Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är Apple TV en onödig produkt 2020?

Tråden skapades och har fått 90 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2020-01-04 15:02
Ursprungligen av xms67:

Du menar att de tittar på tablå TV via antenn eller hur det kan gå till? Om vi skulle vilja kolla på säg ett speciellt program i SVT1 så gör vi det via Viasatboxen. Är det många som kollar via antenn(eller hur man nu får in de ”vanliga” kanalerna i TVn.)? Närbjah har rest i lite fattigare länder verkar ”alla” ha en box. Tänker mig att marknaden egentligen inte är så stor för traditionell TV, det är en kvarleva. De flesta klara sig med en skärm. Men måste erkänna att jag är lite för okunnig på detta för att vara säker.

Att efterfrågan på TV apparater är stor behöver ju inte betyda att behovet är stort.

De flesta moderna tv har inbyggd box med stöd för antenn, satellit eller kabel.
I fattiga länder har de förmodligen gamla apparater som behöver kompletteras med box, men det är en gissning.

Ja, traditionell tv är en kvarleva, men den kommer vara seglivad.

Ursprungligen av Marcus Attefors:

Jag använder inte AirPlay men nu testade jag runt och det verkar faktiskt som att jag bara kan skicka saker till min TV inte från den.

Då är ju det definitivt en anledning till att Apple TV INTE kommer att försvinna. (Jag vet iofs inte hur många som kör den setupen, men jag gör det nuförtiden.)

Ursprungligen av carlsson:

Då är ju det definitivt en anledning till att Apple TV INTE kommer att försvinna. (Jag vet iofs inte hur många som kör den setupen, men jag gör det nuförtiden.)

Vet faktiskt inte, kör Sonos själv med en Beam, två Sonos One som bakre och en sub. Men det är kopplat via HDMI. Tror många som kör just "bioljud" än idag faktiskt har förstärkare eller limpa som kopplas in via kabel.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-01-05 21:08
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Har säkert med latens att göra misstänker jag. Man måste ju synka upp så att ljud och bild kommer samtidigt, och Airplay laggar ofta en hel del. Du menar att man kan skicka ljud ut från TV till en högtalare? I så fall antar jag att Apple har fixat den här synken internt i TV, vilket samsung med all säkerhet inte har gjort.

Jag kör ljud från AppleTv via AirPlay till min beoplay a9. Nu när jag bytte till en 2019 Samsung the frame så trodde jag att det skulle gå att välja utljud ”AirPlay” på tvn men det funkar som sagt inte. Så appletvn blir klar hos mig.
Med AirPlay syftar jag på AirPlay 2

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-01-05 21:09
Ursprungligen av carlsson:

Då är ju det definitivt en anledning till att Apple TV INTE kommer att försvinna. (Jag vet iofs inte hur många som kör den setupen, men jag gör det nuförtiden.)

Jag har kört den setupen i ett år drygt. Skönt att slippa alla jäkla kablar

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-01-05 21:14
Ursprungligen av carlsson:

Flera tillverkare nuförtiden stödjer Airplay 2. Det innehåller regler för att undvika lagg och andra problem.
Det skulle förvåna mig oerhört mycket om en enhet som har stöd för Airplay 2 inte stödjer uppspelning mot AP2-kompatibla högtalare.
Men det kanske är gammal Airplay ni snackar om?

Eller stämmer det Attefors att din Q90 inte kan spela ljud på dina Sonos? ?

Samsung har tabbat sig här.
Min the frame 2019 kan ta emot material via AirPlay2 men inte spela upp ljud på min beoplay a9

Ursprungligen av barbapappa_86:

Bry dig inte om trollen.

Har du fått för dig att jag är ett troll ? Jag får väl då försöka leva upp till det. ?

Ursprungligen av calinou:

Har du fått för dig att jag är ett troll ? Jag får väl då försöka leva upp till det. ?

Helst inte

Det som möjligen talar emot Apple TV boxen är väl priset. Särskilt i USA marknaden finns det många alternativ. Nu släpper även Tivo en ”dongel” med en fjärrkontroll som är billig med många funktioner:
https://www.xda-developers.com/tivo-is-making...

Det kan nog attrahera många.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-01-15 11:41

I det fallet tycker jag nog att man får vad man betalar för. I ATV kan du ladda ner massor av appar för olika saker...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-05-12 21:37

Nu när du haft din TV ett tag, hur resonerar du nu?

Ursprungligen av xms67:

Nu när du haft din TV ett tag, hur resonerar du nu?

