Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ditt senaste inköp (med bilder)

Tråden skapades och har fått 1547 svar. Det senaste inlägget skrevs .

USB laddare med 5 uttag på Stora Coop kampanjpris på 124 kr. Om det är i vissa butiker eller över hela landet vet jag inte.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-05-17 10:03
Ursprungligen av johnh3:

USB laddare med 5 uttag på Stora Coop kampanjpris på 124 kr. Om det är i vissa butiker eller över hela landet vet jag inte.

Men det var väl snällt av dom att inkludera strömkabel

Ursprungligen av Innis:

Men det var väl snällt av dom att inkludera strömkabel

Ja det är väl självklart att kabeln ingår så varför skriva ut det.
Har annars sett liknande varianter av den laddaren under många varumärken:

https://www.24.se/mobiltillbehor/sony-tillbeh...

https://cdon.se/hemelektronik/port-designs-6-...

Men oavsett så var priset hyfsat.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-05-17 14:54
Ursprungligen av johnh3:

USB laddare med 5 uttag på Stora Coop kampanjpris på 124 kr. Om det är i vissa butiker eller över hela landet vet jag inte.

Bra. Hyfsat billigt för en så stark laddare, 5,4 A.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-05-17 20:21

MIM Variocage Single Large.

Hur den är värd flera tusen kronor?

Buren är lätt och påverkar inte bilens struktur vid kollision.

Senast redigerat 2020-05-17 20:35

Sålt min kombinerade klockradio/qi laddare från Clas Ohlson till en bekant.
Var lite nackdelar med den, lite stor/klumpig för min sovrumshylla.

Att ställa tid/larm var lite krångligt också med knappar på baksidan vilket inte var optimalt.
Blev en Biltema istället med Qi laddfunktion som passar mig bättre. Lite mindre och smidigare.
Alla knappar på ovansidan. Lätt ställa in och en bra manual så det tog 10 minuter istället för en halv dag att förstå sig på alla inställningar.

Ursprungligen av SweSG:

Hej!

Startar denna tråd då liknande forum brukar ha en. Inte kan la vi vara sämre?

Mitt senaste köp var en Dell PowerEdge T20. Intel Xeon E3-1225V3 3.2GHz, 16GB ECC RAM, 1x1TB + 3x3TB. Ska in med en SSD till OS vid senare tillfälle. Servern kommer stå som filserver. Eventuellt VM också.

http://i.imgur.com/mjjgN0M.jpg

Halvkass bild dock.

Mitt senaste inköp var BYLLAN från IKEA 149kr att iPad med Magic Pro i knät när man sitter i soffan elle fåtöljen. Att en så enkel grej kan fungera så bra. Toppenskön att använda.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-05-21 17:54
Ursprungligen av adress@mac:

Mitt senaste inköp var BYLLAN från IKEA 149kr att iPad med Magic Pro i knät när man sitter i soffan elle fåtöljen. Att en så enkel grej kan fungera så bra. Toppenskön att använda.

Den där ska jag kolla närmare på..?

Ursprungligen av xms67:

Den där ska jag kolla närmare på..?

Har reda fått köpa två till. Fick knappt tillbaka den efter andra provat. Finns i vitt också - men svart mera ”praktisk”

Ursprungligen av adress@mac:

Mitt senaste inköp var BYLLAN från IKEA 149kr att iPad med Magic Pro i knät när man sitter i soffan elle fåtöljen. Att en så enkel grej kan fungera så bra. Toppenskön att använda.

Blev en till mig också...

Ursprungligen av CekariYH:

Blev en till mig också...

Visst är den skön att använda. Hade lågt socker när jag provade första gången - så kudden blev uppåt......... Under tiden kollade jag på en engelsk deckare. Då kom det in en tant med te på en bricka till den hon skulle skära halsen av. Under brickan satt det en fäst kudde - då fattade till och med jag. Skillnad blev det - om man säger så. Man kan ju ha den som bricka också - men inte aktuellt för mig. Bra plats över när man ställt iPad Pro 12,9” i Magic Pro. Jag laddar ju även AppleWatch i det ordinarie uttaget på iPad. Telefonen får också plats på bordet.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-05-23 10:43
Ursprungligen av johnh3:

Sålt min kombinerade klockradio/qi laddare från Clas Ohlson till en bekant.
Var lite nackdelar med den, lite stor/klumpig för min sovrumshylla.

Att ställa tid/larm var lite krångligt också med knappar på baksidan vilket inte var optimalt.
Blev en Biltema istället med Qi laddfunktion som passar mig bättre. Lite mindre och smidigare.
Alla knappar på ovansidan. Lätt ställa in och en bra manual så det tog 10 minuter istället för en halv dag att förstå sig på alla inställningar.

