Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med Catalina 10.15.4

Tråden skapades och har fått 77 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om de ligger i menyraden så är de startade - åtminstone delvis. Annars hade de inte synts i menyraden.

Så länge du fortsätter komma med felaktiga påståenden, så får du finna dig i att bli emotsagd om och om igen.

Vad för felaktigt påstående har jag kommit med?

En app som ligger i menyraden men är opåverkbar dvs går inte att få den att reagera på något sätt och måste startas igen från mappen Program eller från Launchpad eller en genväg på skrivbordet kallar iaf inte jag för en startad app.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Men det är inte tydligt alls. Du blandar citerad text och egen text direkt efter varandra på samma rad. Väldigt svårt att se vad som är citat och vad som är svar.

Några exempel:

(1. Dåligt)
Här är en fråga. Här är ditt svar.

Här är nästa fråga. Här är nästa svar.

(2. Bättre)
"Här är en fråga:"
- Här är ditt svar.

"Här är nästa fråga:"
- Här är nästa svar.

(3. Bäst)
Här är ditt svar.
Här är nästa svar.

Ok, köper det med att citera frågan på en rad och svaret på nästa under.

Finns det någon moderator som kan radera hela denna tråd, för jag orkar inte med sk!ten längre...?

Oops, glöm det, är ju inte min tråd...

Ursprungligen av CekariYH:

...Oops, glöm det, är ju inte min tråd...

Om man råkar göra fel, så kan man faktiskt radera inlägget, i stället för att skriva "oops-tillägg".

Ursprungligen av CekariYH:

Vad för felaktigt påstående har jag kommit med?...

Att programmen inte är startade, fast de uppenbarligen har gått igång och syns i menyraden.

Att det är Catalina - och inte programmet - som ska fixas när ett gammalt program slutar fungera.

Ursprungligen av CekariYH:

...kallar iaf inte jag för en startad app.

Allt är inte svart eller vitt. Det finns en gråskala däremellan.

Om programmet inte hade varit startat så hade det inte synts i menyraden. Sen att det startade programmet inte är fullt funktionsdugligt är en annan femma.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Att programmen inte är startade, fast de uppenbarligen har gått igång och syns i menyraden.

Att det är Catalina - och inte programmet - som ska fixas när ett gammalt program slutar fungera.

Allt är inte svart eller vitt. Det finns en gråskala däremellan.

Om programmet inte hade varit startat så hade det inte synts i menyraden. Sen att det startade programmet inte är fullt funktionsdugligt är en annan femma.

Ännu en gång, det funkar perfekt när man startar det igen manuelt efter det att inloggningen är klar!!!

Ursprungligen av CekariYH:

Ännu en gång, det funkar perfekt när man startar det igen manuelt...

Du kan säga det hur många gånger som helst. Det ändrar ingenting. Om ett visst (väldigt gammalt) program inte autostartar som det är tänkt, medans andra nyare program klarar att autostarta felfritt, så är det fel på programmet och inte på operativsystemet.

Senast redigerat 2020-05-26 14:35
  • Medlem
  • International user
  • 2020-05-27 15:21
Ursprungligen av reboot81:

Det var 10 år sedan jag sist körde en Windowsmaskin som daily driver. Skall jag alltid behöva leva med switcherstämpeln? Jag var ung och vilsen, det var då, nu är jag en annan människa.

Tja själv gick jag från ZX Spectrum + till Mac när de kom in i hemmet. Långt ifrån ens myndig. Privat alltid kört mac även om jag i skolan och arbetet tvingats hantera windows datorer. Nu är jag på min första mac i företaget jag jobbat för i snart 17 år. 16 år med windows. Men privat var det alltid Apple.

Så ja för mig är du en switcher

  • Medlem
  • International user
  • 2020-05-27 15:23
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du kan säga det hur många gånger som helst. Det ändrar ingenting. Om ett visst (väldigt gammalt) program inte autostartar som det är tänkt, medans andra nyare program klarar att autostarta felfritt, så är det fel på programmet och inte på operativsystemet.

Håller inte alls med, då det troligen är ett rättighets problem med Catalina.
En orörd Catalina maskin bootar ju om sig med jämna mellanrum. Säkerhetes problem i grunden. MacBook Pro 16"

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-05-27 15:55

Min Macmini med Catalina står på dygnet runt, har inte bootat om dej själv.

Ursprungligen av juanito:

Håller inte alls med, då det troligen är ett rättighets problem med Catalina.
En orörd Catalina maskin bootar ju om sig med jämna mellanrum. Säkerhetes problem i grunden. MacBook Pro 16"

Min Mac står på dygnet runt och har aldrig startat om sig.
Vad står det i logfilerna om orsak till dina omstarter?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-05-27 17:04
Ursprungligen av juanito:

Håller inte alls med, då det troligen är ett rättighets problem med Catalina.
En orörd Catalina maskin bootar ju om sig med jämna mellanrum. Säkerhetes problem i grunden. MacBook Pro 16"

Olika rättigheter beroende på hur programmet startas? Inte en chans.

Ursprungligen av juanito:

Håller inte alls med, då det troligen är ett rättighets problem med Catalina...

