Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ditt senaste inköp (med bilder)

Tråden skapades och har fått 1547 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-05-27 15:52

Batteri till solcellsanläggningen är installerade, drygt 11 kWh.

Sovrumsladdare. Till sovrummet vill man ha en tyst laddare utan ljud, särskilt om den är placerad vid ett nattduksbord. Hittade en med passiv kylning utan fläkt men ändå slitsar för bra ventilation:
https://fyndiq.se/search/?q=%09+46354132&sear...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-05-29 13:18
Ursprungligen av kenjon:

Batteri till solcellsanläggningen är installerade, drygt 11 kWh.

Najs!
Jag antar att du gjort research på bra batterisystem till solceller. Är Nilar vinnaren? Hur är din analys av marknaden eller rent allmänna rekommendationer.
https://www.nilar.com/

Senast redigerat 2020-05-29 13:31

Utnyttjade mina bonusar hos Tibber inatt och beställde:

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-05-29 14:05
Ursprungligen av CekariYH:

Utnyttjade mina bonusar hos Tibber inatt och beställde:

800 i rabatt? Får ni inte 500 kr per inbjudan?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-05-30 16:05
Ursprungligen av iSweden:

Najs!
Jag antar att du gjort research på bra batterisystem till solceller. Är Nilar vinnaren? Hur är din analys av marknaden eller rent allmänna rekommendationer.
https://www.nilar.com/

Det beror på ens budget. Nilar kör fortfarande med NiMh på sina "billiga" burkar (ca 50 000 kr).
Annars är väl Tesla PowerWall ett rätt bra batteri, men kostar en hel del mer (150-200 kkr).
Batterier är knappast lönsamt, speciellt med tanke på den stabila elförsörjning vi har här (förutom på landet...). Att jag har skaffat det är av rent teknikintresse. Man behöver inte ha så hög huvudsäkring då batteriet kan ta hand om tillfälliga toppar i ens förbrukning.
Som inverter kör jag Ferroamp pga deras fasutjämning (också en fördel för att kunna hålla nere huvudsäkringens storlek). De ska komma med ett tillägg för att kunna köra off-grid.

Volvo V60 Ocean Race.
Mycket glad ägare!

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2020-06-01 20:41

iPhone SE 2020 (PRODUCT)RED.

Jag har - som många här kanske minns - länge klamrat fast vid min iPhone SE från 2016, som då blev min räddning när iPhone 6S var alldeles för stor. När touchen igår slutade fungera på vissa ställen blev det dags att släppa taget...

Jag kommer ha svårt att vänja mig vid storleken. Däremot kan man ju inte annat än älska den härligt röda färgen

  • Medlem
  • 2020-06-01 21:23
Ursprungligen av JohannesKBA:

Jag kommer ha svårt att vänja mig vid storleken. Däremot kan man ju inte annat än älska den härligt röda färgen

Återkom om en vecka. Då kommer du inte förstå hur du kunde ha en så liten telefon tidigare.

Ursprungligen av zinned:

800 i rabatt? Får ni inte 500 kr per inbjudan?

Momsen

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-06-09 07:04

CC2531 USB för att få Homeassistant att prata zigbee.
En med intern antenn och en med lös.

  • Medlem
  • Bästkusten
  • 2020-06-10 07:23

Det blev en ny router.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-06-10 08:19
Ursprungligen av The Cat:

Det blev en ny router.

Ny? Den modellen släpptes för hela sju år sedan

Ursprungligen av zinned:

Ny? Den modellen släpptes för hela sju år sedan

Ny för The Cat gissar jag

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-06-10 13:15
Ursprungligen av The Cat:

Det blev en ny router.

Bra val, bra normal WiFi-router. Jag rekommenderar att du byter FM till Merlin [Asuswrt-Merlin]: https://www.asuswrt-merlin.net/about

  • Medlem
  • Bästkusten
  • 2020-06-10 15:43
Ursprungligen av iSweden:

Bra val, bra normal WiFi-router. Jag rekommenderar att du byter FM till Merlin [Asuswrt-Merlin]: https://www.asuswrt-merlin.net/about

Förklara gärna varför jag ska byta FW. Jag köpte denna för att få in NordVPN i den. Sen bytte jag bredbandsleverantör till en som inte bifogar en router. Jag behöver inga extra funktioner. Hastigheten har visat sig riktigt bra den med.

EDIT: såg att det fanns en massa info på sidan du rekommenderade.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-06-10 15:49
Ursprungligen av The Cat:

Förklara gärna varför jag ska byta FW. Jag köpte denna för att få in NordVPN i den. Sen bytte jag bredbandsleverantör till en som inte bifogar en router. Jag behöver inga extra funktioner. Hastigheten har visat sig riktigt bra den med.

Ex bättre inställningar för VPN. Anledningen till att Asus router FM har OpenVPN är just på grund av Merlin. De har tagit upp vissa delar av det som utvecklaren av Merlin lagt till.
Och en riktigt viktig grej för den som använder VPN, med Merlin så kan du ställa in olika regler för olika enheter. Dvs släppa ut Apple TV rakt ut på nätet utan att gå via OpenVPN.

