Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"System" och "Other" äter upp 7,83GB av 16. Går det att minska?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej hej!
Jag uppgraderade nyligen min iPad Air 2 till 13.5.1 och då trodde jag att "Other" kunde vara att den laddat ner uppdateringen. Nu ligger jag hela tiden o tangerar max av utrymmet, självklart är inte 16GB ett stort utrymme men att systemet ska äta upp nästan 50% känns lite väl.. iTunes säger att den har 8GB ledigt men iPaden själv gör sig icke besväret att säga detsamma. Jag har rebootat minst 5 gånger bara idag men inget ändras.

Finns det något sätt att fixa det här utan att radera allt?

Finns massor om det. https://www.google.se/amp/s/www.macworld.com/...

Funkar inte den så sök på tex Other storage iPad.

Ursprungligen av klarabara:

Hej Finns det något sätt att fixa det här utan att radera allt?

Jag har ännu inte hittat någon lösning för att bli av med detta Annat än att radera och ominstallera telefon eller platta, tyvärr. Ingen av de tips som finns på flera ställen om att rensa cache på webbläsaren, ta bort meddelanden, ta bort vissa appar, etc gör någon större skillnad.

Om någon de facto har lösningen för att tömma detta Annat utan att installera om är jag idel öra.

Tack, jag har precis samma känsla såhär långt. Jag har tagit bort flera stora appar och bilder o gud vet allt, men det har gjort väldigt lite skillnad i totalen av utrymmet. System och Annat tar nu upp typ hälften av all kapacitet och jag börjar undra om uppdateringarna har gjort det värre.

Det jobbiga är att jag har appar på den som jag inte kan ladda ner på nytt, det var ett jättemeck att få in dem alls, eftersom de inte finns i appstore längre. :/

Hah, se på den! Där hade jag suttit o raderat och stängt fönster i webbläsaren.. och startar ipad'en igen och nu är other ännu större. Är det här en strategi för att få en att använda iCloud till bilder o rubbet?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-06-30 17:21
Ursprungligen av Lars Einarsson:

Jag har ännu inte hittat någon lösning för att bli av med detta Annat än att radera och ominstallera telefon eller platta, tyvärr. Ingen av de tips som finns på flera ställen om att rensa cache på webbläsaren, ta bort meddelanden, ta bort vissa appar, etc gör någon större skillnad.

Om någon de facto har lösningen för att tömma detta Annat utan att installera om är jag idel öra.

Lösningen är att radera men återställa från backup. Automagisk försvinner temp/cache-filer

Ursprungligen av Innis:

Lösningen är att radera men återställa från backup. Automagisk försvinner temp/cache-filer

Det var i så fall det jag menade att det verkade vara enda sättet, dvs att det inte finns någon annan lösning.

Hursomhelst bra svar, Innis! Då bekräftar det vad jag trodde, tack.

Man skulle kunna säga att alla länkar och tips på nätet till allt arbete med att tömma webbcache, radera appar, radera meddelanden, etc inte fyller någon (större) funktion. Enda (säkra) lösningen är radera och återställa från backup.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-06-30 19:23
Ursprungligen av Lars Einarsson:

Det var i så fall det jag menade att det verkade vara enda sättet, dvs att det inte finns någon annan lösning.

Hursomhelst bra svar, Innis! Då bekräftar det vad jag trodde, tack.

Man skulle kunna säga att alla länkar och tips på nätet till allt arbete med att tömma webbcache, radera appar, radera meddelanden, etc inte fyller någon (större) funktion. Enda (säkra) lösningen är radera och återställa från backup.

Det frigör också utrymme men bara så mycket som appen upptar och dess cache. Meddelande kan också uppta mycket utrymme om man tagit mot mycket bilder

  • Medlem
  • International user
  • 2020-07-02 13:58
Ursprungligen av Lars Einarsson:

Jag har ännu inte hittat någon lösning för att bli av med detta Annat än att radera och ominstallera telefon eller platta, tyvärr. Ingen av de tips som finns på flera ställen om att rensa cache på webbläsaren, ta bort meddelanden, ta bort vissa appar, etc gör någon större skillnad.

Om någon de facto har lösningen för att tömma detta Annat utan att installera om är jag idel öra.

Jag vet inte men om den är nyligen ominstallerad låt det gå en tid med den uppkopplad på wifi och se om nåt händer efter tid. Om inte blir det att om installera, har du backup?

Ursprungligen av juanito:

Jag vet inte men om den är nyligen ominstallerad låt det gå en tid med den uppkopplad på wifi och se om nåt händer efter tid.

Nej, det hjälper inte att vänta ens en månad eller tre (jag har testat detta). Har något fastnat i denna Annat så hjälper bara ominstallation, tyvärr.

