Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Näe, nu blev jag riktigt sur

Tråden skapades och har fått 4843 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2020-06-09 20:33

Ja här ska man inte vara onödigt positiv!

Ursprungligen av Gunnar B:

Jisses, det här är SUR-tråden. Inga vettiga svar kan eller ska förväntas. Enbart gråt och tandagnisslan.

Öh, får man inte fråga om ett påstående inte besvaras på rätt sätt, efter att ett obevisat inlägg som ifrågasätter mitt inägg postats?

Ursprungligen av mattiL:

Ja här ska man inte vara onödigt positiv!

Var är jag jag onödigt positiv?

Ursprungligen av CekariYH:

Öh, får man inte fråga om ett påstående inte besvaras på rätt sätt, efter att ett obevisat inlägg som ifrågasätter mitt inägg postats?

Var är jag jag onödigt positiv?

Nu låter du lite sur, vilket är helt on topic. Fortsätt så!

  • Medlem
  • International user
  • 2020-06-10 15:43
Ursprungligen av CekariYH:

Nordea asså :-/

Flytta till finland som resten av Nordea, vi har inga problem alls med mac vs pc och har inte haft det på över ett decennium.

  • Medlem
  • International user
  • 2020-06-10 15:46
Ursprungligen av Snoopy:

Ringer Nordea support ang. att det inte går att skriva ut lista över transaktioner. Får som svar att man inte stödjer och utvecklar för Safari och att jag skall installera Chrome eller testa med någon som har PC. WTF.

Läser (på hemsidan) att Nordea har stöd för Mac OS X 10.7 - 10.10.

Äh svarade på fel meddelande så nu gör jag det en gång till.

Flytta till finland som resten av Nordea, här har vi inte haft nå problem med pc vs mac eller safari vs chrome och Norda på över ett decennium.

On topic: Vi finnar är melankoliska, så var så ovälkommen.

De flesta bilar har inte larm idag utan enbart startspärren i form av ett chip i nyckeln. På VAG bilarna brukar det sitta en lysdiod på dörrklädselns överkant som blinkar när startspärren är aktiverad. Larm går oftast att beställa till när man beställer bilen.

Här har du utrustningslistan på din bil.

Sur på mig själv att jag gick på Apple PR om nya iPad Pro, att den kan ersätta en dator.
Missförstå mig rätt, som iPad är den bra, som dator så är det så mycket som inte fungerar.

Kopplar in extra skärm, bara spegling och två svarta sorgkanter på sidan.
Går inte att spela upp ljud från iPaden när man har kopplad till extern skärm (använder apples dongel för laddning och skärm).
Kopplar in extern HD, då kraschar allt.

iPad Pro som dator känns mer som en dator från 1990-talet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-06-22 12:50
Ursprungligen av Snoopy:

Kopplar in extra skärm, bara spegling och två svarta sorgkanter på sidan.

Begränsning i iOS än så länge, inget som har med iPad att göra. Hoppas på utveckling här.

Ursprungligen av Snoopy:

Går inte att spela upp ljud från iPaden när man har kopplad till extern skärm (använder apples dongel för laddning och skärm).

Låter märkligt, har dock inte testat själv.

Ursprungligen av Snoopy:

Kopplar in extern HD, då kraschar allt.

Starta om, lär vara ett momentant problem.

Ursprungligen av zinned:

Begränsning i iOS än så länge, inget som har med iPad att göra. Hoppas på utveckling här.

Låter märkligt, har dock inte testat själv.

Starta om, lär vara ett momentant problem.

Jo, men ingen hårdvara är bättre än sin mjukvara. Annars hade jag kört annat;) Det är just upplevelsen iPad Pro + iOS som ersättare till Mac/PC för arbete som Apple går ut med. Långt, långt bort för mig.
Men som padda är nya iPad bra, gott så.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-06-22 20:55
Ursprungligen av Snoopy:

Jo, men ingen hårdvara är bättre än sin mjukvara. Annars hade jag kört annat;) Det är just upplevelsen iPad Pro + iOS som ersättare till Mac/PC för arbete som Apple går ut med. Långt, långt bort för mig.
Men som padda är nya iPad bra, gott så.

Jag sålde min iMac för länge sedan och gör allt via iPad Pro idag. Allt från vardagliga sysslor till editering av mina RAW-filer från systemkameran.

Apple gör samma misstag igen och kör på sina egna ARM-processorer i kommande macar...hejdå Apple.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-06-23 15:45
Ursprungligen av Firechild:

Apple gör samma misstag igen och kör på sina egna ARM-processorer i kommande macar...hejdå Apple.

Kan du utveckla lite mer och berätta vilka (lika stora) misstag som gjordes tidigare så att vi övriga hänger med i ditt resonemang?

Hur ska man förstår sig på prislistan för Splice appen? https://apps.apple.com/se/app/splice-video-ed...

