Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook-skärmen blir bara flammigare

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-07-08 17:06

Jag köpte för 1,5år sen en toppspecad MacBook Pro 13", "early 2015" som jag egentligen är mycket nöjd med.

Skärmen var något flammig längs kanterna då men det har förvärrats med tiden.
Framförallt när skärmen är släckt eller när den visar något ganska mörkt så är det numera fullt med gröna fläckar. Dessutom lite silvergråa men dom stör inte då dom sitter över "sorgkanterna".

Är det här normalt åldrande?
Antar det inte finns något (prisvärt) att göra åt saken?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2020-07-08 17:11

Det där påminner om skärmproblemet som Apple hade förlängd garanti på för ett par år sedan.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2020-07-08 17:13
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-07-08 21:39

Det gråa längs kanterna är definitivt samma som menas i artikeln.
Dom gröna kan möjligen vara samma problem också.

Enligt artikeln skulle datorn då (dec-19) vara max 4 år gammal och min är 5 tyvärr.

Ursprungligen av RobertK:

Det gråa längs kanterna är definitivt samma som menas i artikeln.
Dom gröna kan möjligen vara samma problem också.

Enligt artikeln skulle datorn då (dec-19) vara max 4 år gammal och min är 5 tyvärr.

Har du provar att försiktigt torka av displayen med en något fuktad duk? Kan vara damm som har bekat fast.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-07-10 12:21
Ursprungligen av Saffran:

Har du provar att försiktigt torka av displayen med en något fuktad duk? Kan vara damm som har bekat fast.

Provade nu med fukt (saliv) och glasögonputsduk - det gröna skimrande blev matt ljusgrå, alltså lite mindre störande.
Det mattgrå längs kanterna förändrades inte.

Dom här förändringarna syns mest i utomhusljus (även om molnigt) så det syns knappt i mörkare miljö.

Staingate kallas detta problem. Har det själv i liten skala (likadan maskin som du) men fick ingen hjälp för nåt år sedan (saknade kvitto - utköpt jobbdator) trots gällande AppleCare tyvärr. Verkar inte vara så känt i Sverige.

Prova att kontakta Apple och hänvisa att det har funnits ett garanti-program. Ibland är de schyssta och löser det på garanti trots att progammet gått ut.
Ha gärna originalkvittot.

https://support.apple.com/sv-se

1
Bevaka tråden