Så för trådskaparen är det ingen idé att vänta kan vi konstatera. Backup kan tas innan ominstallation och vid inläsning av backupen efteråt ska Annat försvinna.

I mitt fall misstänker jag att strul vid en uppdatering av Apple Watch ställde till det och vid varje nytt försök fick jag några extra GB som låstes av Annat. Mitt extra utrymme gick upp till totalt 22 GB.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-07-03 00:29

Det bör väl sägas att man ska köra backup mot dator innan radera/återställa. Gör man det mot iCloud får hon inte ner de appar som numera inte finns på AppStore längre.

Jag har backupat mot dator men var hittar jag sen apparna som jag backup'at? De borde väl vara i finder någonstans? Har gjort det här förut men minns inte alls

Kan tillägga att vada genom "hela internets" försök att lösa det här är (inte utan konkurrens) det mest tröttsamma google-försök jag gett mig in på.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-07-05 20:40
Ursprungligen av klarabara:

Jag har backupat mot dator men var hittar jag sen apparna som jag backup'at? De borde väl vara i finder någonstans? Har gjort det här förut men minns inte alls

Kan tillägga att vada genom "hela internets" försök att lösa det här är (inte utan konkurrens) det mest tröttsamma google-försök jag gett mig in på.

Apparna inkluderas inte i en vanlig backup med iTunes. Inställningarna till apparna sparas så när du återställer telefonen laddas apparna ner från AppStore och inställningarna återställs.

Ursprungligen av Innis:

Apparna inkluderas inte i en vanlig backup med iTunes. Inställningarna till apparna sparas så när du återställer telefonen laddas apparna ner från AppStore och inställningarna återställs.

Men jag vill minnas att de har sparats ner tidigare, i tidigare versioner så kunde sånt laddas ner genom iTunes, i så fall borde jag ha kvar den här appen någonstans... men jag kan minnas fel.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-07-06 10:55
Ursprungligen av klarabara:

Men jag vill minnas att de har sparats ner tidigare, i tidigare versioner så kunde sånt laddas ner genom iTunes, i så fall borde jag ha kvar den här appen någonstans... men jag kan minnas fel.

Oj oj oj nu pratar du om tidig stenåldern
Det är länge sen man kunde använda iTunes som ett bibliotek över dom appar man har på sin telefon.
Efter iTunes 12.7 om jag inte har fel togs den funktionen bort. Nu sköts allting med AppStore på både gott och ont.

  • Medlem
  • International user
  • 2020-07-07 10:42
Ursprungligen av klarabara:

Men jag vill minnas att de har sparats ner tidigare, i tidigare versioner så kunde sånt laddas ner genom iTunes, i så fall borde jag ha kvar den här appen någonstans... men jag kan minnas fel.

Privat backup är det som gäller, men jag är osäker på huruvida man kan göra en sån idag.

Ursprungligen av klarabara:

Kan tillägga att vada genom "hela internets" försök att lösa det här är (inte utan konkurrens) det mest tröttsamma google-försök jag gett mig in på.

Håller fullständigt med dig! Så många meningslösa försök till lösningar (från erkända stora tidningar och sajter) när det egentligen bara finns en, dvs radera och installera om.

Kan tycka att Apple borde implementera en lösning att tömma detta utrymme.

Visst, enheten funkar, men ett problem blir om man kör Avlasta och har mycket låst i Annat. Då försvinner appar löpande efter bara en vecka eller så sedan man sist använde dem. M.a.o. stör det låsta utrymmet i Annat enhetens funktionalitet indirekt.

Jag hade 8 GB i System plus 22 GB i Annat på en iPhone med 64 GB vilket i princip tog bort halva utrymmet till OS.

Ursprungligen av juanito:

Privat backup är det som gäller, men jag är osäker på huruvida man kan göra en sån idag.

Jag gör ju mina backuper till min gamla MBP från mid 2009, funkar bra fortfarande. Backup'ar mina backuper också, för säkerhets skull. Tror jag har mavericks på den.

Ursprungligen av Innis:

Oj oj oj nu pratar du om tidig stenåldern
Det är länge sen man kunde använda iTunes som ett bibliotek över dom appar man har på sin telefon.
Efter iTunes 12.7 om jag inte har fel togs den funktionen bort. Nu sköts allting med AppStore på både gott och ont.

Nog snackar vi brons-ålder ändå? Känner jag mig en aning gammal som sitter här med min gamla MBP från 2009 o dammar

Jag har visserligen en ny MBP genom jobbet och jag känner mig yngre för varje dag som går! Även om jag får lite grå hår av såna här nonsens-problem som Apple börjat skapa...

1
Bevaka tråden