Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur ta bort lösenord från pdf-fil?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejs.

Jag får mina lönespecifikationer som pdf via email. Dessa är låsta med ett lösenord som jag måste knappa in för att kunna öppna dessa pdf-filer, och det är samma lösenord på alla.

Jag sparar dessa lönespecar i mappar ordnade i datum etc. Men, väljer jag att bara spara dem så ligger låsningen kvar och jag måste ange lösenordet varje gång jag vill öppna, och för varje enskild pdf, dryyyyygt...

Om jag är på min Mac (MBP) så kan jag öppna pdf’en med lösen och sen enkelt välja ”exportera” och var jag vill lägga den, och då sparas den olåst, bara att klicka på så öppnas den. Detta sker utan att några andra appar är inblandade än de som MBP levereras med.

Men, jag använder ju min MBP mindre och mindre, och har oftast bara min iPad tillgänglig. Men där verkar det omöjligt att kunna exportera en sådan pdf så den sparas olåst. Har sökt på nätet och testat flera guider men ingen funkar. Har testat med Adobe Acrobat’s app på ipad, men lyckas inte där heller.

Laddade ner en app, PDF Expert, i vilken det var busenkelt att radera befintligt lösenord och spara olåst. Men det känns rätt svettigt att det kostar nästan 600kr/år för att få den funktionen, för den lär väl knappast finnas i gratisversioner....

Så, då ställer jag frågan här, hur fan gör man, kan det ens göras gratis (helst) och smidigt, och hoppas på att nån kan svara och förklara...

Senast redigerat 2020-05-13 09:36
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-05-13 12:07

Friheten på iOS är som bekant begränsad. Här kommer en princip-skiss på hur du skulle kunna göra:
Dela en mapp på dator. Den mappen är sedan bevakad av ett skript som kör ett program som tar bort lösenord. Sedan flyttar du PDF med lösenord från din iOS-enhet till datorns mapp, datorn omvandlar PDFen och därefter kan du hämta eller läsa filen på iOS.

Eller så använder du Docker på en server och kör någon image med PDF verktyg. Kod för Ghostscript:
https://nw360.blogspot.com/2014/03/remove-pdf...
https://gist.github.com/KevCJones/4483127

Nackdelen är att det är lite klurigt att ställa in allt.

Ursprungligen av iSweden:

Friheten på iOS är som bekant begränsad. Här kommer en princip-skiss på hur du skulle kunna göra:
Dela en mapp på dator. Den mappen är sedan bevakad av ett skript som kör ett program som tar bort lösenord. Sedan flyttar du PDF med lösenord från din iOS-enhet till datorns mapp, datorn omvandlar PDFen och därefter kan du hämta eller läsa filen på iOS.

Eller så använder du Docker på en server och kör någon image med PDF verktyg. Kod för Ghostscript:
https://nw360.blogspot.com/2014/03/remove-pdf...
https://gist.github.com/KevCJones/4483127

Nackdelen är att det är lite klurigt att ställa in allt.

Tack för svar, men det där lät ju närmast knasigt....

Om jag skickar över filen till datorn så kan jag ju lika gärna göra allt på datorn.... och då går det ju redan att bli av med lösenordslåset utan nåt sådant krångel du tipsar om.

Jag vill kunna lösa allt på iPad, och helst gratis. Men finns en app som kostar nån tia som engångskostnad och som kan lösa det, så är det intressant.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-05-13 15:10

Det är väl inte alls knasigt att använda en tjänst i ”molnet” (i detta fall en server man bygger själv).

Ta en skärmdump och arkivera på lämpligt sätt på ipaden.

Tillägg: Om man nu inte är übernörd som @iSweden och gör föreslagna lösning bara för att man kan!

Senast redigerat 2020-05-13 17:53
  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2020-05-13 18:10
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-05-13 19:38
Ursprungligen av johan_tanying:

...
Om man nu inte är übernörd som @iSweden och gör föreslagna lösning bara för att man kan!

Vanligtvis brukar det kallas kreativitet blandat med kunskap om tillgängliga möjligheter.

