Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPad Pro 2020 ersätter den macbook?

Tråden skapades och har fått 85 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Boston
  • 2020-04-28 10:59
Ursprungligen av Sir N.:

Kan någon förklara för mig vad som skulle motivera att köpa en iPad 12" + Tangentbord för nästan 4000 kr mer än en MacBook Air? Det man vinner på att iPad är lite mindre och lättare kan väl inte övervinna att Mac OS ger så mycket mer frihet än det mer begränsade iPadOS. Det är ju inte så att en MacBook Air är en stor, tung och klumpig dator.

Jag har varit på "Team Laptop over iPad" länge, men de senaste månaderna har jag funderat över mitt datoranvändande (privat inte proffesionellt) och insett att en iPad Pro med tangentbord och bra musstöd faktiskt är en mer flexibel och bättre set-up för mig...tror jag...

I vilket fall som helst ha jag gått så långt som att köpa en 11-tummare och väntar på ett Magic Keyboard och så långt ser jag inga nedsidor jämfört med en Macbook utan bara uppsidor. Sen är det ju en hel del workflows som är annorlunda och jag måste tänka om, men det beror såklart på att MacOS varit mitt operativsystem sen nån gång tidigt 90-tal.

Summa summarum är min åsikt att det inte handlar om pris utan use-case.

Som jag har skrivit flertal gånger om man kör en remote session (fjärrskrivbord) med te.x JumpDesktop över VNC eller RDP protokollet har man allt i ett i sin iPad Pro.
Som jag ser det kan jag göra allt jag vill göra på min iPad.
Ända misstaget jag gjorde var att köpa Wifi modellen, skulle ha köpt 4G när jag ändå höll på men inget jag dör av, kan köra med delning från min iPhone istället så löser det sig.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2020-04-28 13:25
Ursprungligen av Zop:

Det går att koppla in en iPad i en större skärm om man har det behovet.

Kan du inte utveckla detta lite mer - jag hoppas nämligen på att ersätta min Air med en Ipad men tvekar eftersom jag ofta sitter med Airen ansluten till en 32" wide screen + externt t-bord/mus.

Kommer den anslutna skärmen att bete sig som Ipadens skärm minus touch? Stödjer Ipaden upplösningar på störa breda skärmar?

  • Superhjälte
  • 2020-04-28 14:29
Ursprungligen av Wiberg:

Kommer den anslutna skärmen att bete sig som Ipadens skärm minus touch? Stödjer Ipaden upplösningar på störa breda skärmar?

Allt på iPad-skärmen speglas på den större skärmen. Du kommer att få sorgekanter på en bred skärm – åtminstone med iPadOS 13. Återstår att se hur de utvecklar stöd för externa skärmar i iPadOS 14 och framåt.

Något / vilket kommando på tangentbord motsvarande att ”dra uppåt på skärmen” för att låsa upp iPad? Har inte fått Magic Pro ännu - så det är bara funderingar. Om det finns appar som inte fungerar i liggande läge - är nästa fundering. Imorgon kommer leveransen från Telia. Kortkommandon har jag inga problem med i övrigt. Snarast relaterat till iPad.?

  • Superhjälte
  • 2020-04-28 23:03
Ursprungligen av adress@mac:

Något / vilket kommando på tangentbord motsvarande att ”dra uppåt på skärmen” för att låsa upp iPad?

Tryck på vilken tangent som helst för att väcka iPad om skärmen slocknat och tryck sedan på mellanslag efter att Face ID identifierat dig.

  • Superhjälte
  • 2020-04-28 23:06
Ursprungligen av adress@mac:

Om det finns appar som inte fungerar i liggande läge - är nästa fundering.

De flesta appar fungerar utmärkt i både landskaps- och porträttläge. På rak arm så kommer jag bara på några spel som bara fungerar i ena läget.

Ursprungligen av Zop:

De flesta appar fungerar utmärkt i både landskaps- och porträttläge. På rak arm så kommer jag bara på några spel som bara fungerar i ena läget.

Finns många. Några ex Klarna - Swish - PostNord och många fler. Vardagliga helt enkelt....

  • Superhjälte
  • 2020-04-29 08:07
Ursprungligen av adress@mac:

Finns många. Några ex Klarna - Swish - PostNord och många fler. Vardagliga helt enkelt....

Har inte någon av de apparna installerade på min iPad. Klarna ser ut att vara i landskapsläge och Postnord i porträttläge på bilderna i App Store. Swish finns enbart som iPhone-app.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-04-29 09:08
Ursprungligen av Zop:

Har inte någon av de apparna installerade på min iPad. Klarna ser ut att vara i landskapsläge och Postnord i porträttläge på bilderna i App Store. Swish finns enbart som iPhone-app.

Exakt, det lär nog främst handla om att apparna inte är anpassade för iPad utan för iPhone. Väljer man att köra en sådan app på iPad så får man så klart köpa att den möjligtvis endast körs i porträttläge.

