Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gjorde jag en tabbe? (Imac köp)

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Efter en tid utan dator insåg jag att jag inte klarar mig med enbart med iPad och iPhone.
Haft de flesta modeller och varianter med åren. Kan inte spendera fritt tyvärr så jag fastnade för en ny imac 21,5” 2017 års modell. Är dock rädd för att jag var för snabb i mitt val. Det mest avancerade Som kommer köras är väl att redigera bilder i LR och det tror jag den klarar med en dubbelkärnig i5:a.
Men när jag var inne på Netonnet och läste stod det att minnet var uppgraderbart till 16 GiG. Min tanke var då att det var en lucka baktill. Men efteråt såg jag på youtube att man var tvungen att lyfta av displayen, något inte jag har kunskap till. Kan tycka att det borde varit en * vid den meningen samt texten. Av auktoriserad verkstad. Inget är dock försent datorn är på väg men jag kan ju alltid lämna tillbaka den.
Frågorna är
Är den prisvärd (12500)
Vad får jag annars för den slanten?
(Tycker priserna på Mtorget är overkill)
Räcker den till mina endamål
Vilka firmor utför detta och vad kostar det bara arbetet
Tänkte passa på att isåfall kasta i en ssd hårdvaran fixar jag själv.
Tack på förhand ??

Är det denna så har den en långsam 1TB hårddisk också. Jag skulle inte ha köpt den.

Hej jag har inte så många alternativ då jag inte kan köpa den senaste modellen för runt 23000
Alternativet är att köpa en macmini men då måste man köpa skärm tangentbord och mus och då är man ju uppe runt 23000.
Tittat på begagnat men en Mac runt 2013 ligger ju på runt 12000 och då är den 7 år!
Förstår din poäng. Min tanke är att inom ett år uppgradera denna imac med ssd och minne
Men det är svårt....
Tack för din kommentar

Ursprungligen av Zeugma:

Är det denna så har den en långsam 1TB hårddisk också. Jag skulle inte ha köpt den.

Senast redigerat 2020-05-06 21:40
Ursprungligen av Mac Jonson:

Hej jag har inte så många alternativ då jag inte kan köpa den senaste modellen för runt 23000
Alternativet är att köpa en macmini men då måste man köpa skärm tangentbord och mus och då är man ju uppe runt 23000.
Tittat på begagnat men en Mac runt 2013 ligger ju på runt 12000 och då är den 7 år!
Förstår din poäng. Min tanke är att inom ett år uppgradera denna imac med ssd och minne
Men det är svårt....
Tack för din kommentar

Om du kan göra jobbet själv så blir det en annan sak. Det finns guider på Ifixit. Och det finns reservdelar att köpa (klisterremsor). Men att lämna in det på verkstad, då tror jag det blir så pass dyrt att det är bättre att spara pengarna till en bättre utrustad iMac.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-05-07 13:56

Jag kör 4 Macar idag (två servrar och en för publishing, en för media). Ingen av dem är nyare än 2012!
SSD och mer RAM gör susen.
En beg Mac mini för 7-8000, hur pass bra skärm behöver du? Du får en rätt bra för 3000....Tangbord/mus är 100lappar. SSD 1000kr.

Senast redigerat 2020-05-08 11:27

Hej Kenjon
Det lutar åt en ny mini men i3 eller i5?
Skärm kan man alltid uppgradera. Och det verkar inte vara ruskigt svårt att peta i mer minne i en ny Mac mini heller.

Ursprungligen av kenjon:

Jag kör 4 Macar idag (två servrar, en för publishing, en för media). Ingen av dem är nyare än 2012!
SSD och mer RAM gör susen.
En beg Mac mini för 7-8000, hur pass bra skärm behöver du? Du får en rätt bra för 3000....Tangbord/mus är 100lappar. SSD 1000kr.

Tack alla det blev en Mini i3 med 256 ssd
Kommer kasta i mer minne efter sommaren.
Nu behöver jag hjälp med installation från min TC hittar inget på Google. Men det blir en ny tråd.

Ursprungligen av Mac Jonson:

Efter en tid utan dator insåg jag att jag inte klarar mig med enbart med iPad och iPhone.
Haft de flesta modeller och varianter med åren. Kan inte spendera fritt tyvärr så jag fastnade för en ny imac 21,5” 2017 års modell. Är dock rädd för att jag var för snabb i mitt val. Det mest avancerade Som kommer köras är väl att redigera bilder i LR och det tror jag den klarar med en dubbelkärnig i5:a.
Men när jag var inne på Netonnet och läste stod det att minnet var uppgraderbart till 16 GiG. Min tanke var då att det var en lucka baktill. Men efteråt såg jag på youtube att man var tvungen att lyfta av displayen, något inte jag har kunskap till. Kan tycka att det borde varit en * vid den meningen samt texten. Av auktoriserad verkstad. Inget är dock försent datorn är på väg men jag kan ju alltid lämna tillbaka den.
Frågorna är
Är den prisvärd (12500)
Vad får jag annars för den slanten?
(Tycker priserna på Mtorget är overkill)
Räcker den till mina endamål
Vilka firmor utför detta och vad kostar det bara arbetet
Tänkte passa på att isåfall kasta i en ssd hårdvaran fixar jag själv.
Tack på förhand ??

Bra val med att ta SSD!
Tro mig, SSD går inte att jämföra med 5400rpm-disken som sitter i billigaste iMac. Det är skamligt att de säljer sådana diskar år 2020.
Förhoppningsvis räcker 256GB för dina foton. Du får köra en veckostädning på datorn varje helg

Senast redigerat 2020-05-09 13:48

Hej ja SSD borde vara standard begriper inte att Apple som brukar ligga i framkant inte tagit det steget. Jag har haft SSD innan det var därför jag tveka lite till denna. Förra datorn var storebror till den jag köpte. Men jag tror jag klarar mig med i3:an. Ska pilla i mer minne. Kör mina foton från en extern SSD annars hade det aldrig räckt. ?

Ursprungligen av Johannnn:

Bra val med att ta SSD!
Tro mig, SSD går inte att jämföra med 5400rpm-disken som sitter i billigaste iMac. Det är skamligt att de säljer sådana diskar år 2020.
Förhoppningsvis räcker 256GB för dina foton. Du får köra en veckostädning på datorn varje helg

1
Bevaka tråden