Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Näe, nu blev jag riktigt sur

Tråden skapades och har fått 4843 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Innis:

Du överskattar gemene mans tekniska kunskaper. Frågeställningarna på detta forum är ett bevis på det ?

Om vi säger så här. Många har det utan att de vet det

  • Medlem
  • 2020-05-22 13:11

Nu är det här surtråden. Mod kanske får bryta ut detta och skapa en separat tråd eftersom diskussionen rann iväg. Men vad kan man göra åt detta? För mig är 2,4GHz bedrövligt oavsett vilken kanal jag kör på. Och att dra nätverkskabel är heller inget alternativ.
Jag har kikat på homeplug. Men eftersom jag har dvärgbrytare i centralen så vet jag inte om allt går på samma fas. Funderar på att köpa och prova om det funkar.
Någon erfarenhet av detta här på forumet, eller kanske andra förslag?

Mesh är inget alternativ. Det är inte avståndet som är problemet.

Senast redigerat 2020-05-22 13:29
Ursprungligen av Dalle:

Nu är det här surtråden. Mod kanske får bryta ut detta och skapa en separat tråd eftersom diskussionen rann iväg. Men vad kan man göra åt detta? För mig är 2,4GHz bedrövligt oavsett vilken kanal jag kör på. Och att dra nätverkskabel är heller inget alternativ.
Jag har kikat på homeplug. Men eftersom jag har dvärgbrytare i centralen så vet jag inte om allt går på samma fas. Funderar på att köpa och prova om det funkar.
Någon erfarenhet av detta här på forumet, eller kanske andra förslag?

Mesh är inget alternativ. Det är inte avståndet som är problemet.

Jag kör homeplug till vardagsrummet. Har du homeplugg som stöder 100 Mb/av blir det i praktiken 30 Mb/s. Men paketet droppar ibland, vanligtvis märker man inte, men det syns i min ubiquity CloudKey statistik.

Ursprungligen av Innis:

Du överskattar gemene mans tekniska kunskaper. Frågeställningarna på detta forum är ett bevis på det ?

Nu för tiden är det inte svårt alls, vid installationen frågar många vad du vill ha, antingen den ena eller bägge... klarar tom jag

Det regnar ute!

Nu blev jag RIKTIGT sur.

Ringer Nordea support ang. att det inte går att skriva ut lista över transaktioner. Får som svar att man inte stödjer och utvecklar för Safari och att jag skall installera Chrome eller testa med någon som har PC. WTF.

Läser (på hemsidan) att Nordea har stöd för Mac OS X 10.7 - 10.10.

Ursprungligen av Snoopy:

Ringer Nordea support ang. att det inte går att skriva ut lista över transaktioner. Får som svar att man inte stödjer och utvecklar för Safari och att jag skall installera Chrome eller testa med någon som har PC. WTF.

Läser (på hemsidan) att Nordea har stöd för Mac OS X 10.7 - 10.10.

Nordea asså :-/

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-05-28 14:46
Ursprungligen av Snoopy:

Ringer Nordea support ang. att det inte går att skriva ut lista över transaktioner. Får som svar att man inte stödjer och utvecklar för Safari och att jag skall installera Chrome eller testa med någon som har PC. WTF.

Läser (på hemsidan) att Nordea har stöd för Mac OS X 10.7 - 10.10.

Bara det hade gjort att jag hade avslutat mina förehavanden i den banken.

Ursprungligen av zinned:

Bara det hade gjort att jag hade avslutat mina förehavanden i den banken.

Privat har jag redan lämnat Nordea, svårare om man har företagskonto.

Som gammal layoutare blir jag lite småsur när jag ser accenter i stället för citattecken i en artikelrubrik här. Fel och fult!

´bundle´
"bundle"

(Rapport är inskickad, men ingen åtgärd)

Tillägg:
Men detta är kanske ändå snäppet bättre än när folk använder accent i stället för apostrof. Då blir det ju fult på riktigt.
Dead man´s hand
Dead man's hand

Rock ´n´ roll
Rock 'n' roll

Senast redigerat 2020-06-06 11:10

Då passar jag på med min gamla klagosång:
På svenska är " tumtecken medan citattecken är ”.
Min käpphäst som likaledes gammal layoutare (egentligen journalist, redigerare och tidningsdesigner).
Någon rapport har jag inte sett men jag ska rätta till det.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Som gammal layoutare blir jag lite småsur när jag ser accenter i stället för citattecken i en artikelrubrik här. Fel och fult!