Och om det nu mot förmodan skulle handla om rättigheter, och det gamla programmet inte kan hantera Catalinas ökade rättighetskrav, så är det ju fortfarande programmet som felar – inte Catalina.

Ursprungligen av juanito:

...En orörd Catalina maskin bootar ju om sig med jämna mellanrum...

Det har jag aldrig märkt. Har en Mac Pro och en MacBook Pro med Catalina.

  • Medlem
  • International user
  • 2020-06-01 14:28
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Och om det nu mot förmodan skulle handla om rättigheter, och det gamla programmet inte kan hantera Catalinas ökade rättighetskrav, så är det ju fortfarande programmet som felar – inte Catalina.

Det har jag aldrig märkt. Har en Mac Pro och en MacBook Pro med Catalina.

Njä, så det är Apples egna processer som åker på patrull. Sen varför sjuklingen kan man inte köra Apple Script mera från en Kalender. Det går när man gör det manuellt, det går när man testar men sen när det gäller så skiter det sig. Men de problemen började ju redan med High Sierra eller Mojave. Inget annat än OS som är "broken".

  • Medlem
  • International user
  • 2020-06-01 14:33
Ursprungligen av Innis:

Olika rättigheter beroende på hur programmet startas? Inte en chans.

Testa göra ett AppleScript som kräver rättigheter, kör det sedan från kalendern istället för manuellt så får du se.
Du kan ju pröva göra ett script som skickar ut en påminnelse över whats app eller något liknande så får du se hur det går med automatik vs manuellt.
Ja det brukar fungera när man testar.

  • Medlem
  • International user
  • 2020-06-01 17:31
Ursprungligen av hummel:

Min Mac står på dygnet runt och har aldrig startat om sig.
Vad står det i logfilerna om orsak till dina omstarter?

Jag skulle inte ens ha märkt det såvida det inte fans en ruta som syntes efter att jag stängt några fönster. Här e början av rapporten som sänds till Apple. Ingen aning dock varför datumet är för 4 Mars, jag har loggat helt ut sedan dess många gånger, men först nu ser jag meddelandet. Det första jag gjorde när jag så det var att kopiera det hit.

panic(cpu 0 caller 0xffffff8014816487): "AppleIntelFramebuffer::setPowerState(0xffffff81c3b9e000 : 0xffffff7f97eadd88, 1 -> 0) timed out after 45920 ms"@/AppleInternal/BuildRoot/Library/Caches/com.apple.xbs/Sources/xnu/xnu-6153.101.6/iokit/Kernel/IOServicePM.cpp:5296
Backtrace (CPU 0), Frame : Return Address
0xffffff9242a63b40 : 0xffffff80141215cd
0xffffff9242a63b90 : 0xffffff801425a3c5
0xffffff9242a63bd0 : 0xffffff801424bf7e
0xffffff9242a63c20 : 0xffffff80140c7a40
0xffffff9242a63c40 : 0xffffff8014120c97
0xffffff9242a63d40 : 0xffffff8014121087
0xffffff9242a63d90 : 0xffffff80148c2c7c
0xffffff9242a63e00 : 0xffffff8014816487
0xffffff9242a63e50 : 0xffffff8014815d69
0xffffff9242a63e60 : 0xffffff801482d2fe
0xffffff9242a63ea0 : 0xffffff8014814b18
0xffffff9242a63ec0 : 0xffffff8014163545
0xffffff9242a63f40 : 0xffffff8014163071
0xffffff9242a63fa0 : 0xffffff80140c713e

BSD process name corresponding to current thread: kernel_task
Boot args: chunklist-security-epoch=0 -chunklist-no-rev2-dev

Mac OS version:
19E287

Kernel version:
Darwin Kernel Version 19.4.0: Wed Mar 4 22:28:40 PST 2020; root:xnu-6153.101.6~15/RELEASE_X86_64
Kernel UUID: AB0AA7EE-3D03-3C21-91AD-5719D79D7AF6
Kernel slide: 0x0000000013e00000
Kernel text base: 0xffffff8014000000
__HIB text base: 0xffffff8013f00000
System model name: MacBookPro16,1 (Mac-E1008331FDC96864)
System shutdown begun: NO

System uptime in nanoseconds: 234595068023447

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-06-01 22:56
Ursprungligen av juanito:

Testa göra ett AppleScript som kräver rättigheter, kör det sedan från kalendern istället för manuellt så får du se.
Du kan ju pröva göra ett script som skickar ut en påminnelse över whats app eller något liknande så får du se hur det går med automatik vs manuellt.
Ja det brukar fungera när man testar.

Icke relevant för TS angående autostart av ett program eller inte.

  • Medlem
  • International user
  • 2020-06-01 23:24
Ursprungligen av Innis:

Icke relevant för TS angående autostart av ett program eller inte.

Och om du kör scriptet med auto start, och dessutom som ett program. Du vet väl att Apple Script kan sparas som program, och man kan öppna program från en kalender eller från auto start om man vill. Jag har ett script själv som autostart men det är faktiskt ett lite simplare script.

Bevaka tråden