Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med Catalina 10.15.4

Tråden skapades och har fått 77 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av hummel:

Det är lämpligare att du kontaktar programutvecklaren till Indesign för att få hjälp med ditt problem.

Tack för svaret. Jag undrade om någon vet eller känner på sig hur lång tid det tar för anmälda fel som går in till Apple innan man kan förvänta sig en uppdatering. Jag antar att om Apple får in fel som härrör från Adobeprogram hör de av sig till Adobe. Jag antar att de samarbetar. Jag har ju senaste adobe-sviten och senaste office 365 och inget fifflande i övrigt. Jag är lugn, det borde komma en uppgradering. /Krister

Ursprungligen av Kristman:

Min InDesign låser sig varje timme ungefär. Måste tvångsavsluta det. Och därefter fungerar inte Internet, och då går inte datorn stoppa och starta utan det måste bli att hålla in startknappen ett antal sekunder för att den ska stanna. Därefter start igen och allt fungerar någon timme, därefter kommer repriserna. Ungefär var tredje gång reagerar datorn på felen och vill skicka rapport till Apple, vilket jag alltid godtar.

Jag har en iMac 27 tum, 2017. InDesign är av senaste utgåvan, 15.0.2. Safari är av version 13.1.

Kan jag anta att Apple gör något åt rapporterna som kommer in? Det skulle vara bra att veta omloppstiden på sådana fel tills uppdatering kommer.

/Krister

@Kristman Har du försökt uppgradera InDesign CC till 15.0.3?

Har du följt Jesper Ohlssons råd, med Combo update och starta datorn i felsäkert läge? Se tråd #5.

Senast redigerat 2020-05-25 10:36
Ursprungligen av reboot81:

Så sammanfattningsvis: program klarar inte att autostarta så som de gjort tidigare.

Frågor: Hur är de inställda att autostarta?
Om du kör:

sudo launchctl list | grep namnet_på_trilskande_app

Vad får du fram?
Har du BlockBlock installerat?
Är följande mappar tomma? /Library/StartupItems & /System/Library/StartupItems ?

Du kan skapa egna LaunchAgents, en .plist fil i mappen ~/Library/LaunchAgents/

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<!DOCTYPE plist PUBLIC "-//Apple//DTD PLIST 1.0//EN" "http://www.apple.com/DTDs/PropertyList-1.0.dt...">
<plist version="1.0">
<dict>
<key>Label</key>
<string>com.starleaf.breeze2</string>
<key>Program</key>
<string>/users/reboot81/applications/starleaf.app/Contents/MacOS/StarLeaf</string>
<key>RunAtLoad</key>
<false/>
</dict>
</plist>

Enklast kanske är LaunchControl.

På ämnet: det man lägger till i "Systeminställningar -> Användare och grupper -> Aktuell anv -> Startobjekt", var hamnar de på disk?

Exact, vissa program auto-startar inte som de brukade men hamnar i meny baren och sen får man starta dom manuellt.
Dom inställda att starta vid inloggning i deras egna inställningar och hamnar då i listan "Systeminställningar -> Användare och grupper -> Aktuell anv -> Startobjekt", och finns i mappen Program.

Koden:

sudo launchctl list | grep SideFolders

ger -bash: [code]sudo: command not found, dvs nått fel I strängen.

Har du BlockBlock installerat? Ingen aning men inte vad jag har installerat själv iaf.

/Library/StartupItems är tom och likaså /System/Library/StartupItems är tom

"Du kan skapa egna LaunchAgents, en .plist fil i mappen ~/Library/LaunchAgents/

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<!DOCTYPE plist PUBLIC "-//Apple//DTD PLIST 1.0//EN" "http://www.apple.com/DTDs/PropertyList-1.0.dt...">
<plist version="1.0">
<dict>
<key>Label</key>
<string>com.starleaf.breeze2</string>
<key>Program</key>
<string>/users/reboot81/applications/starleaf.app/Contents/MacOS/StarLeaf</string>
<key>RunAtLoad</key>
<false/>
</dict>
</plist>

Enklast kanske är LaunchControl.
"
Har jag inte försökt med... än.

