Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Se mellan fingrarna när det gäller §7 piratkopiering och historiska macar

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-05-15 13:49

Jag föreslår att 99mac i vissa fall skulle välja att se lite mer mellan fingrarna när det gäller trivselregeln §7 om piratkopiering. Nämligen i de fall det gäller hur man håller liv i en gammal mac som gått ur marknaden och där Apple inte längre erbjuder någon möjlighet att på officiell väg hämta ett kompatibelt operativsystem.

Vår eminente janitor @Zeugma modererade i en annan tråd bort två inlägg, varav ett var sitt eget som kunde bedömas tveksamt enligt §7 om piratkopiering. Toppbetyg till en moderator - eller vilken forummedlem som helst för den delen - som reflekterar över vad man själv skriver och är beredd att ändra sig Även om just den tråden löste sig ändå så tycker jag mig ha sett en tendens att regeln efterlevs lite väl hårt senaste tiden.

Jag stödjer §7 och en allmänt strikt moderering av forumet, men senaste tiden har det stoppat några andra diskussionstrådar för entusiaster som via 99mac söker hjälp för att hålla liv i sina 20-30 år gamla datorer. Eventuellt skulle forumledningen våga se mellan fingrarna i just dessa fall?

Nuvarande trivselregler skapades 2012 av den tidigare forumägaren. Förklaring till §7 kan läsas i denna FAQ. Det var en tid när frågan om länkar och torrents var känslig. Frågan har även diskuterats livligt under den första forumägarens tid. Så en enkel gränsdragning är nog det enda som håller i längden i denna fråga.

MEN

- när det gäller hur man ska hålla liv i gamla mac-datorer är 99mac en naturlig plats att söka råd. Även om det formellt bryter mot upphovsrätt att kopiera abandonware så tror jag inte varken allmän åklagare eller Apple aktivt kommer jaga forumet för att vi som entusiaster ger tips om hur vi kan hålla liv i gammal hårdvara. Och om frågan bara skulle bryta mot Apples EULA så har tidigare forumledning tagit ställning att sådana diskussioner (t.ex Hackintosh) är ok då det är en civilrättslig process, inte svensk lag.

När det gäller Apples vilja att ha betalt för sina operativsystem så var från början System 6 och 7 gratis programvara. Någon gång under System 7 började de ta betalt för större uppgraderingar. Detta fortsatte under Mac OS 8 och 9-tiden, och med OS X fram till 10.9 Mavericks då man återgick till ursprunget och släppte OS gratis. (vilket inte betyder att det är fritt att kopiera hur som helst)

Åren innan dess sänktes priset till närmast symboliska nivåer, och fram till nyligen har man för en självkostnadssumma kunnat köpa Snow Leopard 10.6.3 från Apple på en DVD, något som behövs för att lyfta vissa årgångar av macar till systemversioner som går att uppgradera vidare via App Store. Men nu verkar Apple ha släppt den möjligheten att uppgradera en så gammal mac ”lagligt”, enda möjligheten är att få hjälp av någon annan entusiast, eller hitta en ”olaglig” nedladdningslänk.

När det gäller att hitta rätt systemversion till en riktigt gammal mac så är det ju teoretiskt möjligt för de årgångar som kostat pengar, där kan det finnas en bortglömd (eller varsamt sparad) retail-box på någons hylla att få tag på. Men för de macar som släppts under tider när systemprogramet är gratis (läs dagens macar!) kan det faktiskt vara svårare, efter att Apple släppt stödet. Vem tänker idag på att spara en aktuell dmg av Catalina, så att man kan installera om ett loppisfynd om 15 år? Jo, ett fåtal entusiaster på t.ex detta forum! Och vissa macar som släpptes strax innan större systemuppgraderingar kan endast startas med en os-version som följde med de produktspecifika startskivor som datorn levererades med. Om dessa startskivor kommit bort behöver man hjälp av någon annan som har exakt samma mac-modell, lagligt eller ej, Apple kommer inte hjälpa hålla igång denna historiska mac.

Jag tycker alltså att regeln om piratkopiering kan vara kvar, men att forumledningen ska se mellan fingrarna i de fall då det gäller att hålla liv i historiska macar. Jag tror inte Apple i praktiken skulle jaga någon som för att använda deras historiska hårdvara måste bryta mot deras upphovsrätt på programvara som de slutat tilllhandahålla. Även om de inte uttalat skulle stödja det är det nog helt riskfritt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-05-15 14:07

Ja, reglerna är ängsliga, viket påverkar modereringen.

En del av problemet är att Internet och IT idag har en mycket längre historia än när reglerna skrevs. Det som ansågs modernt då är totalt obsolet idag. Ex. var Internet Archive inte lika stort förr, nu finns en hel del av dåtidens programvaror där. Det borde vara helt fritt att länka till abandonware. Kanske även knäckt sådan, för var sjutton hittar du dongeln till vintage-programmet som du hittar på loppis?

