Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

I höst kan du lämna SL-kortet hemma

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

SL arbetar på att deras resenärer i höst skall kunna lämna SL-kortet hemma och istället använda sig av telefonen eller bankkortet.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • 2020-06-08 08:19

Den som tror att vi snart slipper accesskortet blir nog tyvärr grymt besviken.
Detta kräver väl Apple Pay vilket majoriteten av svenska skitbanker ger blanka fasen i att ansluta sig till.

Ursprungligen av Dalle:

Den som tror att vi snart slipper accesskortet blir nog tyvärr grymt besviken.
Detta kräver väl Apple Pay vilket majoriteten av svenska skitbanker ger blanka fasen i att ansluta sig till.

Det är väl inte sååå många banker kvar som inte har Apple Pay?

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2020-06-08 08:42
Ursprungligen av Redaktionen:

vi kommer kunna blippa vårt betalkort eller även lägga in det i Wallet och använda telefonen

Läs hela artikeln här

För att det ska funka måste man väl stödja den där funktionen för såna kort (kallas expresskollektivtrafikskort på svenska). Lägger du in ett betalkort i Apple Pay byts kortnumret ut varje gång du betalar vilket gör att det inte går att koppla ditt kortnummer till din identitet.

  • Medlem
  • 2020-06-08 09:01

Ni är annars välkomna ner till Skåne och åka på månadskortet i mobilen...

Mycket smidigt.. Man kan även välja att låna ut sitt månadskort till någon under tiden man inte använder det, genom att man skriver in telefonnumret till den som man vill låna ut kortet till och wips, så dyker det upp i dennes app och man behöver inte ens ses för att låna ut det....

Långtryck på ikonen öppnar upp en genväg direkt till sin biljett och vilka favoritplatser man åker till.

SL, snegla söderut..

Dackland säger att de planerar att de nya läsarna skall vara på plats i höst men att tester på vissa ställen redan är igång.
Någon som vet eller kan luska fram vart det testas redan nu? Hade ju varit underbart att veta att det skulle räcka med klockan i höst.

Ursprungligen av Dalle:

Den som tror att vi snart slipper accesskortet blir nog tyvärr grymt besviken.
Detta kräver väl Apple Pay vilket majoriteten av svenska skitbanker ger blanka fasen i att ansluta sig till.

Det är väl ändå typ hälften av bankerna som stödjer det? Min Handelsbanken stödjer det inte, men jag har ett gratis Klarna-kort för Pay.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-06-08 10:34
Ursprungligen av jonasn:

För att det ska funka måste man väl stödja den där funktionen för såna kort (kallas expresskollektivtrafikskort på svenska). Lägger du in ett betalkort i Apple Pay byts kortnumret ut varje gång du betalar vilket gör att det inte går att koppla ditt kortnummer till din identitet.

Jag har betalat min resa via Apple Pay massor av gånger på bussen med Skånetrafiken, inga som helst problem.

Expresskollektivtrafikskort är något helt annat, finns dessutom endast aktivt på en handfull av platser i världen. Se bild.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2020-06-08 10:50
Ursprungligen av zinned:

Jag har betalat min resa via Apple Pay massor av gånger på bussen med Skånetrafiken, inga som helst problem.

Expresskollektivtrafikskort är något helt annat, finns dessutom endast aktivt på en handfull av platser i världen. Se bild.

Okej, men hur löser de det då? De får ju inget ID av Apple Pay, eller? Antar att de helt enkelt kan skita i sina egna kort och låta folk betala direkt med cash från sitt bankkort/mobilplånbok.

edit: verkar ju vara något som måste aktiveras ändå? https://support.apple.com/en-us/HT207958#with...
Och om jag förstår skillnaden rätt så är expressgrejen bara att man slipper använda Face ID varje gång man ska kliva på bussen?

Edit2: Det finns så mycket information! https://support.apple.com/en-us/HT209494

Senast redigerat 2020-06-08 11:02
  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-06-08 11:08
Ursprungligen av jonasn:

Okej, men hur löser de det då? De får ju inget ID av Apple Pay, eller? Antar att de helt enkelt kan skita i sina egna kort och låta folk betala direkt med cash från sitt bankkort/mobilplånbok.

edit: verkar ju vara något som måste aktiveras ändå? https://support.apple.com/en-us/HT207958#with...
Och om jag förstår skillnaden rätt så är expressgrejen bara att man slipper använda Face ID varje gång man ska kliva på bussen?