På ämnet: det man lägger till i "Systeminställningar -> Användare och grupper -> Aktuell anv -> Startobjekt", var hamnar de på disk?[/quote] Apparna i fråga ligger i mappen Program.

Ursprungligen av Kristman:

...Jag antar att om Apple får in fel som härrör från Adobeprogram hör de av sig till Adobe...

Du fick tipset att kontakta utvecklaren. Så kontakta Adobe, inte Apple. ?

Kanske är en annan tråd men dom gånger jag mailat både Apple samt utvecklare ang buggar/problem så har dom alltid skyllt på den andra parten.

Moment 22 i kubik

  • Medlem
  • International user
  • 2020-05-25 10:48
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Och jag hävdar med lika stor bestämdhet att du har fel.

Det är inte Catalinas fel att ett flera år gammalt program inte klarar att autostarta på ett korrekt sätt. Det gamla programmet använder förmodligen systemanrop som gällde då (Mavericks? Yosemite?), och som förmodligen inte ser riktigt likadant ut i Catalina.

Det sker förändringar mellan operativsystemversioner. Ett nytt operativsystem kan inte ha bakåtkompatibilitet med alla tidigare operativsystemversioner, utan det är upp till utvecklaren att anpassa sitt program till nya operativsystemversioner.

Man kan inte ta för givet att flera år gamla program har 100% funktionalitet i nyare operativsystemversioner.

Nu ska vi väl inte behöva skriva detta fler gånger, eller...?

Tja på Windows sidan brukar det gå, men då vet vi ju alla hur det i övrigt ser ut på den sidan.

  • Medlem
  • International user
  • 2020-05-25 10:50
Ursprungligen av CekariYH:

Men det är ju fan det har, men måste startas 2 ggr för att köra normalt, förklara det att apparna laddas i menybaren men körs inte förrän jag startar dom manuellt. Uppenbarligen godkänner Catalina att dom körs men misslyckas med att autostarta dom.

Jag VET att vissa gamla appar inte funkar med Catalina så dom har jag avinstallerat och letar ersättningar för, bla Skip Tunes som jag inte hittar en fungerande ersättare för. Skip Tunes låg i menybaren och i den kunde man styra iTunes utan att behöva ta upp själva iTunes. Superbra app så länge det varade.

De får antagligen inte rättigheterna de behöver innan du som användare faktiskt manipulerar dem.
Detta problem får man t.ex. med Applescipt idag. Kör man dem manuellt inga problem. Kör man dem från t.ex. en kalender så stöter man på patrull efter en stund.

Ursprungligen av juanito:

De får antagligen inte rättigheterna de behöver innan du som användare faktiskt manipulerar dem.
Detta problem får man t.ex. med Applescipt idag. Kör man dem manuellt inga problem. Kör man dem från t.ex. en kalender så stöter man på patrull efter en stund.

Med manipulerar menar du klickar på dom i Launchpad?

  • Medlem
  • International user
  • 2020-05-25 10:56
Ursprungligen av reboot81:

Så sammanfattningsvis: program klarar inte att autostarta så som de gjort tidigare.

Frågor: Hur är de inställda att autostarta?
Om du kör:

sudo launchctl list | grep namnet_på_trilskande_app

Vad får du fram?
Har du BlockBlock installerat?
Är följande mappar tomma? /Library/StartupItems & /System/Library/StartupItems ?

Du kan skapa egna LaunchAgents, en .plist fil i mappen ~/Library/LaunchAgents/

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<!DOCTYPE plist PUBLIC "-//Apple//DTD PLIST 1.0//EN" "http://www.apple.com/DTDs/PropertyList-1.0.dt...">
<plist version="1.0">
<dict>
<key>Label</key>
<string>com.starleaf.breeze2</string>
<key>Program</key>
<string>/users/reboot81/applications/starleaf.app/Contents/MacOS/StarLeaf</string>
<key>RunAtLoad</key>
<false/>
</dict>
</plist>

Enklast kanske är LaunchControl.

På ämnet: det man lägger till i "Systeminställningar -> Användare och grupper -> Aktuell anv -> Startobjekt", var hamnar de på disk?