Näst senaste inköpet, Radionette Modell 173. AM/FM dubbla larm. Trasig volymkontroll så det går endast att vakna till radio. Lite synd då jag köpte den enkom för att få uppleva något mer retro än Glans.
Snygg radio men UI-mässigt en mardröm – knappar på tre sidor av enheten och stegar en minut per sekund vid inställning...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-05-24 17:18

Senaste köpet
Volvo V60 T4 2020

Ursprungligen av sura56:

Ytterligare 6000kr åt skogen - eller är skylten gammal...

  • Medlem
  • Bästkusten
  • 2020-05-25 06:03
Ursprungligen av sura56:

Fin bakgrund också. Min hemmaplan.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-05-25 08:56
Ursprungligen av The Cat:

Fin bakgrund också. Min hemmaplan.

Var i norrland är detta?

Plånboksfodral på Teknikmagasinet till SE (2020):
https://www.teknikmagasinet.se/produkter/mobi...

Har varit ute efter ett som inte har några metalldelar eller magneter i sig för att få ostörd Qi laddning. Denna är bara av plast, kollade fysiskt i butik innan jag köpte.

Ursprungligen av johnh3:

Plånboksfodral på Teknikmagasinet till SE (2020):
https://www.teknikmagasinet.se/produkter/mobi...

Har varit ute efter ett som inte har några metalldelar eller magneter i sig för att få ostörd Qi laddning. Denna är bara av plast, kollade fysiskt i butik innan jag köpte.

Plast är plast - ingen höjdare tycker jag. Men vad har metall eller magnet att göra med Qi laddning menar du? Brukar inte påverka om fodralet är rätt gjort och fungerar med Qi laddning. Ibland löstagbar skydd som telefonen sitter i - och i sin tur fastnar med magnet i fodralet. Det att det är lätt att ta av och på. Tjockleken brukar vara det som ställer till det. Har Qi laddning både i. Bilen och hemma - inga problem. Köper alltid från IDEAL - då är det kvalitet. Om man betalar åtskilliga tusen för telefonen så är väl inte några hundralappar för fodralet problemet. Gäller att välja ett som är praktiskt för just en själv - och känns skönt att använda.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-05-25 13:21
Ursprungligen av adress@mac:

Ibland löstagbar skydd som telefonen sitter i - och i sin tur fastnar med magnet i fodralet. Det att det är lätt att ta av och på.

Jag kan ha fel men är det inte precis just detta man vill slippa och som är ursprunget till frågan?

Ursprungligen av zinned:

Jag kan ha fel men är det inte precis just detta man vill slippa och som är ursprunget till frågan?

Jo det var det - och jag frågade också hur det påverkar Qi laddning - vilket ju var anledning. Såg du kanske hela svaret - eller det du ville se...?

Ursprungligen av adress@mac:

Plast är plast - ingen höjdare tycker jag. Men vad har metall eller magnet att göra med Qi laddning menar du? Brukar inte påverka om fodralet är rätt gjort och fungerar med Qi laddning. Ibland löstagbar skydd som telefonen sitter i - och i sin tur fastnar med magnet i fodralet. Det att det är lätt att ta av och på. Tjockleken brukar vara det som ställer till det. Har Qi laddning både i. Bilen och hemma - inga problem. Köper alltid från IDEAL - då är det kvalitet. Om man betalar åtskilliga tusen för telefonen så är väl inte några hundralappar för fodralet problemet. Gäller att välja ett som är praktiskt för just en själv - och känns skönt att använda.

Det gick att ladda trådlöst med Holdit fodralet jag har. Men när jag bytte till ett genomskinligt TPU skal som var lika tjockt märkte jag snabbt att mobilen blev mycket svalare under laddning.
(Annars hade jag nog inte tänkt vidare på det)
Så det som påverkar tror jag är metallplattan i Holdit fodralet som är insytt i botten. Varför sån skillnad i laddvärme annars? Locket var öppet på Holdit fodralet under laddning så den kunde inte påverka. (Antagligen är den framtagen för iPhone 6 och 7 från början som inte hade Qi funktionen)
Värme är det som tar ”död” på moderna mobilbatterier.

Men jag gillar iZound fodralet. Så i och med det är problemet löst.
Vissa skal tillverkare i framkant skriver vilka fodral/modeller som är Qi kompatibla.
Olixar exempelvis, inte så vanligt märke i Sverige dock.

Pengar är inte problemet, kan betala dyrt om jag vet vad jag får.

Qi är magnetisk induktion så det är klart att metall påverkar.