Ursprungligen av johan_tanying:

Ta en skärmdump och arkivera på lämpligt sätt på ipaden.

Tillägg: Om man nu inte är übernörd som @iSweden och gör föreslagna lösning bara för att man kan!

Skärmdump får inte med hela dokumentet, så den fullösningen känns inte aktuell

Ursprungligen av mattiL:

Funkar något på denna sida?
https://www.iosappweekly.com/remove-password-...

Tack, såg den sidan tidigare, igår, men hann inte kolla upp den.

Tog hem appen File manager app men den har jag inte lyckats förstå mig på än fast jag testat lite.

Sen tog jag hem Documents, och den var förvillande lika PDF Expert-appen i både utseende och funktion, men gratis och funkar. Lika lätt att radera löseordslåset som med PDF Expert.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-05-14 09:30
Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Skärmdump får inte med hela dokumentet, så den fullösningen känns inte aktuell

Jo det blir hela dokumentet.

https://osxdaily.com/2020/02/06/how-take-full...

Ursprungligen av Innis:

Nej det blir det inte, du har nog missat nåt väsentligt....

Mina lönespecifikationer kommer inte på Safari, utan i Mail.... Och hur funkar ditt i övrigt utmärkta tips då...?

Man skärmdumpar relevant del av lönebeskedet? (Kronor och ören! )

Eller kan man inte zooma ut en hel pdf-sida man fått som bilaga i mail och sedan skärmdumpa? (Frågar ärligt då jag bara använder Outlook på telefonen, och inte ens har en iPad.) Pixelupplösningen borde väl vara tillräckligt hög för att göra avbilden läsbar? Eller är det flera sidor och du vill/måste ha hela dokumentet sparat? Då blir det nog knepigare...

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-05-14 23:54
Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Nej det blir det inte, du har nog missat nåt väsentligt....

Mina lönespecifikationer kommer inte på Safari, utan i Mail.... Och hur funkar ditt i övrigt utmärkta tips då...?

Har du ens testat innan du avfärdar det? Det fungerar när man öppnar PDF-filer också.

Ursprungligen av Innis:

Har du ens testat innan du avfärdar det? Det fungerar när man öppnar PDF-filer också.

Har testat, funkar inte. Ok....?

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Har testat, funkar inte. Ok....?

Jag testade lite själv och det verkar som att PDF-filen måste ligga på iCloud Drive. Ligger den exempelvis på Dropbox funkar det inte för mig. Men, om på iCloud fungerar det absolut som Innis visar.

Ursprungligen av Lars Einarsson:

Jag testade lite själv och det verkar som att PDF-filen måste ligga på iCloud Drive. Ligger den exempelvis på Dropbox funkar det inte för mig. Men, om på iCloud fungerar det absolut som Innis visar.

Hej å hå.... Nej, det funkar inte ändå....

Först när jag testade den låsta filen direkt i Mail, låste upp den så jag kunde läsa den, tog en skärmbild, öppnade den lilla Preview så jag kunde redigera den, så fanns inte knapparna där ovan alls, och kunde därmed inte välja ”Helsida”.

Testade nyss att först exportera den låsta pdf-filen till iCloud Filer, öppnade den där, tog en skärmbild, öppnade redigeringen och då fanns det två knappar ovan bilden och jag valde ”Helsida”. Men då visades det bara en helt vit bild av dokumentet, all text bara försvann. Och så blev den även när jag sparade den till Filer igen. Så, tyvärr, det funkar tydligen inte med pdf-filer låsta med lösenord, i alla fall inte mina lönespecar...

Men tipset, både det om möjligheten till helbild som Innis gav (som jag nu minns att jag nog redan testat i nåt annat sammanhang tidigare, när iOS 13 kom som beta, och sett de där två knapparna ovan bilden vid redigering, kanske vid skärmbild på en webbsida) och det du gav om att det inte funkar med pdf-fil direkt i Mail utan den måste först exporteras till Filer, var förstås himla bra tips ändå.

Senast redigerat 2020-05-15 09:17

Hade samma problem, använder smallPDF, fungerar riktigt bra.

https://smallpdf.com/sv/unlock-pdf

1
Bevaka tråden