  • Medlem
  • Bästkusten
  • 2020-06-15 19:09
Ursprungligen av iSweden:

Och en riktigt viktig grej för den som använder VPN, med Merlin så kan du ställa in olika regler för olika enheter. Dvs släppa ut Apple TV rakt ut på nätet utan att gå via OpenVPN.

Just den funktionen är jag ute efter. Kan du guida mig lite?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-06-15 20:47
Ursprungligen av The Cat:

Just den funktionen är jag ute efter. Kan du guida mig lite?

Gå in bland VPN inställningarna. Inte så svårt med Merlin.
Eller titta på denna:

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-06-15 23:28

SAFE4G mobilklocka för barn. (Lemfo GH4?)
Androidbaserad med kamera, Wifi, BT, GPS, ficklampa, 1,4"pekskärm. ~1300kr.

OK hårdvarumässigt, klockans OS duger men mobilapparna är rena dyngan. Om någon är intresserad kan jag skriva en längre recension.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-06-28 03:58

Ikea Espevär/Dunvik/Arnavik 140cm 6700kr till gästrummet.
Då Ikeas högsta ben är 20cm monterade jag på 30cm kapad 70-regel vilket ger 82cm lakanshöjd. (Hundfritt och ser mer utrikiskt ut). Snedställd för att göra plats åt 18mm sockel utanpå benen. Avskyr dammråttor.
Hyllplanen/sockeln skall betsas svart, montera med magnetlås för att kunna nyttja utrymmet på 0,84m³ som förvaring.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-07-01 12:52

Spårsändare för katten. Funkar bra med inbyggt SIM-kort och GPS. Spårar Baltazar på ett par minuter. Har inbyggd aktivitetsmätare så man ser att han får motion.

https://tractive.com/sv/pd/gps-tracker-cat

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-07-01 13:59
Ursprungligen av pesc:

Spårsändare för katten. Funkar bra med inbyggt SIM-kort och GPS. Spårar Baltazar på ett par minuter. Har inbyggd aktivitetsmätare så man ser att han får motion.
https://tractive.com/sv/pd/gps-tracker-cat

Kul! Men vilken åtgärd tar du till när katten inte sluter aktivitetsringarna? ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-07-01 16:29
Ursprungligen av IngoX:

Kul! Men vilken åtgärd tar du till när katten inte sluter aktivitetsringarna? ?

Att dra ett vanligt hederligt plastmåttband efter golvet är det bästa. Bra ljud. Och man får dra runt hörn så katten kan ligga i bakhåll. ?

Allvarligt talat, man kan jämföra storleken på trackern med en Apple Watch. En AW har långt mer kapacitet jämfört med trackern. En AW utan skärm och knappar i plastskal skulle ledigt kunna ersätta trackern. Visar bara att det är svårt för vemsomhelst att tillverka elektronik så miniatyriserad som Apple.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-07-01 17:58
Ursprungligen av pesc:

Att dra ett vanligt hederligt plastmåttband efter golvet är det bästa. Bra ljud. Och man får dra runt hörn så katten kan ligga i bakhåll. ?

Allvarligt talat, man kan jämföra storleken på trackern med en Apple Watch. En AW har långt mer kapacitet jämfört med trackern. En AW utan skärm och knappar i plastskal skulle ledigt kunna ersätta trackern. Visar bara att det är svårt för vemsomhelst att tillverka elektronik så miniatyriserad som Apple.

Precis. Dotterns mobilklocka är 2,5ggr så stor volymmässigt som en Apple Watch. Superbegränsad, och det lilla den gör är riktigt dåligt. Ser fram emot AirTags i höst! Kan tänka mig att sätta den på katten och hunden då vi bor i iOS-tätt villaområde.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-07-01 18:22
Ursprungligen av reboot81:

Precis. Dotterns mobilklocka är 2,5ggr så stor volymmässigt som en Apple Watch. Superbegränsad, och det lilla den gör är riktigt dåligt. Ser fram emot AirTags i höst! Kan tänka mig att sätta den på katten och hunden då vi bor i iOS-tätt villaområde.

Trodde du skulle sätta trackern på dottern..?. Jag ska sätta en på sonens rygga och en på hans cykel. Då har jag koll på honom utan att sätta en på honom..?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-07-03 22:25

Nya lurar, utbytes. 2090kr. Trevligt att man fick med Lightning till USB-C sladd!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-07-04 11:03

Ny accesspunkt som monterats på stugans tak. Nu har jag täckning utomhus med en radie på 50-100 meter. Perfekt med PoE-matning och enheterna roamar sömlöst mellan mina APs.

En ESP LTD EC-1000 Vintage Black med Seymour Duncan mickar. Störtskön gitarr!!

En Ikea Åskstorm. Blev ett spontantköp med diverse andra prylar, är till Ikea en eller två gånger om året pga avståndet. USB-C uttaget är fint, om man behöver den. Däremot känns USB A uttagen inte så kraftfulla. Ger max ut 2A, om man läser medföljande manual. Ett av USB A uttagen hade gärna fått vara en Qualcomm Quick Charge 3.0
(många trådlösa laddare kräver det för att få ut snabbladdning)

Däremot lättplacerad med en lång kabel.

Bevaka tråden