Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nu kommer kemikalieskatten

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-07-12 10:56
Ursprungligen av reboot81:

...
Alltså ökar incitamenten för klenare plåt i våra vitvaror rejält. En lätt vara är inte nödvändigtvis en med mindre miljöbelastning.

Troligen kommer klenare (lättare) produkter för svenska marknaden. Vilket accelererar slit och släng. Effekten blir den omvända mot vad som önskas.

De danska elektronikförsäljarna får ännu större marginal mot de svenska. Vill staten döda svenska handlare?

Men staten ska ha sina pengar. Stackars sönderskattade svenskar.

Senast redigerat 2019-07-12 11:40
  • Medlem
  • 2019-07-12 11:39

Sverige räddar återigen världen! ?
Varför måste Sverige vara ett föregångsland med alla skitsaker som övriga världen skrattar åt?
Tror det var i DN för någon vecka sedan som jag läste att om Sverige skulle få nollutsläpp imorgon så skulle det ätas upp på 8 veckor av de andra ländernas ökade utsläpp runt om i världen...
Jag är ledaren kära politiker. Men även om bensinen skulle kosta 1000kr/L så skulle inte det heller rädda världen! Sverige är för litet för att kunna påverka.

Ännu större anledning att beställa från europa.

Ursprungligen av iSweden:

De danska elektronikförsäljarna får ännu större marginal mot de svenska.

Japp! Och Amazon i tyskland, spanien osv..

Ursprungligen av Dalle:

Varför måste Sverige vara ett föregångsland med alla skitsaker som övriga världen skrattar åt?

Belgien, Frankrike och Norge är rätt "bra" på det också.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-07-13 12:10

http://www.kemikalieskatten.se/
Skrämmande läsning.

SOU 2015:30 säger

Citat:

Det ska finnas möjlighet till avdrag för skatt med 50 procent för den elektronik som inte innehåller additiva föreningar av brom- klor eller fosfor. För elektronik som inte innehåller nämnda addi- tiva föreningar och inte heller reaktivt tillsatta brom- eller klorför- eningar medges i stället avdrag med 75 procent. Eftersom all elektronik innehåller mer eller mindre farliga kemikalier kommer det inte att vara möjligt att göra avdrag för hela skatten.

Att elektronik innehåller farliga kemikalier stämmer nog. Men ska vi nöja oss med att beskatta den och därefter nöja oss? Som att klimatkompensera utan att åtgärda grundproblemet.

Citat:

Skatten beräknas höja prisnivån med i genomsnitt 7,5 procent vid full skatt.

-SOU 2015:30

Jag är inte ett dugg förvånad över att Amazon inte valt att etablera sig i Sverige.

Det där med rabatten finns redan sen detta infördes 2017.

  • Medlem
  • 2019-07-13 13:55

Hehe
Läste just mitt tidigare inlägg. Jag påstår att jag är ledaren. I själva verket är jag ledsen. Det lät som om jag fått lite storhetsvansinne. ?

Varför kan man inte redigera sina inlägg längre?

  • Medlem
  • 2020-07-09 20:48

Nu är Muslimska Partiet MP, ni vet dom med stöd av knappt tre procent av Sveriges väljare i farten igen.
Den senaste dårskapen går ut på att man vill ha pant på elektronik som paddor, datorer och telefoner.

https://www.expressen.se/nyheter/klimat/pant-...

Heja Sverige. Nu räddar vi världen, igen!

Ursprungligen av Dalle:

Nu är Muslimska Partiet MP, ni vet dom med stöd av knappt tre procent av Sveriges väljare i farten igen.
Den senaste dårskapen går ut på att man vill ha pant på elektronik som paddor, datorer och telefoner.

https://www.expressen.se/nyheter/klimat/pant-...

Heja Sverige. Nu räddar vi världen, igen!

Jag förstår inte problemet. De driver sina profilfrågor på samma sätt som andra partier såsom SD och KD. Det går att argumentera mot det utan att förfalla till löjlig smutskastning.

  • Medlem
  • 2020-07-09 21:45

Jag ställer mig bara frågande till om Sverige kan skatta sig till en bättre värld? Det heter så ofta att Sverige ska visa vägen och vara ett föregångsland. Tyvärr verkar detta mest gälla att vara ett föregångsland med idiotiska saker som ingen annat land tar efter. Och därför får det ingen effekt förutom att det blir dyrare för svenska konsumenter. ??‍♂️

Sverige, ett skräckexempel på hur man inte ska göra...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-07-09 23:16
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag förstår inte problemet. De driver sina profilfrågor på samma sätt som andra partier såsom SD och KD. Det går att argumentera mot det utan att förfalla till löjlig smutskastning.

Bara det att MP styr långt över sina mandat, sossarna är lydparti till dessa verklighetsfrånvända miljömuppar.

Ursprungligen av Dalle:

Jag ställer mig bara frågande till om Sverige kan skatta sig till en bättre värld? Det heter så ofta att Sverige ska visa vägen och vara ett föregångsland. Tyvärr verkar detta mest gälla att vara ett föregångsland med idiotiska saker som ingen annat land tar efter. Och därför får det ingen effekt förutom att det blir dyrare för svenska konsumenter. ??‍♂️

Sverige, ett skräckexempel på hur man inte ska göra...

Helt enig.

Och vad det gäller utsläpp så släpper kina ut lika mycket på en timme som Sverige släpper ut på ett helt år.

Edit: Stavfel.

Senast redigerat 2020-07-10 11:28
Bevaka tråden