Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Alternativ styrning av webbkamera

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kan Elgato StreamDeck XL styra Logitech Rally kameror (zooma in och ut, ändra riktning eventuellt ha fasta förprogrammerade positioner) och OBS mjukvaran (OBS verkar funka fint med StreamDeck)?

Jag funderar införskaffa ovannämnda lösning för att kunna växla bild från en kamera till en annan via StreamDeck och eventuellt lägga text på bilden. Tänkte använda lösningen i kyrkan under corona-tiden och efteråt för streama gudstjänsten.

Jag vet att fjärrkontroll medföljer Logitech Rally.

---

Rubrikjustering. /Moderator

Senast redigerat 2020-05-18 19:44
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-05-19 18:44

Intressant frågeställning, kan Logitech Rally fungera som en budget PTZ-kamera för livestreaming? Ungefär halva priset jmft med de allra billigaste ”riktiga”. Har ingen erfarenhet, men rapportera gärna vad ni kommer fram till!

Stream Deck XL kände jag inte till tidigare, och den är ju överkomlig i pris. Men vinner man verkligen så mycket med den, jämfört med fjärrkontrollen till kameran? Kameran ska väl ha tre förinställda lägen som kan väljas via fjärrkontrollen. Men jag antar att en Stream Deck kan underlätta för ”vemsomhelst” att sköta sändningen, utan att behöva lära sig OBS, är det er tanke?

Jag försökte googla fram svar på frågeställningen men nådde inte till ett definitivt svar. För att den setupen ska fungera krävs väl en av två förutsättningar:

1. Att OBS kan kontrollera PTZ-funktionerna i Logitech-kameran. För det krävs troligen en plugin från Logitech till OBS. Det finns t.ex sådan plugin för kameror från PTZ Optics. Alternativt om Logitechs PTZ-komeror kan styras via HTTP så skulle de fungera direkt med t.ex vMix. Men OBS verkar inte ha den möjligheten (än), även om jag blev lite konfunderad av förslaget i detta foruminlägg eller om denna betalplugin eventuellt har någon generisk HTTP-support för PTZ-styrning (förutsatt att Logitech också har det, vilket de knappast har till en USB-kamera)

2. Alternativa förutsättningen är väl om Strem Deck XL kan programmeras med kortkommando direkt för Logitechs Capture-app. Och samtidigt växla scen i OBS. Orkade inte söka på det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-05-19 18:53

[Offtopic-inlägg]

Men kul att höra från andra som sreamar gudstjänster nu! För oss har inlärningskurvan varit kort och brant. V har gjort det med en noll-budget, med vad som finns tillhands. Dessutom råkade Covid-19 sammanfalla med en större ombyggnad av fastigheten som innebär att vi för närvarande är helt utan bredband och internt nätverk. Vi klarar oss så länge elen är igång

Vår setup för tillfället är bild från tre olika iPhones (ger 5 olika vyer/scener) via USB3-hub (någon med aktiv förlängare) in i OBS på en gammal MBP från 2012 med i5. Den knäar under tyngden, men tack vare att fjärrvärmen i fastigheten också är sisådär just nu så går inte fläktarna på max hela tiden. Det är nog framför allt USB-kontrollern i MBP som är rejäl flaskhals, kamerorna tappar titt som tätt kontakten med OBS (bilden fryser) och måste rekonnectas medan någon annan är i sändning. Ljud från mixern via ett USB-ljudkort. Nu börjar vi få till rumsljudet. Stream till Facebook Live via 4g och wifi-internetdelning med en av kamera-iphonenerna, eller hellre om det råkar finnas en fjärde iphone närvarande.

[/offtopic]

Jag skall ha ett möte med 4 andra i kyrkan i morgon för att diskutera eventuell inköp av utrustning.
Ja tanken är att fler skall vara bild-tekniker och sköta bild delen och jag tänkte förenkla arbetet en smula för OBS är lite knepig för den gemene.

Min tanke är att koppla in ett externt ljudkort (t.ex. Focusrite Clarett 2Pre) till kyrkans digitala mixer via XLR kablar och till datorn via ThunderBolt eller USB.
2 st kameror och Stream Deck kopplas direkt till datorn via USB. Tanken är att jag skall styra växlingen via Stream Deck. Vi har 100/100 fiber i kyrkan.

Kul att höra hur ni andra har för lösningar eller erfarenhet av sådana lösningar.

Senast redigerat 2020-05-19 20:53
1
Bevaka tråden