Ursprungligen av zinned:

Exakt, det lär nog främst handla om att apparna inte är anpassade för iPad utan för iPhone. Väljer man att köra en sådan app på iPad så får man så klart köpa att den möjligtvis endast körs i porträttläge.

Absolut. Men väljer att köra kan diskuteras. För mig är det appar jag använder varje dag - och skulle underlätta om dom fanns för iPad - när det kommer en notis. Bara att plocka fram iPhone och kolla - eller vrida nacken ur led....

  • Superhjälte
  • 2020-04-29 11:46
Ursprungligen av adress@mac:

Absolut. Men väljer att köra kan diskuteras. För mig är det appar jag använder varje dag - och skulle underlätta om dom fanns för iPad - när det kommer en notis. Bara att plocka fram iPhone och kolla - eller vrida nacken ur led....

Testade precis Postnord-appen och den har stöd för både landskapsläge och porträttläge. Övriga appar är rena iPhone-appar i porträttläge.

Ursprungligen av Zop:

Testade precis Postnord-appen och den har stöd för både landskapsläge och porträttläge. Övriga appar är rena iPhone-appar i porträttläge.

PostNord kollade nu. Inget landskapsläge där för mig...

  • Superhjälte
  • 2020-04-29 12:03
Ursprungligen av adress@mac:

PostNord kollade nu. Inget landskapsläge där för mig...

Installerat den som heter ”Postnord för iPad”?

Ursprungligen av adress@mac:

PostNord kollade nu. Inget landskapsläge där för mig...

Ser att dom gjort en app för iPad också. Har inte kollat det på många år. Tack för tipset. Bara att ta hem och köra den på iPad och behålla den gamla på iPhone. Problem solved ?

Ursprungligen av zinned:

Exakt, det lär nog främst handla om att apparna inte är anpassade för iPad utan för iPhone. Väljer man att köra en sådan app på iPad så får man så klart köpa att den möjligtvis endast körs i porträttläge.

Förstår det. Gör bara lite ont i nacken efter ett tag när man använder Magic Pro....?

För mig är det rent fysiskt/ergonomiskt. Har en -14 MBP 13 och en iPad mini 5. Trots att den är lätt så blir det för jobbigt att hålla i en padda en längre stund. Ligger man i sängen och ska försöka läsa eller titta på YT så blir det för jobbigt att hålla den statiskt i armarna eller nypa med fingrarna tillräckligt länge, man tappar den till slut.

Med en laptop så kan man lättare balansera den med kanten mot kroppen och vinkla skärmen i önskat läge, var jag än sätter min laptop vinklar jag skärmen som jag vill ha den. Så länge det inte finns någon steglös hållare till iPad så löser det inte min situation.

Ett annat problem med paddor är att jag är fullständigt allergisk mot kladdandet på skärmar, jag torkar konstant av min mobil och padda. Visst det finns en penna till paddan, men jag vill ha den magnetiska annars så försvinner den direkt. Därför är det fullständigt uteslutet för mig med en laptop med touchskärm. Och ska man hålla på och greppa en penna ständigt istället för mus/platta så ser jag inte vinsten i det.

Ursprungligen av kennethLundgren:

För mig är det rent fysiskt/ergonomiskt. Har en -14 MBP 13 och en iPad mini 5. Trots att den är lätt så blir det för jobbigt att hålla i en padda en längre stund. Ligger man i sängen och ska försöka läsa eller titta på YT så blir det för jobbigt att hålla den statiskt i armarna eller nypa med fingrarna tillräckligt länge, man tappar den till slut.

Med en laptop så kan man lättare balansera den med kanten mot kroppen och vinkla skärmen i önskat läge, var jag än sätter min laptop vinklar jag skärmen som jag vill ha den. Så länge det inte finns någon steglös hållare till iPad så löser det inte min situation.

Ett annat problem med paddor är att jag är fullständigt allergisk mot kladdandet på skärmar, jag torkar konstant av min mobil och padda. Visst det finns en penna till paddan, men jag vill ha den magnetiska annars så försvinner den direkt. Därför är det fullständigt uteslutet för mig med en laptop med touchskärm. Och ska man hålla på och greppa en penna ständigt istället för mus/platta så ser jag inte vinsten i det.

Då kanske en,iPad Pro 12,9” med Magic Pro löser dina problem. Steglöst och inget kladdande på skärmen ?
https://www.apple.com/se/newsroom/2020/04/new...

Ursprungligen av adress@mac:

Då kanske en,iPad Pro 12,9” med Magic Pro löser dina problem. Steglöst och inget kladdande på skärmen ?

iPad pro 11" har jag länge tittat på men då är man uppe i MB air prisnivå.

Ursprungligen av xms67:

Jag köpte nyss en Pro 11" 2018. Måste säga att jag helt plötsligt använder min iPad mer än min MBP 13" 2017. Men, jag tycker inte iPad fungerar när man skriver text. Inte om man använder skärmen. Det blir alldeles för omständigt när man ska redigera. Då är det enklare att redigera via iPhone. När man ska flytta markören via "bubblan" får man ett bättre grepp på iPhone då man så att säga nyper fast telefonen med fingrarna och det blir enklare att styra markören. Så tyvärr konstaterar jag igen att för textbearbetning fungerar inte iPad.

