Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Letar efter gamla spel

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-06-03 01:17

Jag letar efter gamla nostalgispel som dark castle, Deja vu med flera från samma period. Någon som har bra länkar?

Return to dark castle hittade jag, men det verkar så buggigt så det vill jag inte köpa... Någon som vet om det gamla finns gratis någonstans? Jag har en MacBook Pro...

The macintosh graveyard har massor med gamla övergivna spel, http://mac.the-underdogs.info Hur väl de fungerar på en modern mac med os x varierar mycket.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-03 23:31
Ursprungligen av Linus Söderlind:

The macintosh graveyard har massor med gamla övergivna spel, http://mac.the-underdogs.info Hur väl de fungerar på en modern mac med os x varierar mycket.

Vad trist det där lät... "The Macintosh garden" är det korrekta namnet på siten som f.ö. är en guldgruva för spel-nostalgiker

Kolla de här sidorna, massor med gamla bra spel.
(Telecharger är franska för ladda ner)

http://www.abandonware-france.org/ltf-rubriques.php3?genre=mac
http://www.grenier-du-mac.net/
http://www.macfreegames.com/Lespages/macfreegamescom.html

Flashback är fortfarande fruktansvärt underhållande.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-03 19:27

Tackar för länkarna! Franskan funkar fint...

Men ack. Jag har ju en intelprocessor, och de flesta spel verkar vilja köra i classic. Och classic i Osx i en inteldator, det är väl tre önskningar på en... äsch. Om någon har ett tips om en emulator till liknande endamål, eller något annat tips om hur jag ska göra, så vore jag tacksam.

Du kan ju installera bootcamp och köra spelen i dess pc version.. Kanske inte så kul med en Windows partition men du kan ju alltid ta bort den sen när du lekt lite..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-06 22:32

För den riktigt "klassisk Mac"-sugne finns tre val i emulatorvärlden;
–vMac/MinivMac Mac SE/128 k beroende vilken ROM-fil du använder,
–BasiliskII 68k-Mac upp till OS8.1,
–SheepShaver PPC-Mac upp till OS 8.6 (OS 9 på gång)

Allt rullar på Intel-maskinerna enligt uppgift. Får de stabilt OS9-stöd på SheepShaver så dumpar man Classic en gång för alla. -> http://Emaculation.com

mklackenstam: Alla gamla Mac-spel finns inte i PC-version. Speciellt inte de riktigt gamla. Dessutom är Mac-versionerna ofta mycket, mycket snyggare, för till och med en kompakt-Mac hade högre upplösning än de vidriga 320x240 som PC-spelen mycket länge hade.

SwBear: Ja, är SheepShaver en bättre lösning än Classic så finns det ingen anledning att köra Classic. Classic är en sådan hemsk budgetlösning, illa integrerat, instabilt till tusen, och en hemsk prestandaätare.

Ett alternativ som även kör äldre system kan vara mycket värt. Jag var på väg att ta fram riktigt gamla burkar idag, i ett försök att öppna en gammal fil, en design gjord i MacDraw II (en gammal sak som blivit liggande men som är intressant att ta upp igen). Ingenting verkar kunna importera det! Men Så hittade jag ett tips på nätet att man kan köra MacDraw II i OS9 om man bara ställer skärmen i 256 färger, så det löste sig - någorlunda. När det gäller spel är det etter värre. Då är ofta systemkraven kanska knepiga, det är många spel som lägger av med för nya system.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-19 15:24

Tack för alla tips! Det verkar som att SheepShaver funkar för de flesta, men jag har inte lyckats få igång den... Det är ganska komplicerat att norpa OS fram och åter, .rom och allt vad det var. Men jag ger det kanske ett försök igen.

Har aldrig förlåtit mig själv för att jag inte klarade Indy III.

Läge att köpa en gammal PPC-Mac kanske?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-05-22 15:17
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Läge att köpa en gammal PPC-Mac kanske?

Vem svarade du nu? En 14 år gammal tråd

Ursprungligen av Innis:

Vem svarade du nu? En 14 år gammal tråd

Den som vill läsa.

Skumt, rätt säker på att denna tråden låg på förstasidan. Det är ju inte så att jag går och gräver i arkiven.

Det är nog "också intressant" i högermarginalen som spökar. Totalt random...

Men för att gå OnT: Någon som inte är übernörd på 99mac som faktiskt i praktiken använder ClassicOnIntel, SheepShaver och/eller Basilisk? Vad rekommenderas om man inte vill grotta ner sig i kilometerlånga terminalinknappningar, nedladdning av gamla ROM eller rippande av ROM från fysisk gammel-mac?

Dvs något som fungerar på samma sätt som vanlig mjukvara: Starta sin moderna mac. Hämta program (emulator). Installera program. Gå till Macintosh Garden och hitta favoritspel/-program från typ 1988. Dra-o-släpp på förstnämnda program. Viola! som jänkaren säger...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-05-23 12:06
Ursprungligen av johan_tanying:

Det är nog "också intressant" i högermarginalen som spökar. Totalt random...

Men för att gå OnT: Någon som inte är übernörd på 99mac som faktiskt i praktiken använder ClassicOnIntel, SheepShaver och/eller Basilisk? Vad rekommenderas om man inte vill grotta ner sig i kilometerlånga terminalinknappningar, nedladdning av gamla ROM eller rippande av ROM från fysisk gammel-mac?

Dvs något som fungerar på samma sätt som vanlig mjukvara: Starta sin moderna mac. Hämta program (emulator). Installera program. Gå till Macintosh Garden och hitta favoritspel/-program från typ 1988. Dra-o-släpp på förstnämnda program. Viola! som jänkaren säger...

Du kommer nog inte undan ROM-delen inför den första körningen av MinivMac/BasiliskII/Sheepshaver/etc om du inte skippar 68k-eran och siktar in dig på COI/ChubbyBunny. En "Wrap" av Sheepshaver. Se till att innehållet är uppdaterat.
Men svettas lite instruktioner från Emaculation så är det en engångsinvestering. Bara byta .IMG/.toast/.ati-filer för nästa installation.

Eller fall till föga som GOG och dess likar, kör DOS-varianterna via Boxer OM den rullar på Mojave och senare.

1
Bevaka tråden