Ursprungligen av calinou:

Hur ska man förstår sig på prislistan för Splice appen? https://apps.apple.com/se/app/splice-video-ed...

Genom att ladda hem appen och läsa? Eller googla?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Genom att ladda hem appen och läsa? Eller googla?

Tycker calinou har en berättigad fråga. App Store är allt annat än tydlig i många fall. Om en prisuppgift ska anges borde den inte ha möjlighet till feltolkning. Misstänker att det finns flera tusentals appar som har mer eller mindre helt obegripliga prislistor under in-app i App Store.

Ursprungligen av Lars Einarsson:

Tycker calinou har en berättigad fråga. App Store är allt annat än tydlig i många fall. Om en prisuppgift ska anges borde den inte ha möjlighet till feltolkning. Misstänker att det finns flera tusentals appar som har mer eller mindre helt obegripliga prislistor under in-app i App Store.

Det första man ser efter att ha laddat hem och öppnat appen.

En högst förvirrande prislista i App Store. Där anges exempelvis tre priser för nominellt samma tjänst.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Det första man ser efter att ha laddat hem och öppnat appen.

Men det kunde ju då stått i prislistan som visas i App Store. Där står andra alternativ och inget visar per vecka eller liknande. Varför tycker du dessa prislistor är bra menar du?

Ursprungligen av Lars Einarsson:

Men det kunde ju då stått i prislistan som visas i App Store. Där står andra alternativ och inget visar per vecka eller liknande. Varför tycker du dessa prislistor är bra menar du?

Det är många appar som det är sådär missvisande med prisuppgift. Hoppas att @barbapappa_86 som tyckte att det inte var konstigheter kan tolka och förklara för oss denna prislista.

Ursprungligen av zinned:

Jag sålde min iMac för länge sedan och gör allt via iPad Pro idag. Allt från vardagliga sysslor till editering av mina RAW-filer från systemkameran.

Vardagliga sysslor kunde jag kanske leva med men sedan skulle det ta stopp. Men kul att det fungerar för dig, vilket program kör du för redigering. Köpte Affinity Photo men ikonerna är så små att jag har väldigt svårt att använda programmet.
Har du extern HD för att lagra bilder på?
För mig så kraschar det direkt när jag försöker nå HD. Har så mycket programvara och övrig utrustning som inte fungerar på iPad så det blir att köra Mac länge än.

Ursprungligen av Lars Einarsson:

Men det kunde ju då stått i prislistan som visas i App Store. Där står andra alternativ och inget visar per vecka eller liknande. Varför tycker du dessa prislistor är bra menar du?

Tycker absolut inte att det är tydligt i App Store. Min poäng var att det är enkelt att ta reda på.

Det är väl inte meningen att man ska prova sig fram och installera massa appar för att sedan ta reda på hur det förhåller sig. Vissa appar är det tydligt och konkret med priser men andra är rena gissningslek som kan blir dyrt i slutändan.

Apple verkar aldrig fixa buggen som gör att ljudsymbolen slutar visas i menyraden efter omstart. Varför? Är det en feature?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-07-17 22:31
Ursprungligen av Snoopy:

Vardagliga sysslor kunde jag kanske leva med men sedan skulle det ta stopp. Men kul att det fungerar för dig, vilket program kör du för redigering. Köpte Affinity Photo men ikonerna är så små att jag har väldigt svårt att använda programmet.
Har du extern HD för att lagra bilder på?
För mig så kraschar det direkt när jag försöker nå HD. Har så mycket programvara och övrig utrustning som inte fungerar på iPad så det blir att köra Mac länge än.

Jag kör Affinity Photo, fungerar kanon. Bilderna importerar jag med Apples SD-kortsdongel och sedan exporterar jag dem till molnet samt en NAS-ansluten disk i hemmet.

Vad för andra programvaror använder du som du har svårt att lösa på iPad?

Ursprungligen av zinned:

Jag kör Affinity Photo, fungerar kanon. Bilderna importerar jag med Apples SD-kortsdongel och sedan exporterar jag dem till molnet samt en NAS-ansluten disk i hemmet.

Vad för andra programvaror använder du som du har svårt att lösa på iPad?

Oj, det är många. Inom fotografi klarar jag mig inte utan Photo Mechanic, DxO PhotoLab, i1Profiler, ColorThink Pro, Vuescan, PhotoLine och sedan för utskrifter icc-profiler mm. Går kanske att komma runt vissa saker men på det hela för mig en väldigt lång väg kvar att nå upp till MacOS.

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2020-08-05 12:58

Köpte en Lighting to AV adapter för att kunna se på TV på landet. Men Boxer Play fungerar inte att spegla till TV så får nöja mig med SVT Play och TV4 Play som fungerat bra.