Ni, Switchers från Windows å andra gyckel platformer så här svårt ska det inte vara. Jag fattar att man kan hacka sig till en fungerande dator, men det är ju inte därför man köper Apple.

  • Medlem
  • International user
  • 2020-05-25 10:59
Ursprungligen av CekariYH:

Med manipulerar menar du klickar på dom i Launchpad?

T.ex. ja

Ursprungligen av juanito:

T.ex. ja

Ja, det är det jag gör

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-05-25 11:53
Ursprungligen av CekariYH:

Orelevanta och fjantiga inlägg!!!

Så Jespers inlägg är fjantiga?

Ursprungligen av Innis:

Så Jespers inlägg är fjantiga?

Nej, absolut inte, men ditt inlägg #25 och hummels #26.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-05-25 12:15
Ursprungligen av CekariYH:

Nej, absolut inte, men ditt inlägg #25 och hummels #26.

Du ställde en fråga till mig men Jesper hade redan svarat på den. Så det fanns ingen anledning att upprepa samma svar men med mina ord. Du är en riktig gringubbe vet du det ?

Ursprungligen av hummel:

Vi försöker hjälpa dig med ditt problem. Tyvärr säger du saker som inte stämmer, därav min mycket relevanta fråga.

Ingen hjälp att skriva på det sättet som i inlägg #26
Vad är det som inte stämmer i det jag skriver?

Ursprungligen av Innis:

Du ställde en fråga till mig men Jesper hade redan svarat på den. Så det fanns ingen anledning att upprepa samma svar men med mina ord. Du är en riktig gringubbe vet du det ?

Ja, det är jag, med dina svar blir man det efter ett tag

Men varför posta inlägg #25 överhuvud taget??? Ger absolut noll!!!

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-05-25 12:26
Ursprungligen av CekariYH:

Ja, det är jag, med dina svar blir man det efter ett tag

Men varför posta inlägg #25 överhuvud taget??? Ger absolut noll!!!

Varför? För att du ställde en fråga riktad till mig men eftersom den redan blivit besvarad svarade jag på det viset för att du inte skulle tro att jag ignorerade dig. Tycker du kan tagga ner lite med attityden. Finns ingen anledning att hetsa upp sig bara för att vi inte har samma uppfattning om saker.

Ursprungligen av Innis:

Varför? För att du ställde en fråga riktad till mig men eftersom den redan blivit besvarad svarade jag på det viset för att du inte skulle tro att jag ignorerade dig. Tycker du kan tagga ner lite med attityden. Finns ingen anledning att hetsa upp sig bara för att vi inte har samma uppfattning om saker.

Det köper jag, men förstå mig också som ska försöka sålla alla svar, varav många känns som rena rappakaljan... och som jag inte hittar relevans i eller förstår... vänta tills du blir gammal, sjuk och senil

Ursprungligen av CekariYH:

Ingen hjälp att skriva på det sättet som i inlägg #26
Vad är det som inte stämmer i det jag skriver?

Jag skrev för att om möjligt hjälpa dig att lösa dina problem du har angivit i trådarna.
Du säger att det är en bugg i Catalina och flera andra försöker förklara att det inte verkar vara en bugg i Catalina och jag håller med om att det inte verkar vara Catalina det är fel på.

Ursprungligen av hummel:

Jag skrev för att om möjligt hjälpa dig att lösa dina problem du har angivit i trådarna.
Du säger att det är en bugg i Catalina och flera andra försöker förklara att det inte verkar vara en bugg i Catalina och jag håller med om att det inte verkar vara Catalina det är fel på.

Ok, då kan vi vara överens om att vi är oense

Ursprungligen av CekariYH:

Ok, då kan vi vara överens om att vi är oense

Då tror jag inte att någon här på forumet kan hjälpa dig utan du får helt enkelt kontakta Apple och rapportera dom buggar du påstår att du hittat i Catalina och be att dom löser problemen åt dig.

Ursprungligen av CekariYH:

...Har du BlockBlock installerat? Ingen aning men inte vad jag har installerat själv iaf...