Edit2: Det finns så mycket information! https://support.apple.com/en-us/HT209494

Jag tycker du göra hela grejen så otroligt komplicerad.

1) Express Transit existerar inte i sverige och är då inte en del i detta så det kan vi lämna därhän.

2) Det är en debitering på aktuellt kort som görs, precis som när du handlar mjölk på Ica. Det är inte tal om ett personknutet månadskort eller liknande, det är inte vad vi talar om.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2020-06-08 11:16
Ursprungligen av zinned:

1) Express Transit existerar inte i sverige och är då inte en del i detta så det kan vi lämna därhän.

Fast vi pratar inte Express Transit längre. Kolla sista länken, det finns Transit både med och utan Express.

Ursprungligen av zinned:

2) Det är en debitering på aktuellt kort som görs, precis som när du handlar mjölk på Ica. Det är inte tal om ett personknutet månadskort eller liknande, det är inte vad vi talar om.

Okej, de ska alltså bara ordna så man kan betala med vilket trådlöst kontokort som helst. Det förklarar då även varför inte månadskort kommer att fungera.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-06-08 11:20
Ursprungligen av jonasn:

Fast vi pratar inte Express Transit längre. Kolla sista länken, det finns Transit både med och utan Express.

Och inget av detta pratar vi om utan endast en enkel debitering via Apple Pay, precis som i vilken butik som helst.

Ursprungligen av jonasn:

Okej, de ska alltså bara ordna så man kan betala med vilket trådlöst kontokort som helst. Det förklarar då även varför inte månadskort kommer att fungera.

Det blir möjligt att blippa, därmed också möjligt att använda Apple Pay. Att inte månadskort blir tillgängligt står redan i artikeln.

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2020-06-08 19:45

SL kan kika västerut också. Månadskort finns i Västtrafik To Go-appen sedan hur länge som helst

Ursprungligen av Jeo:

Ni är annars välkomna ner till Skåne och åka på månadskortet i mobilen...

Mycket smidigt.. Man kan även välja att låna ut sitt månadskort till någon under tiden man inte använder det, genom att man skriver in telefonnumret till den som man vill låna ut kortet till och wips, så dyker det upp i dennes app och man behöver inte ens ses för att låna ut det....

Långtryck på ikonen öppnar upp en genväg direkt till sin biljett och vilka favoritplatser man åker till.

SL, snegla söderut..

Ursprungligen av zinned:

Jag har betalat min resa via Apple Pay massor av gånger på bussen med Skånetrafiken, inga som helst problem.

Expresskollektivtrafikskort är något helt annat, finns dessutom endast aktivt på en handfull av platser i världen. Se bild.

Jupp, har testat det i London några gånger när jag åkt tunnelbana där. Men det har slutat med att jag istället använder debitkortet. Det är enklare att hala ur fickan och lägga på kortläsaren, tycker jag. Men man behöver ju ha med sig kortet då, om man tycker det är ett problem.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-06-09 08:57
Ursprungligen av suddgummi:

Jupp, har testat det i London några gånger när jag åkt tunnelbana där. Men det har slutat med att jag istället använder debitkortet. Det är enklare att hala ur fickan och lägga på kortläsaren, tycker jag. Men man behöver ju ha med sig kortet då, om man tycker det är ett problem.

Personligen tycker jag det är mycket enklare att bara hålla fram armen som man har Apple Watch på men det är kanske bara jag...

Ursprungligen av zinned:

Personligen tycker jag det är mycket enklare att bara hålla fram armen som man har Apple Watch på men det är kanske bara jag...

Det är ju sant! Tänkte inte på det eftersom jag ingen sån har

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-06-09 10:01
Ursprungligen av suddgummi:

Det är ju sant! Tänkte inte på det eftersom jag ingen sån har

Dags att införskaffa då

Ursprungligen av zinned:

Dags att införskaffa då

Nja, en smartklocka enkom för att åka tunnelbana verkar vara ett slöseri med pengar Skaffar hellre ett par Airpods Pro.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-06-09 10:27
Ursprungligen av suddgummi:

Nja, en smartklocka enkom för att åka tunnelbana verkar vara ett slöseri med pengar Skaffar hellre ett par Airpods Pro.

Nu är det ju för alla betalningar plus alla andra funktioner men var och en känner ju sitt eget behov bäst själv

1
Bevaka tråden