´bundle´
"bundle"

Sen kan man ju undra om det är nödvändigt med ett engelskt ord här. Det skulle väl inte vara fel att använda t.ex. "paketerbjudande"?

Ursprungligen av suddgummi:

Sen kan man ju undra om det är nödvändigt med ett engelskt ord här. Det skulle väl inte vara fel att använda t.ex. "paketerbjudande"?

Bundle blir paket i sammanhanget. Bundle offer är paketerbjudande. Engelska uttryck brukar användas eftersom det i mjukvarusammanhang är tydligt vad bundle är för svenskar (åtminstone de mer IT-nördiga). Att bara skriva paket skulle förvirra, eftersom ordet paket inte används på samma givna sätt.
Sedan är det redaktionens text och den får huvudsakligen vara som den är.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-06-07 21:49

deutsche-bank.de": {
"password-rules": "minlength: 5; maxlength: 5;

Det är ungefär som att förbjuda bildäck med större mönsterdjup än 6mm.

Det här är del av det förlegade tänket att tjänsten skall lagra lösenordet. Då krävdes det att lösenordet fick plats i deras databas. Tjänster skall inte lagra lösenord och skall således fullkomligt strunta i maxlängden!

Det har snart gått två månader sedan Ryanair frågade mig om jag ville ha tillbaka pengarna för flygbiljetterna. De andra inblandade flygbolagen har inte ens frågat. Några pengar lär jag aldrig få se. När detta med corona har lagt sig kommer flygbranschen aldrig att återhämta sig. Lika bra det.
Varför frågade ens Ryanair? Det är därför jag är sur. Bara ett spel för gallerierna. De hade aldrig tänkt skicka några pengar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-06-08 08:15
Ursprungligen av Zeugma:

Det har snart gått två månader sedan Ryanair frågade mig om jag ville ha tillbaka pengarna för flygbiljetterna. De andra inblandade flygbolagen har inte ens frågat. Några pengar lär jag aldrig få se. När detta med corona har lagt sig kommer flygbranschen aldrig att återhämta sig. Lika bra det.
Varför frågade ens Ryanair? Det är därför jag är sur. Bara ett spel för gallerierna. De hade aldrig tänkt skicka några pengar.

Flygbolagen kommer verkligen ur detta med skägget i brevlådan... Jag hade två resor beställda och betalade. Den ena med SAS och den andra med British Airways. Båda hade fina texter och enkla system för att får ut en voucher. Ingen av dem sa något om återbetalning på de sidor man enkelt hittade. SAS hade dock en undangömd sida där man elektroniskt kunde återkräva sina pengar, vilket jag gjorde. BA nämnde inte med ett ord den möjligheten. Istället fick man försöka hitta ett telefonnummer för att kontakta dem. Det försökte jag, typ 40-50 telefonsamtal som samtliga bröts. Telefonnumret jag använde var ett svenskt. Dagen innan resan ringde jag på deras Brittiska nummer och kom fram direkt, en trevlig tjej tog mina uppgifter och sa att allt därmed var klart. Så blev det också i och med att pengarna kom in på mitt konto 4-5 dagar senare. SAS har inte återbetalt ett öre ännu.

Ursprungligen av xms67:

Flygbolagen kommer verkligen ur detta med skägget i brevlådan... Jag hade två resor beställda och betalade. Den ena med SAS och den andra med British Airways. Båda hade fina texter och enkla system för att får ut en voucher. Ingen av dem sa något om återbetalning på de sidor man enkelt hittade. SAS hade dock en undangömd sida där man elektroniskt kunde återkräva sina pengar, vilket jag gjorde. BA nämnde inte med ett ord den möjligheten. Istället fick man försöka hitta ett telefonnummer för att kontakta dem. Det försökte jag, typ 40-50 telefonsamtal som samtliga bröts. Telefonnumret jag använde var ett svenskt. Dagen innan resan ringde jag på deras Brittiska nummer och kom fram direkt, en trevlig tjej tog mina uppgifter och sa att allt därmed var klart. Så blev det också i och med att pengarna kom in på mitt konto 4-5 dagar senare. SAS har inte återbetalt ett öre ännu.

