Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snart kan du scanna matvarorna i mobilen

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Fler butiker går över till självscanning och nu kommer ännu en lösning för detta. Easyshop gör så att du kan scanna och betala direkt i mobilen.

Läs hela artikeln här

Får man bara med alla butiker så kan detta bli bättre än skivat bröd ???

Perfekt för butikerna som slipper ha så många dyra handscanners.

Gillar det inte, känns sådär att jongla med mobilen samtidigt man håller på att hanterar varor...
Kom med det till Watch så blir det perfa... men det går väl inte att scanna med klockan?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-05-26 11:52

Framför allt som vi inte får lägre pris på våra varor när vi övertar en del av butikens arbetsuppgifter. Ägaren får lägre lönekostnader eller mer effektiv tid av sina anställda, men vi kunder betalar fortfarande samma pris för varan. Den utvecklingen är jag inte nöjd med.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-05-26 12:40
Ursprungligen av frazze:

Framför allt som vi inte får lägre pris på våra varor när vi övertar en del av butikens arbetsuppgifter. Ägaren får lägre lönekostnader eller mer effektiv tid av sina anställda, men vi kunder betalar fortfarande samma pris för varan. Den utvecklingen är jag inte nöjd med.

100% enig.

Jag tar min ersättning i form av att inte betala för plastkassarna.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-05-26 15:21

Läs och begrunda... I synnerhet fördelarna för butiksägaren:
https://www.datema.se/sjalvscanning/fordelar-...

Ursprungligen av zinned:

100% enig.

Jag tar min ersättning i form av att inte betala för plastkassarna.

Snor du dom?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-05-26 15:30
Ursprungligen av CekariYH:

Snor du dom?

Kalla det vad du vill Jag ser det som något jag redan har betalat för när jag gör deras jobb och dessutom sedan gör reklam för butiken genom att synas med deras logga på påsen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-05-26 22:34

Att en mobil kan utföra flera saker än en handscanner ser jag som en fördel och att det blir enklare att få ihop planering, scannande och betalning. Men själva scanningen ser jag som betydligt bökigare med en telefon. Inte alls lika ergonomiskt och risk att tappa telefonen eller få den stulen om man lägger ifrån sig den en kort stund för att fixa något.

Ursprungligen av xms67:

Att en mobil kan utföra flera saker än en handscanner ser jag som en fördel och att det blir enklare att få ihop planering, scannande och betalning. Men själva scanningen ser jag som betydligt bökigare med en telefon. Inte alls lika ergonomiskt och risk att tappa telefonen eller få den stulen om man lägger ifrån sig den en kort stund för att fixa något.

Precis, att hålla en korg, en mobil och en vara för att scanna låter inte vidare bekvämt om man inte är två som handla eller släpar runt på en hjulfösedd korg. Tycker fortfarande att det vore det bästa om man kunde scanna med Watch typ.

Tänk dig att du har en inköpslista (t.ex. Willy:s app) på telefonen – du matar in vilka varor du vill köpa i inköpslistan. Varje gång du scannar en vara som finns på inköpslistan stryks den eller får en bock automatiskt. Skannar man varor som inte finns på listan, så läggs den till i inköpslistan genomstruken eller bockad under icke planerade inköp.

Vill man gå lite längre så skulle inköpslistan automatisk sorteras efter ens väg i butiken (det förutsätter att butiken ger information till mobilen var varorna finns, t.ex. via iBeacon) och kan eventuellt visa vägen till en viss vara på inköpslistan som inte har blivit skannad (praktisk när man inte är bekant med just den butiken).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-05-27 09:32
Ursprungligen av The Real Viking:

Vill man gå lite längre så skulle inköpslistan automatisk sorteras efter ens väg i butiken (det förutsätter att butiken ger information till mobilen var varorna finns, t.ex. via iBeacon) och kan eventuellt visa vägen till en viss vara på inköpslistan som inte har blivit skannad (praktisk när man inte är bekant med just den butiken).

Och ytterligare nästa steg är att funktionerna används via Apple Glasses ?

Ursprungligen av CekariYH:

Precis, att hålla en korg, en mobil och en vara för att scanna låter inte vidare bekvämt om man inte är två som handla eller släpar runt på en hjulfösedd korg. Tycker fortfarande att det vore det bästa om man kunde scanna med Watch typ.

Den skulle funka om två kriterier uppfylls:

  • Samtliga varor har en NFC chipp (RFID)

  • Watch har en NFC skanner

Om första kriterien är uppfylld kommer man oerhört långt (andra ovannämnda kriterien behövs då inte):
Fyll i kassen (medhavd eller inköpt), som finns i vagnen, alla saker du vill köpa. Gå igenom två pelare som är NFC skanner. Betala med Watch, iPhone eller kort (kvittot skickas elektroniskt) och porten öppnas automatisk när betalningen är godkänd och du vandrar vidare ut ur butiken. Detta borde gå oerhört fort. Tre stora fördelar:

  • Går fortare att handla (man behöver inte skanna)

  • Man riskerar inte att glömma skanna någon vara (mindre svinn för butiken)

  • Sätter effektivt stopp på snatteri (mindre svinn för butiken)

Alltså en win-win lösning för både kunder och butiker.

Senast redigerat 2020-05-27 12:35
Ursprungligen av IngoX:

Och ytterligare nästa steg är att funktionerna används via Apple Glasses ?

Absolut!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-05-27 09:40
Ursprungligen av The Real Viking:

Om första kriterier är uppfylld kommer man oerhört långt (andra ovannämnda kriterien behövs då inte):
Fyll i kassen, som finns i vagnen, alla saker du vill köpa. Gå igenom två pelare som är NFC skanner. Betala med Watch, iPhone eller kort (kvittot skickas elektroniskt) och porten öppnas automatisk när betalningen är godkänd och du vandrar vidare ut butiken. Detta borde gå oerhört fort. Tre stora fördelar:

  • Går fortare att handla

  • Man riskerar inte att man glömt skanna någon vara

  • Sätter effektivt stopp på snatteri

Just detta förfarandet med RFID på alla produkter har jag diskuterat med vänner och bekanta under flera år och det tycker jag att vi borde haft för länge sedan, man kan ju tycka att det borde ligga i allas intresse att implementera en sådan lösning.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-05-27 09:47
Ursprungligen av zinned:

Jag tar min ersättning i form av att inte betala för plastkassarna.

Skattesmitare!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-05-27 10:05
Ursprungligen av IngoX:

Skattesmitare!

Stolt sådan!

Som vanligt kan inte våra folkvalda handskas med pengar utan strör dem vilt omkring sig för att sedan upptäcka att de inte räcker till och därmed behöver hitta på fler skatter som de klär i miljöns färger.

Det lilla jag kan ta tillbaka efter att av staten bli bestulen på både pengar för public service och nu dessa kassar, det tar jag med glädje

1
Bevaka tråden