Att blanda citerad text med egen text är precis lika fel utanför citatet, som inne i citatet. Det behövs tydligare avgränsning än att bara göra lite fetstil. Det blir svårläst, och i princip omöjligt att avgöra vem som skrivit vad, speciellt om det citeras vidare i fler nivåer.

Ett tips (om man inte vill hålla på för mycket med klipp-och-klistra) är att lägga in A), B), C) eller 1), 2), 3) vid frågorna inne i citatet, och sedan skriva svar med motsvarande bokstav/siffra utanför citatet.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-05-25 18:33
Ursprungligen av CekariYH:

Exact, vissa program auto-startar inte som de brukade men hamnar i meny baren och sen får man starta dom manuellt.

Men vänta nu, hamnar de där uppe så ÄR de startade och Catalina har skött sig. Sen om programmet i sig inte fungerar, ja då är det utvecklaren av det programmet du ska uppvakta!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-05-25 18:42
Ursprungligen av juanito:

Ni, Switchers från Windows å andra gyckel platformer så här svårt ska det inte vara. Jag fattar att man kan hacka sig till en fungerande dator, men det är ju inte därför man köper Apple.

Det var 10 år sedan jag sist körde en Windowsmaskin som daily driver. Skall jag alltid behöva leva med switcherstämpeln? Jag var ung och vilsen, det var då, nu är jag en annan människa.

Ursprungligen av reboot81:

Men vänta nu, hamnar de där uppe så ÄR de startade och Catalina har skött sig. Sen om programmet i sig inte fungerar, ja då är det utvecklaren av det programmet du ska uppvakta!

Nej, de är inte startade, de ligger bara där i meny baren, men man kan inte göra något med dom förrän man startar dom manuellt en andra gång sas och då funkar dom perfekt.
Känns som om jag sagt detta 15-20 ggr nu :-/

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Att blanda citerad text med egen text är precis lika fel utanför citatet, som inne i citatet. Det behövs tydligare avgränsning än att bara göra lite fetstil. Det blir svårläst, och i princip omöjligt att avgöra vem som skrivit vad, speciellt om det citeras vidare i fler nivåer.

Ett tips (om man inte vill hålla på för mycket med klipp-och-klistra) är att lägga in A), B), C) eller 1), 2), 3) vid frågorna inne i citatet, och sedan skriva svar med motsvarande bokstav/siffra utanför citatet.

Detta är ju lite OT tycker jag, men anser att den som ställer flera frågor än 2-3 st etc ska numrera, inte den som sen svarar.

Tycker iaf jag

Ursprungligen av CekariYH:

...den som ställer flera frågor än 2-3 st etc ska numrera, inte den som sen svarar.

Ok, det kan jag köpa. Men då får du klippa och klistra i stället, så att det blir rätt med citerad text och egen text.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ok, det köper jag. Men då får du klippa och klistra i stället, så att det blir rätt med citerad text och egen text.

Nu förstår jag inte riktigt... alla svaren kommer i samma ordning som frågorna och varje svar har en rads mellanrum..., ibland har jag kopierat och klistrat från frågorna för att det skulle bli tydligare vad jag svarat på...

Ursprungligen av CekariYH:

Nej, de är inte startade, de ligger bara där i meny baren...

Om de ligger i menyraden så är de startade - åtminstone delvis. Annars hade de inte synts i menyraden.

Ursprungligen av CekariYH:

...Känns som om jag sagt detta 15-20 ggr nu...

Så länge du fortsätter komma med felaktiga påståenden, så får du finna dig i att bli emotsagd om och om igen.

Ursprungligen av CekariYH:

...klistrat från frågorna för att det skulle bli tydligare vad jag svarat på...

Men det är inte tydligt alls. Du blandar citerad text och egen text direkt efter varandra på samma rad. Väldigt svårt att se vad som är citat och vad som är svar.

Några exempel:

(1. Dåligt)
Här är en fråga. Här är ditt svar.

Här är nästa fråga. Här är nästa svar.

(2. Bättre)
"Här är en fråga:"
- Här är ditt svar.

"Här är nästa fråga:"
- Här är nästa svar.

(3. Bäst)

Citat:

Här är en fråga

Här är ditt svar.

Citat:

Här är nästa fråga

Här är nästa svar.

Bevaka tråden