Senast redigerat 2020-05-25 13:46
  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-05-25 14:14
Ursprungligen av adress@mac:

Jo det var det - och jag frågade också hur det påverkar Qi laddning - vilket ju var anledning. Såg du kanske hela svaret - eller det du ville se...?

Jo, jag läste hela men tolkade det som att det ofta inte är några problem utan laddar den inte så tar man bara av skalet.

Ursprungligen av zinned:

Jo, jag läste hela men tolkade det som att det ofta inte är några problem utan laddar den inte så tar man bara av skalet.

Kan nämna i sammanhanget att jag har beställt ett mer premium Olixar fodral som är Qi kompatibelt. Kommer från England, men det tar sin tid förstås.
Vill i vilket fall som helst inte använda en ”naken” mobil utan något skydd alls.

Var annorlunda på den tiden om det var aluminium eller plast. Men inte utan skydd med glasbaksida.?

Ursprungligen av johnh3:

Kan nämna i sammanhanget att jag har beställt ett mer premium Olixar fodral som är Qi kompatibelt. Kommer från England, men det tar sin tid förstås.
Vill i vilket fall som helst inte använda en ”naken” mobil utan något skydd alls.

Var annorlunda på den tiden om det var aluminium eller plast. Men inte utan skydd med glasbaksida.?

OT: Är det importavgift från England numer sen dom gick ur EU?

Ursprungligen av CekariYH:

OT: Är det importavgift från England numer sen dom gick ur EU?

Nej när jag hade Sony gick det via Tyskland. De kanske har nåt mellanlager där:
https://se.mobilefun.com/

Huvudbolaget är dock i England.

Ursprungligen av zinned:

Jo, jag läste hela men tolkade det som att det ofta inte är några problem utan laddar den inte så tar man bara av skalet.

Behöver aldrig ta av skalet - det är ju det som är vitsen. Dom flesta skal som tillhör fodral hos IDEAL of Sweden är Qi kompatibla - detta trots vad som finns inuti - eftersom den fästs magnetiskt på fodralet. Många som har den lösningen. Kravet är tjockleken på själva skalet. Har däremot aldrig hört att magnet eller ”metall” skulle påverka laddningen.

Ursprungligen av johnh3:

Kan nämna i sammanhanget att jag har beställt ett mer premium Olixar fodral som är Qi kompatibelt. Kommer från England, men det tar sin tid förstås.
Vill i vilket fall som helst inte använda en ”naken” mobil utan något skydd alls.

Var annorlunda på den tiden om det var aluminium eller plast. Men inte utan skydd med glasbaksida.?

Skalet sitter ju hela tiden kvar på telefonen och skyddar. Vill man inte använda fodralet så fungerar det med skalet som har en
”gummerad ” vilket gör att den inte är hal och skyddar mot stötar.Själva plånboken påminner mycket om BookBook som väl var lite av föregångare för många år sedan i begynnelsen.

Ursprungligen av CekariYH:

OT: Är det importavgift från England numer sen dom gick ur EU?

Nej inte ännu.....

Ursprungligen av adress@mac:

Behöver aldrig ta av skalet - det är ju det som är vitsen. Dom flesta skal som tillhör fodral hos IDEAL of Sweden är Qi kompatibla - detta trots vad som finns inuti - eftersom den fästs magnetiskt på fodralet. Många som har den lösningen. Kravet är tjockleken på själva skalet. Har däremot aldrig hört att magnet eller ”metall” skulle påverka laddningen.

Beror väl på lite hur fodralet är konstruerat också. Fodralet (fabrikat Ocaso) på bilden jag bifogar har flärpen på undersidan så magneten i den hamnar på ovansidan när den viks över framsidan. Metallplattan inne i det övre locket är också på ovansidan, så både magnet/plattan hamnar kanske 10 millimeter från själva qi laddaren.

Medan Holdit fodralet jag skrev om är konstruerat spegelvänt. Metallplattan är i botten på fodralet och hamnar direkt på själva Qi enheten utan något mellanrum alls.

Många laddare har ett så kallat FOD skydd så de drar ner effekten eller stänger av om metall kommer i närheten:
https://support.moshi.com/hc/en-us/articles/3...-

Har returnerat Biltema klockradion som jag hade lite problem (glapp i en knapp) med.
Köpt en Sony istället för 379 kr. Inga finesser som Qi laddning utan en klockradio rakt av:
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_sony-ic...

Har rätt snygg design med sin fyrkant. Lätt ställa in och förstå sig på.
Inga dolda knappar på baksidan eller något sånt.
Förmonterat backuppbatteri. Tre lägen på siffrorna i displayen.
Så man kan välja nivå så man inte blir störd av för starka siffror i mörkret.

Bevaka tråden