle omfatta garantin.

Idag är de inte problem iaf. Har smart foil skalet/skyddet från Apple och de sitter som de ska iaf.

Precis som du skrev är de lite underligt att böjningen är lika överallt.

Senast redigerat 2020-04-19 13:04

Jag är kluven om jag ska skicka den på reparation eller inte. Vad hade ni gjort?

Kan skicka den 1:a sep då jag behöver den för självstudier fram tills dess.

Jag borde kunna hävda att de är fabrikationsfel då de är omöjligt att åstadkomma denna böjning själv utan att något annat går sönder och framförallt kan man inte få böjningen perfekt i mitten av varje sida.

Någon som har några råd?

Vad är problemet? Du skriver att du upplever inget problem. Du vill hävda fabrikationsfel men samtidigt så finns det inga funktionsstörningar. Kan det vara så att du har orealistiska antaganden om vilka tillverkningsnogrannheter som är möjliga?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2020-07-14 16:18

Jag förstår @RStolpe, köper man en dyr pryl vill man att den är perfekt, sedan kan man ju tänka sig att de spänningar som böjningen ger förr eller senare skapar nya problem, exempelvis spräckt glas.

Ursprungligen av BlackSmp:

Vad är problemet? Du skriver att du upplever inget problem. Du vill hävda fabrikationsfel men samtidigt så finns det inga funktionsstörningar. Kan det vara så att du har orealistiska antaganden om vilka tillverkningsnogrannheter som är möjliga?

Orolig för att spänningar i framtiden påverkar lödningar osv på kretskort.

Går det inte att böja den tillbaka?

Om jag inte missminner mig så gick Apple ut med att under 0,4 mm avvikelse är innanför toleransen och 0,4 mm syns ganska mycket när man lägger den mot en plan yta. Jag har testat min på en stenskiva som används för att mäta planhet och då låg min på 0,2 mm. Syntes ganska mycket med blotta ögat, men då alltså inget som Apple skulle godkänna som reklamation. Och min fungerar efter ett par år fortfarande klanderfritt.

Edit: https://9to5mac.com/2019/01/05/apple-ipad-pro...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-07-21 15:38

Jag skulle inte bry mig om den där böjningen. Den är så liten att jag skulle klassa det som normalt. En av mina iPad hade en riktigt kraftig böjning, så kraftig att jag var överraskad över att glaset inte sprack eller släkte i sitt fäste. Den höll i flera år innan jag bytte av andra orsaker.

Inget att bry sig om, om du frågar mig.
Min är också lite böjd, men inget jag såg nu förrän jag testade.

Den funkar 100%, det är aldrig något du kommer tänka på, och det syns bara när du mäter det. Det är som att alltid fylla på däcket med exakt 100% rätt tryck efter varje resa - Och det finns det nog ingen som gör...

Apple har skrivit att det bli en sådan böjning på bakdelen pga tillverkningen. Tror att det har med kylningen att göra efter att den har fått form och får sin lägsta spänningsform då (oroa er inte för spänningsproblem). Plus/minus 0,4 mm är inom marginalen och låter rimligt även om man vill ha perfekt form för en så dyr produkt.

Senast redigerat 2020-07-22 17:29

De är rätt tunna så det är nog svårt att tillverka helt plana. Har läst att det är versionerna med ett sim kort som böjs mest. Tunt där sim kortet sitter.

1
Bevaka tråden