Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var hittar jag Mac OS?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
Ursprungligen av tobpet:

Som sagt: det löste sig. Så nu kör jag ett supersnabbt Snow Leopard på en av de sista datorerna som kunde köra Snow Leopard och med SSD. Väldigt skojigt. Installationsfilmen för er som minns: https://youtu.be/wLDniiLLjz4

Tack alla för er hjälp!

Var fick du Snow Leopard ifrån? Jag är också på väg att iordningställa min MBP 2009.

Edit: Fel av mig, det är El Capitan jag behöver till den och Sierra till min 2012 MBPr

Någon/ra som har dessa?

Tråd avdelad. /Moderator

Senast redigerat 2020-05-16 16:03
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-05-16 14:04
Ursprungligen av CekariYH:

Var fick du Snow Leopard ifrån? Jag är också på väg att iordningställa min MBP 2009.

Edit: Fel av mig, det är El Capitan jag behöver till den och Sierra till min 2012 MBPr

Någon/ra som har dessa?

Bara att ladda ned från Apple:
https://support.apple.com/sv-se/HT206886

Ursprungligen av iSweden:

Bara att ladda ned från Apple:
https://support.apple.com/sv-se/HT206886

Tackar!
Kalas, funkar att ladda ner, men El Capitan MBP tar ca 1.5h att ladda ner??? men snart klar.
MBPr klarar Catalina och håller på att installeras just nu, gick på stört att ladda ner.
MacMini 2014 ska också få Catalina.
Sedan är det bara min slöa windowslaptop kvar...

Du frågar hur lång tid den tar att ladda ner, det beror mest på hur snabb uppkoppling du har.

Ursprungligen av hummel:

Du frågar hur lång tid den tar att ladda ner, det beror mest på hur snabb uppkoppling du har.

100/100, brukar ta 5-15 minuter.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-05-16 20:16
Ursprungligen av CekariYH:

100/100, brukar ta 5-15 minuter.

Beror inte bara på din uppkoppling.

Ursprungligen av Innis:

Beror inte bara på din uppkoppling.

Det har du helt säkert rätt i, hämtar just nu Catalina till min super-sega Mac Mini, med en extra trög HDD. Kommer ta timmar att få ned Catalina.
Ska bytas ut mot en SSD så fort jag fått svar från MacPatric.se Tyvärr går det inte uppgrader RAM från dom 4GB den har, men tror ändå en SSD gör en hel del skillnad. Står mest som film-server iaf.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-05-16 22:57
Ursprungligen av CekariYH:

Det har du helt säkert rätt i, hämtar just nu Catalina till min super-sega Mac Mini, med en extra trög HDD. Kommer ta timmar att få ned Catalina.
Ska bytas ut mot en SSD så fort jag fått svar från MacPatric.se Tyvärr går det inte uppgrader RAM från dom 4GB den har, men tror ändå en SSD gör en hel del skillnad. Står mest som film-server iaf.

Kan du inte ha mer än 4GB RAM i din Mac Mini från 2014???

Ursprungligen av Innis:

Kan du inte ha mer än 4GB RAM i din Mac Mini från 2014???

EveryMac:

”4 GB of onboard 1600 MHz LPDDR3 SDRAM (which could be upgraded to 8 GB or 16 GB at the initial time of system purchase, but cannot be upgraded later)”.

Minnet var fastlött, alltså. Jämfört med mini Late 2012 var 2014 års modell ingen höjdare.

Ursprungligen av Innis:

Kan du inte ha mer än 4GB RAM i din Mac Mini från 2014???

På 2014-modellen kan minnet inte uppgraderas i efterhand. Lagt kort ligger.

Ursprungligen av Zeugma:

EveryMac:

”4 GB of onboard 1600 MHz LPDDR3 SDRAM (which could be upgraded to 8 GB or 16 GB at the initial time of system purchase, but cannot be upgraded later)”.

Minnet var fastlött, alltså. Jämfört med mini Late 2012 var 2014 års modell ingen höjdare.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

På 2014-modellen kan minnet inte uppgraderas i efterhand. Lagt kort ligger.

Japp, så är det tyvärr, men det räcker för att vara en filmserver men lite seg att jobba på

Men den va billig på nån prisdrive vill jag minnas.

4h och Minin har bara 1GB kvar att ladda ner, av 8,23GB... segt sa're.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-05-17 09:54
Ursprungligen av CekariYH:

4h och Minin har bara 1GB kvar att ladda ner, av 8,23GB... segt sa're.

Du vet väl om att du behöver inte ladda ner med långsammaste datorn utan du kan använda den som det går snabbast med.

Ursprungligen av Innis:

Du vet väl om att du behöver inte ladda ner med långsammaste datorn utan du kan använda den som det går snabbast med.

Tänkte inte på det...

1
Bevaka tråden