Senast redigerat 2020-05-15 18:10

Jag modererar efter hur regeln är skriven, modereringen är varken ”hård” eller ”ängslig”. Det är regeln som är det, i så fall.

Senast redigerat 2020-05-15 15:48
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-05-15 14:26
Ursprungligen av Zeugma:

Jag modererar efter hur regeln är skriven, modereringen är varken ”hård” eller ”ängslig”. Det är regeln som är det, i så fall.

Men eftersom det upplevs som att det är modereringen det är fel på så ber jag att få avsluta mitt engagemang här och nu.

Nerj, ta det inte så! Detta är en fråga till forumledningen, inte till städpersonalen. Du gör ett toppenjobb!!!

Jag var lite off-forumet tidigare under våren, och det var väldigt fint att komma tillbaka och finna det välstädat.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-05-15 14:26

Min kritik var inte riktad direkt till dig @Zeugma. Jag önskar en regeländring.

Följande gäller från och med nu:

Två typer av äldre macdatorer kan få diskuteras:

1. Gamla macar som i egentlig mening har fallit ur bruk.
2. Nyare macar som kan köra senare/senaste macOS om man moddar dem.

Där kan man få skriva hur man går till väga och hur man hittar programvara.

/Moderator på forumägarens vägnar

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-05-15 16:35
Ursprungligen av Zeugma:

Följande gäller från och med nu:

Två typer av äldre macdatorer kan få diskuteras:

1. Gamla macar som i egentlig mening har fallit ur bruk.
2. Nyare macar som kan köra senare/senaste macOS om man moddar dem.

Där kan man få skriva hur man går till väga och hur man hittar programvara.

/Moderator på forumägarens vägnar

Toppen! Och snabbt processat av mod och forumägaren ?

Sedan kan alltid gränsdragningar vara svåra, därav mitt förslag att inte egentligen ändra regeln om piratkopiering, men se mer mellan fingrarna när det gäller specifikt vårt huvudintresse, Apples mjuk- och hårdvaror, eftersom jag tror detta är en icke-fråga för Apple.

Till exempel denna låsta tråd (se inlägg #19 och #22)? I min värld behöver inte en mac från 2011 ha fallit ur bruk. Men kanske enligt formuleringen "i egentlig mening".

Det gäller alltså licensfrågan när man tappat bort skivorna datorn levererades med och ingen annan möjlighet än kopiering av originalskivor är möjlig. I detta fall en 2011 MBP som levererades med DVD för 10.6.6. Apple har sett till att den går att uppgradera via internet till 10.7 och senare (om den firmwareuppgraderats korrekt innan). Men frågeställaren ville ha kvar 10.6.6 för att kunna köra Rosetta för gamla PowerPC-program. Här hjälper det inte ens med den 10.6.3 retail-DVD som Apple tills nyligen tillhandahållit för någon hundralapp. Enda sättet är att kopiera de grå installationsskivorna som följde med en mac från samma generation. Eller att använda en något år äldre mac, uppgradera den till 10.6.6 och klona det systemet.

Jag tycker sådana tillvägagångssätt ska få diskuteras och att tråden kan låsas upp.

Samma årsmodell av mac kan utan egentligt stöd uppgraderas till nuvarande macOS om man modifierar programvaran, vilket väl inte är tillåtet enligt Apples EULA. Det är väl det ni menar med punkt 2, att detta är ok att diskutera.

Ursprungligen av IngoX:

Toppen! Och snabbt processat av mod och forumägaren ?

Sedan kan alltid gränsdragningar vara svåra, därav mitt förslag att inte egentligen ändra regeln om piratkopiering, men se mer mellan fingrarna när det gäller specifikt vårt huvudintresse, Apples mjuk- och hårdvaror, eftersom jag tror detta är en icke-fråga för Apple.

Till exempel denna låsta tråd (se inlägg #19 och #22)? I min värld behöver inte en mac från 2011 ha fallit ur bruk. Men kanske enligt formuleringen "i egentlig mening".

Det gäller alltså licensfrågan när man tappat bort skivorna datorn levererades med och ingen annan möjlighet än kopiering av originalskivor är möjlig. I detta fall en 2011 MBP som levererades med DVD för 10.6.6. Apple har sett till att den går att uppgradera via internet till 10.7 och senare (om den firmwareuppgraderats korrekt innan). Men frågeställaren ville ha kvar 10.6.6 för att kunna köra Rosetta för gamla PowerPC-program. Här hjälper det inte ens med den 10.6.3 retail-DVD som Apple tills nyligen tillhandahållit för någon hundralapp. Enda sättet är att kopiera de grå installationsskivorna som följde med en mac från samma generation. Eller att använda en något år äldre mac, uppgradera den till 10.6.6 och klona det systemet.