Apple ID ett dumt påfund! :-(

Detta med apple id är ett nytt dumt påfund! Det som är ännu dummare är att det inte går att visa lösenordet när man har matat in det...Det kan man göra i gmail t.e.x. och sen dölja det... Macen som påstås vara så lättanvänd... Det gör att jag skriver fel och måste välja ett nytt lösenord... Macen är inte speciellt användarvänlig längre... Jag vet inte hur många gånger jag har bytt lösenord...Jag har en Mac mini.

Därför så har jag inte kunnat installera så många appar... Jag är ny på nyare mac... När jag surfade på bibblan så fanns nog inte apple id för jag behövde inte skriva in något sånt...
/Anna Maria

  • Medlem
  • International user
  • 2020-08-08 03:58
Ursprungligen av Anna Maria:

Detta med apple id är ett nytt dumt påfund! Det som är ännu dummare är att det inte går att visa lösenordet när man har matat in det...Det kan man göra i gmail t.e.x. och sen dölja det... Macen som påstås vara så lättanvänd... Det gör att jag skriver fel och måste välja ett nytt lösenord... Macen är inte speciellt användarvänlig längre... Jag vet inte hur många gånger jag har bytt lösenord...Jag har en Mac mini.

Därför så har jag inte kunnat installera så många appar... Jag är ny på nyare mac... När jag surfade på bibblan så fanns nog inte apple id för jag behövde inte skriva in något sånt...
/Anna Maria

Tja jag tror jag förstår vad du syftar på men jag kan bara inte hålla med dig i din slutsats. Det är bara att jämka sig med att näst efter dit personsignum måste du hålla reda på ditt apple id.

Ett gott tipps, olikt många andra rekommendationer som är galna, är att göra ett lösen som är enkelt att minnas och skriva, men ett långt sådant. Komplicera inte med versaler och siffror utan gör det enkelt. Använd meningar som bara betyder nåt för dig är bättre än lösenord där man byter bokstäver mot siffror.
T.ex. gulelefantapa är ett bättre lösenord än 3L3f4nt, helt enkelt för att det är långre men samtidigt inget du lätt hittar i någon text. Att byta vissa bokstäver mot siffror eller versaler hjälper föga annat än gör det svårt för dig att minnas. Dagens algoritmer för att knäcka lösenord tar sådana mönster i beaktande.

Mitt exempel är bara 13 bokstäver långt hitta gärna på något som är aningen längre.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-08-08 08:40
Ursprungligen av Anna Maria:

Detta med apple id är ett nytt dumt påfund! Det som är ännu dummare är att det inte går att visa lösenordet när man har matat in det...Det kan man göra i gmail t.e.x. och sen dölja det... Macen som påstås vara så lättanvänd... Det gör att jag skriver fel och måste välja ett nytt lösenord... Macen är inte speciellt användarvänlig längre... Jag vet inte hur många gånger jag har bytt lösenord...Jag har en Mac mini.

Därför så har jag inte kunnat installera så många appar... Jag är ny på nyare mac... När jag surfade på bibblan så fanns nog inte apple id för jag behövde inte skriva in något sånt...
/Anna Maria

Nej, det är ett väldigt bra påfund! Pajar min iPhone, iPad, AppleTV, AppleWatch eller Mac är det bara att ersätta den och knappa in sitt AppleID/lösenord, så är allt tillbaka som det var på den gamla enheten! Under förutsättning att man har sin backup i iCloud/TimeMachine, och inte har glömt lösenordet. Försök med det i Windows!
Klart man inte kan/ska visa lösenordet, det är ju hemligt! Du kan inte visa din PINkod till ditt bankkort heller. Kommer du inte ihåg det måste du kontakta banken/kortutgivaren och få en ny kod.
Använd en lösenordshanterare som 1Password, LastPass etc.

Ursprungligen av kenjon:

Nej, det är ett väldigt bra påfund! Pajar min iPhone, iPad, AppleTV, AppleWatch eller Mac är det bara att ersätta den och knappa in sitt AppleID/lösenord, så är allt tillbaka som det var på den gamla enheten! Under förutsättning att man har sin backup i iCloud/TimeMachine, och inte har glömt lösenordet. Försök med det i Windows!
Klart man inte kan/ska visa lösenordet, det är ju hemligt! Du kan inte visa din PINkod till ditt bankkort heller. Kommer du inte ihåg det måste du kontakta banken/kortutgivaren och få en ny kod.
Använd en lösenordshanterare som 1Password, LastPass etc.

Ja jag ska installera en sån app.... Allting heter ju appar nu för tiden... iCloud har jag inte till Windows... Det var ett nytt lagringsställe som jag fick när jag köpte min Ipad och sen min Mac mini... Det enda jag lagrar på Ipad är bilder... Mina email lagrar Gmail åt mej. Jag lagrar också vissa saker på Google drive... Men det mesta har jag på skivor eftersom det är gamla filer, filmer och kort och annat... En gång i tiden hade jag Outlook express och då var jag inte ens uppkopplad på den tiden...
/Anna Maria

Bevaka tråden