Dåligt av SAS :-/

Alltså, hur i helv. ?
Letar alltså info om det finns tjuvalarm etc på nya bilen... eller om man måste köpa till det separat.

Hoppas Jesper ser detta, då han är en fena på sökningar på Google

  • Medlem
  • 2020-06-09 07:24
Ursprungligen av CekariYH:

Alltså, hur i helv. ?
Letar alltså info om det finns tjuvalarm etc på nya bilen... eller om man måste köpa till det separat.
Hoppas Jesper ser detta, då han är en fena på sökningar på Google

Kollade snabbt och det verkar finnas som ett slags tilläggspaket, om det ingår i din nya bil eller inte vet jag ej. Paketet heter stöldskyddslarm och finns under Extrautrustning.

Ursprungligen av spode:

Kollade snabbt och det verkar finnas som ett slags tilläggspaket, om det ingår i din nya bil eller inte vet jag ej. Paketet heter stöldskyddslarm och finns under Extrautrustning.

Jo, men hittar inte det under specen så får väl lägg till det senare.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-06-09 14:48
Ursprungligen av CekariYH:

Alltså, hur i helv. ?
Letar alltså info om det finns tjuvalarm etc på nya bilen... eller om man måste köpa till det separat.
Hoppas Jesper ser detta, då han är en fena på sökningar på Google

Säljs det bilar utan larm som standard utrustning? ?

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-06-09 15:46

Daccia har nog inte larm som standard. Men vem bryr sig om larm idag, inte ens tjuvarna bryr sig om när det låter. Inget jag skulle bry mig om som utrustning att betala extra för.

Ursprungligen av Gäddnos:

Daccia har nog inte larm som standard. Men vem bryr sig om larm idag, inte ens tjuvarna bryr sig om när det låter. Inget jag skulle bry mig om som utrustning att betala extra för.

Om det funkar som det ska så vet jag att rätt många kollar ut när det larmar om nätterna här...
Sen ska jag också montera en "Tracker" så man i realtid can spåra bilens GPS position, rätt bra att visa polisen var "exakt" den är.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-06-09 16:25

Tracker är bra för eftertraktade bilar. Det stjäls mycket Mazda CX3 här på orten och BMW.

Men larm, nej, tjuvarna hinner spring iväg med hela instrumentpanelen innan du fått på dig morgontofflorna.

Ursprungligen av Gäddnos:

Tracker är bra för eftertraktade bilar. Det stjäls mycket Mazda CX3 här på orten och BMW.

Men larm, nej, tjuvarna hinner spring iväg med hela instrumentpanelen innan du fått på dig morgontofflorna.

Nja, slå in rutan... kravla sig in, leta efter nått värdefullt skyffla ut det genom rutan och sen sig själv ( dörrarna får dom inte upp utan nyckeln, sluter sig som en mussla när man går därifrån med nycklarna

Ursprungligen av Gäddnos:

Daccia har nog inte larm som standard. Men vem bryr sig om larm idag, inte ens tjuvarna bryr sig om när det låter. Inget jag skulle bry mig om som utrustning att betala extra för.

Vad fick du Daccia ifrån?

Ursprungligen av Innis:

Säljs det bilar utan larm som standard utrustning? ?

Ingen aning, därför jag letar... men du får gärna upplysa mig om vilka som har det.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-06-09 19:52
Ursprungligen av CekariYH:

Ingen aning, därför jag letar... men du får gärna upplysa mig om vilka som har det.

I denna tråd? Jösses

Ursprungligen av Innis:

I denna tråd? Jösses

Upplys mig gärna om var du vill göra det i så fall, det var du som tog upp att "alla har det" (fritt översatt) men vill se bevis, för jag hittar inget.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2020-06-09 20:27
Ursprungligen av CekariYH:

Upplys mig gärna om var du vill göra det i så fall, det var du som tog upp att "alla har det" (fritt översatt) men vill se bevis, för jag hittar inget.

Jisses, det här är SUR-tråden. Inga vettiga svar kan eller ska förväntas. Enbart gråt och tandagnisslan.

Bevaka tråden