Jag tycker sådana tillvägagångssätt ska få diskuteras och att tråden kan låsas upp.

Samma årsmodell av mac kan utan egentligt stöd uppgraderas till nuvarande macOS om man modifierar programvaran, vilket väl inte är tillåtet enligt Apples EULA. Det är väl det ni menar med punkt 2, att detta är ok att diskutera.

Nämnda tråd är öppen igen.

Det jag skrev om MacOS 9 och låstes. Jag skrev redan för ett år sedan om MacOS 9 skiva till Tim Cook och frågade om de hade en CD skiva, så att jag kunde få igång QuickSilver Macen. Apple kontaktade mig personligen och nämnde att de inte har kvar någon MacOS 9 skiva (även om jag hoppades de hade en kopia i arkivet) och att det var ok att leta efter dem på internet och ladda hem eller kopiera av någon som har en passande MacOS 9 skiva. Därför undrar jag om min tråd kan öppnas. Jag är nog inte ensam om mitt problem.

Ursprungligen av The Real Viking:

Det jag skrev om MacOS 9 och låstes. Jag skrev redan för ett år sedan om MacOS 9 skiva till Tim Cook och frågade om de hade en CD skiva, så att jag kunde få igång QuickSilver Macen. Apple kontaktade mig personligen och nämnde att de inte har kvar någon MacOS 9 skiva (även om jag hoppades de hade en kopia i arkivet) och att det var ok att leta efter dem på internet och ladda hem eller kopiera av någon som har en passande MacOS 9 skiva. Därför undrar jag om min tråd kan öppnas. Jag är nog inte ensam om mitt problem.

Tråden öppen igen.

FYI: Jag återställer gärna trådar i den mån det är möjligt. PM:a gärna.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-05-15 22:50
Ursprungligen av The Real Viking:

Apple kontaktade mig personligen och nämnde att de inte har kvar någon MacOS 9 skiva (även om jag hoppades de hade en kopia i arkivet) och att det var ok att leta efter dem på internet och ladda hem eller kopiera av någon som har en passande MacOS 9 skiva.

Se där, då kan forumledningen fortsatt sova lugnt.
Däremot tycker nog Apple mindre om Hackintosh-diskussioner, men det är nog lugnt så länge vi inte börjar marknadsföra färdigkonfigurerade maskiner med förinstallerat macOS via forumet.

På förekommen anledning: Den här tråden omfattas inte av policyförändringen. I nämnda fall en mac som stöds fullt ut av Apple vad gäller operativsystem. Och återigen påminns det om att synpunkter på enskild moderering tas via kontaktformuläret. /Moderator

Senast redigerat 2020-05-19 09:46
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-05-19 09:38
Ursprungligen av Zeugma:

Givetvis omfattas inte heller Hackintosh

I så fall önskar jag att nuvarande forumägare fördydligar att man ändrat ställningstagandet som tidigare forumägaren gjort vad gäller t.ex jailbreak och Hackintoch.

FAQ: Regel §7 (piratkopiering)
Q: Hackintosh och liknande modifikationer bryter mot Apples EULA (användaravtal), borde inte detta vara förbjudet att diskutera?
A: EULA är ett civilrättsligt avtal mellan den enskilda användaren och Apple. Det är därmed ingenting som berör 99.

(Samtidigt kan man passa på att uppdatera trivselreglerna så att forumet där benämns med sitt nuvarande namn)

Ursprungligen av Zeugma:

På förekommen anledning: Den här tråden omfattas inte av policyförändringen. I nämnda fall en mac som stöds fullt ut av Apple vad gäller operativsystem.

Jag tycker "undantaget" som formulerades inlägg #6 är för otydligt. Det hänvisas till "två typer av mac-datorer" som får diskuteras när frågan egentligen gäller programvara. Mer specifikt Apples olika operativsystem som antingen är gratis eller i de fall de kostat pengar endast stöder historiska hårdvara.

Ping @Marcus Attefors, @Thor

Ursprungligen av IngoX:

I så fall önskar jag att nuvarande forumägare fördydligar att man ändrat ställningstagandet som tidigare forumägaren gjort vad gäller t.ex jailbreak och Hackintoch.

FAQ: Regel §7 (piratkopiering)
Q: Hackintosh och liknande modifikationer bryter mot Apples EULA (användaravtal), borde inte detta vara förbjudet att diskutera?
A: EULA är ett civilrättsligt avtal mellan den enskilda användaren och Apple. Det är därmed ingenting som berör 99.
...

Det kände jag inte till så då kan vi bortse från vad jag skrev. Jag ändrar ingen policy (inte medvetet i alla fall).

1
Bevaka tråden