Det är faktiskt inte mycket som har ändrats. Kör fortfarande helt utan Apple TV i vardagsrummet och det funkar väldigt bra. Det jag saknar är Apple Arcade typ men det är det

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-05-12 22:38
Ursprungligen av Marcus Attefors:

Det är faktiskt inte mycket som har ändrats. Kör fortfarande helt utan Apple TV i vardagsrummet och det funkar väldigt bra. Det jag saknar är Apple Arcade typ men det är det

Det är ett gott betyg. Nu när man ändå har dig på tråden så har en fråga dykt upp så här första kvällen, sonen var lite missnöjd med byte av ingång. Han tycker det var betydligt enklare att byta till sitt PS4 genom att välja ingång via en knapp på fjärrkontrollen. På denna verkar det som man måste ner i menyn och svepa ända längst bort till vänster. Finns det något enklare sätt? Och sedan den mystiska knappen med färgglada prickar uppe till vänster på fjärren, vad är det?

Ursprungligen av xms67:

Det är ett gott betyg. Nu när man ändå har dig på tråden så har en fråga dykt upp så här första kvällen, sonen var lite missnöjd med byte av ingång. Han tycker det var betydligt enklare att byta till sitt PS4 genom att välja ingång via en knapp på fjärrkontrollen. På denna verkar det som man måste ner i menyn och svepa ända längst bort till vänster. Finns det något enklare sätt? Och sedan den mystiska knappen med färgglada prickar uppe till vänster på fjärren, vad är det?

Var har du kopplat in PS4? Kör du den på en HDMI-cec så kan du bara hålla in startknappen på kontrollen så startas tv och ps4 automatiskt Annars kan du lägga till dem som "appar" och flytta dem dit du vill. Jag har tex Xbox och PS4 ikoner bredvid Netflix-appen.

Den är lite mystisk den där knappen, har inte heller riktigt förstått vad den är till för mer än att man kan se kvalitén på det som spelas upp. Är lite intressant att se på diverse streamingtjänster. Om du trycker på den knappen och går sedan längst till vänster, klickar och sedan väljer info. Då får du upp den informationen. Gör om samma steg igen för att ta bort rutan

Edit:

Var tvungen att googla och nu vet jag varför jag aldrig har haft användning för den. Den är för vanliga kanaler och styra dessa via digitalbox etc om jag har förstått det rätt:

https://www.samsung.com/in/support/tv-audio-v...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-05-12 22:55
Ursprungligen av Marcus Attefors:

Var har du kopplat in PS4? Kör du den på en HDMI-cec så kan du bara hålla in startknappen på kontrollen så startas tv och ps4 automatiskt Annars kan du lägga till dem som "appar" och flytta dem dit du vill. Jag har tex Xbox och PS4 ikoner bredvid Netflix-appen.

Den är lite mystisk den där knappen, har inte heller riktigt förstått vad den är till för mer än att man kan se kvalitén på det som spelas upp. Är lite intressant att se på diverse streamingtjänster. Om du trycker på den knappen och går sedan längst till vänster, klickar och sedan väljer info. Då får du upp den informationen. Gör om samma steg igen för att ta bort rutan

PS4 har jag kört in via HDMI. Ska test att starta som du säger, det är ju smidigt. Han startar ju upp TV(och PS4) från avstängt över 90% av gångerna han spelar. App ska jag också kolla på.

Knappen får vi utforska..?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-05-12 23:01
Ursprungligen av Marcus Attefors:

Var har du kopplat in PS4? Kör du den på en HDMI-cec så kan du bara hålla in startknappen på kontrollen så startas tv och ps4 automatiskt Annars kan du lägga till dem som "appar" och flytta dem dit du vill. Jag har tex Xbox och PS4 ikoner bredvid Netflix-appen.

Den är lite mystisk den där knappen, har inte heller riktigt förstått vad den är till för mer än att man kan se kvalitén på det som spelas upp. Är lite intressant att se på diverse streamingtjänster. Om du trycker på den knappen och går sedan längst till vänster, klickar och sedan väljer info. Då får du upp den informationen. Gör om samma steg igen för att ta bort rutan

Edit:

Var tvungen att googla och nu vet jag varför jag aldrig har haft användning för den. Den är för vanliga kanaler och styra dessa via digitalbox etc om jag har förstått det rätt:

https://www.samsung.com/in/support/tv-audio-v...

Googlade vidare i länken som fanns. Får då tanken att man kanske kan programmera även ingångar den vägen? Då får man en hårdvsrugenväg till t.ex. PS4. Ska kolla vidare.

Tycker TV 4 är suverän, men jag saknar den optiska ljudutgången som TV 3 hade.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-05-13 08:29
Ursprungligen av CekariYH:

Tycker TV 4 är suverän, men jag saknar den optiska ljudutgången som TV 3 hade.

Vad drar du för nackdel av att inte ha den? Jag använde den på ATV2 men när jag köpte ATV4 och kopplade allt via HDMI så kan jag inte se vad man skulle tjäna på att köra toslink.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-05-13 08:33

Det finns fortfarande fullt fungerande kalasfina DAC som saknar HDMI, då vill man ha optisk kabel istället. Jag får köra med en gammal Airport Express för att spela upp och få ut ljudet optiskt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-05-13 09:35
Ursprungligen av zinned:

Vad drar du för nackdel av att inte ha den? Jag använde den på ATV2 men när jag köpte ATV4 och kopplade allt via HDMI så kan jag inte se vad man skulle tjäna på att köra toslink.