Men, då har ju detta magiska tangentbord kommit. Frågan är om det blir enklare via styrplattan? Kan man enkelt flytta markören med den?

Du vet att du kan flytta markören genom att hålla 2 fingrar var som helst på tangentbordet och sen röra fingrarna upp/ner/höger/vänster? Det är ljusår mycket lättare än att använda "bubblan".

Ursprungligen av Gäddnos:

Har ingen själv så jag kan inte prova. Men ni som fått den här kanske kan prova och kör ur batteriet en stund och sedan koppla in och fälla ihop nån timme för att senare se om den laddat eller ej.

iPad Pro laddas alldeles utmärkt genom porten på Magic Keyboard när fodralet är stängt. Jag testade precis. Hade 68% när jag stängde fodralet och satte i laddaren. 15 min senare hade jag 80% när jag öppnade fodralet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-05-11 11:01
Ursprungligen av Johannnn:

Du vet att du kan flytta markören genom att hålla 2 fingrar var som helst på tangentbordet och sen röra fingrarna upp/ner/höger/vänster? Det är ljusår mycket lättare än att använda "bubblan".

...eller bara hålla nere mellanslag och flytta cursorn och flytta den dit man vill ha den.

...eller bara greppa tag i cursorn och flytta den dit man vill ha den.

  • Medlem
  • Boston
  • 2020-05-12 10:50

Fick mitt Magic Keyboard igår kväll så jag har inte hunnit testa jättemycket än, men det känns bra så långt. Jag har en 11" så det är ju en del tangenter som är krympta och det tar ju en stund för fingrarna att vänja sig vid det, samma sak med att iPad:en "hänger över" sifferraden. Men jag tror båda två är en vanesak. Känslan i tangentbordet är kanon dock.

Trackpaden är skön (om än något liten) och gesterna känns helt naturliga. Det enda man kan märka är att alla appar inte implementerat tangent och musstöd fullt ut än, men det kommer såklart.

Ursprungligen av Gurra:

Fick mitt Magic Keyboard igår kväll så jag har inte hunnit testa jättemycket än, men det känns bra så långt. Jag har en 11" så det är ju en del tangenter som är krympta och det tar ju en stund för fingrarna att vänja sig vid det, samma sak med att iPad:en "hänger över" sifferraden. Men jag tror båda två är en vanesak. Känslan i tangentbordet är kanon dock.

Trackpaden är skön (om än något liten) och gesterna känns helt naturliga. Det enda man kan märka är att alla appar inte implementerat tangent och musstöd fullt ut än, men det kommer såklart.

Hoppas få mitt idag/morgon. Skulle kommit förra vecka via Telia. Men dom har strul med datan och måste fixa alla order manuellt...... Det är det man skyller på i alla fall.
Har en backup på Apple med leverans kommande vecka. Beställt till 12,9” så kanske knappar och trackpaden är ngt större ?

  • Medlem
  • Boston
  • 2020-05-12 11:50
Ursprungligen av adress@mac:

Hoppas få mitt idag/morgon. Skulle kommit förra vecka via Telia. Men dom har strul med datan och måste fixa alla order manuellt...... Det är det man skyller på i alla fall.
Har en backup på Apple med leverans kommande vecka. Beställt till 12,9” så kanske knappar och trackpaden är ngt större ?

Hade beställt hos Apple men sen hade plötsligt NetOnNet i lager så jag beställde därifrån i fredags och fick hemleverans igår. (Avbeställde såklart av Apple.)

Har förstått att 12.9" är större knappar ja. På 11" är det i princip fullstora QWERTY men sen har dom fått förminska å-ä-ö, tab etc på sidorna, helt enkelt för att det inte finns plats såklart.

Trackpadstorleken är inga problem alls egentligen men jag har van vid den relativt stora trackpaden på min MacBook.

Ursprungligen av Gurra:

Hade beställt hos Apple men sen hade plötsligt NetOnNet i lager så jag beställde därifrån i fredags och fick hemleverans igår. (Avbeställde såklart av Apple.)

Har förstått att 12.9" är större knappar ja. På 11" är det i princip fullstora QWERTY men sen har dom fått förminska å-ä-ö, tab etc på sidorna, helt enkelt för att det inte finns plats såklart.

Trackpadstorleken är inga problem alls egentligen men jag har van vid den relativt stora trackpaden på min MacBook.

Låter bra. Avbeställde precis på Telia efter 16 dagar och bara ensidig kontakt - från mig. Ingen feedback över huvud taget. Kollade precis - ingen info om leverans.....
Nu har jag två andra som har för omgående leverans. 200kr dyrare än Apple - Men då slipper jag vänta ytterligare. Kunde vara skönt eftersom man ändå sitter i karantän.
Skall bara se vilken leverantör jag skall använda..... ?

Bevaka tråden