Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nu kan du driva in skulder i Swish

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Swish är ju på många sätt en helt fantastisk tjänst och nu har de släppt en funktion som gör den ännu bättre.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-05-13 08:38

Härligt. Nu kommer vi få en massa oseriösa inbetalningskrav från kriminella som köper nummerlistor.

Ursprungligen av Gäddnos:

Härligt. Nu kommer vi få en massa oseriösa inbetalningskrav från kriminella som köper nummerlistor.

”I Swish-appen går även funktionen att stänga av helt om man inte vill kunna skicka eller få förfrågningar.”
Det får väl duga, ändå. Men visst kommer funktionen att utnyttjas av kriminella, de riktar in sig på äldre, som i vilket fall som helst är osäkra på tekniken, och som därmed kommer att betala, oroliga för att göra fel, och därmed bli skyldiga något. Det är bankernas behov som ligger bakom detta, inte kundernas.

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2020-05-13 09:33

Legendariskt smart!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-05-13 10:03
Ursprungligen av Zeugma:

”I Swish-appen går även funktionen att stänga av helt om man inte vill kunna skicka eller få förfrågningar.” Men visst kommer funktionen att utnyttjas av kriminella, de riktar in sig på äldre, som i vilket fall som helst är osäkra på tekniken, och som därmed kommer att betala, oroliga för att göra fel, och därmed bli skyldiga något.

Och om bedrägeriet utformas lite smartare kan till och med vuxet och förståndigt folk gå med på det. Tänk bara att få meddelande: "Hej! Vi samlar till present för lärarna inför skolavslutningen! Swisha 100 kronor till mig så fixar jag det! /Pia Svensson" Har alla koll att ingen morsa i barnets klass heter Pia Svensson? Lätt att gå på det. Och om förfrågan skickas till 100 000 personer därav 1 % går på det får någon 100 kkr i fickan.

Nja, håller med Gäddnos, jag är skeptisk.

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2020-05-13 11:00
Ursprungligen av Gäddnos:

Härligt. Nu kommer vi få en massa oseriösa inbetalningskrav från kriminella som köper nummerlistor.

De borde ha ett alternativ att man kan ta emot förfrågningar från de som finns i ens telefonbok. Tanken är bra men kriminella kommer älska den här funktionen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-05-13 11:58

Funktionen borde vara avstängd per default och sedan får de som vill nyttja den slå på den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-05-13 12:57

Det här känns verkligen risky. Jag brukar tycka att man få väl vara lite vaken, men det här öppnar ju upp för att även en vaken kan åka dit. Exat så som @timofej skriver.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-05-13 15:08
Ursprungligen av timofej:

Och om bedrägeriet utformas lite smartare kan till och med vuxet och förståndigt folk gå med på det. Tänk bara att få meddelande: "Hej! Vi samlar till present för lärarna inför skolavslutningen! Swisha 100 kronor till mig så fixar jag det! /Pia Svensson" Har alla koll att ingen morsa i barnets klass heter Pia Svensson? Lätt att gå på det. Och om förfrågan skickas till 100 000 personer därav 1 % går på det får någon 100 kkr i fickan.

Nja, håller med Gäddnos, jag är skeptisk.

Om det är till någon tröst så kan man max skicka 30 förfrågningar löpande under en 14 dagarsperiod.

Nya Swish kom nu och där är inte den nya funktionen föraktiverad.
Den nya funktionen nämns inte med ett ord. Alternativt ytterst kryptiskt.

Funktionen är föraktiverad i Android ser jag nu på min reservmobil. Den dök upp som funktion utan att appen uppdaterades. Jag är glad att jag har Iphone.

Jag har haft funktionen sen 5.0.0 och den är inte föraktiverad på min enhet (iPhone)

1
Bevaka tråden