Som Gäddnos redan sagt, men jag fick ”bygga om” mitt ljudsystem när jag köpte ATV4 pga en DAC med enbart optisk ingång.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-05-13 10:00
Ursprungligen av Gäddnos:

Det finns fortfarande fullt fungerande kalasfina DAC som saknar HDMI, då vill man ha optisk kabel istället. Jag får köra med en gammal Airport Express för att spela upp och få ut ljudet optiskt.

Ursprungligen av xms67:

Som Gäddnos redan sagt, men jag fick ”bygga om” mitt ljudsystem när jag köpte ATV4 pga en DAC med enbart optisk ingång.

Ok, jag gissar att de flesta sitter med förstärkare i någon form som i sig har flera HDMI-ingångar.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-05-13 10:08
Ursprungligen av zinned:

Ok, jag gissar att de flesta sitter med förstärkare i någon form som i sig har flera HDMI-ingångar.

Det finns nog många som har det, men alla har inte behov eller plats för surroundförstärkare och tillhörande nio högtalare.

Min tv har optisk utgång, men jag ser ingen anledning till att ha den igång hela helgen när jag går runt och driver i boet och bara lyssnar på musik, därför en extra Airport Express för detta.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-05-13 10:12
Ursprungligen av Gäddnos:

Det finns nog många som har det, men alla har inte behov eller plats för surroundförstärkare och tillhörande nio högtalare.

Självklart inte, jag inbillar mig dock att det nog är det vanligaste scenariot. Sedan är det heller inte givet att man har varken en surroundförstärkare eller nio högtalare bara för att man har just en förstärkare som har flertalet HDMI-ingångar

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-05-13 10:19
Ursprungligen av zinned:

Självklart inte, jag inbillar mig dock att det nog är det vanligaste scenariot. Sedan är det heller inte givet att man har varken en surroundförstärkare eller nio högtalare bara för att man har just en förstärkare som har flertalet HDMI-ingångar

Utbudet på stereoförstärkare eller DAC med HDMI är inte så stort som du verkar tro.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-05-13 10:21
Ursprungligen av Gäddnos:

Utbudet på stereoförstärkare eller DAC med HDMI är inte så stort som du verkar tro.

Vi kan lämna det ock återgå till trådens ämne då jag har fått svar på vad man inte längre kunde göra när man inte hade tillgång till toslink.

Jag har min Apple TV 4 (som för mig är en central produkt, jag ser all video och tv via den, inklusive lyssnar på musik (Airplay)) kopplad till en 32" datorskärm. Från den drar jag en kabel från hörlursuttaget till min Pioneerförstärkare från 80-talet. Det blir ljud det också.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-05-13 12:11

Har aldrig saknat separat ljudutgång på ATV4. Har alltid kört med HDMI till förstärkare och nu soundbar.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2020-05-13 17:20
Ursprungligen av zinned:

Självklart inte, jag inbillar mig dock att det nog är det vanligaste scenariot. Sedan är det heller inte givet att man har varken en surroundförstärkare eller nio högtalare bara för att man har just en förstärkare som har flertalet HDMI-ingångar

Det har hänt i princip noll med ljud sen vi inte hade HDMI-portar på surroundförstärkarna, jag bytte en utmärkt NAD-förstärkare nyligen enbart pga just det. Vi är nog många som suttit/sitter med äldre grejer där det blir väldigt dyrt att byta till en likvärdig förstärkare med HDMI.

Ursprungligen av zinned:

Vad drar du för nackdel av att inte ha den? Jag använde den på ATV2 men när jag köpte ATV4 och kopplade allt via HDMI så kan jag inte se vad man skulle tjäna på att köra toslink.

Två saker, tyckte ljudet hade mera "svung" med optiska än med HDMI och att jag behöver HDMI porten till annat.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-05-14 08:58
Ursprungligen av Json_81:

Det har hänt i princip noll med ljud sen vi inte hade HDMI-portar på surroundförstärkarna, jag bytte en utmärkt NAD-förstärkare nyligen enbart pga just det. Vi är nog många som suttit/sitter med äldre grejer där det blir väldigt dyrt att byta till en likvärdig förstärkare med HDMI.

Menar du att det är många som sitter med så pass high end-grejer som blir dyra vid byte till motsvarande med HDMI? Jag vet inte om det verkligen kan vara så väldigt många som har så pass dyra saker.

Ursprungligen av CekariYH:

Två saker, tyckte ljudet hade mera "svung" med optiska än med HDMI

Hahaha, hittepo

Bevaka tråden