Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacOS 9-skiva för PowerMac sökes

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som har en installations MacOS 9 CD skiva som kan starta PowerMac G4 (QuickSilver) Macen? Jag har filer i FrameMaker, och behöver då starta datorn i MacOS 9 för att starta FrameMaker och spara om dem i lämpligare format för vidarebearbetning i annat program på dator med Mac OS 10.15.x.

---
Rubrik ändrad. /Moderator

Senast redigerat 2020-05-15 21:59

Jag antar att du redan testat, och jag har själv aldrig använt FM, men vad händer om du laddar ner en trial för FM2019?
https://community.adobe.com/t5/framemaker/how...
https://www.adobe.com/se/products/framemaker/...

För visst är det så att Quicksilver kräver en väldigt unik startskiva för både OS9 och OSX? Är därför osäker på om mina skivar nedan öht är värda att testa?

  • Jag har en backupskiva jag noterat som Mac OS 9 fullversion (svensk). Installationsfilen säger version S1-1.2.6, Mac OS S1-9.0. Datum 27 juli 1999.

  • Jag har också en för 9.2 samt en annan för Mac OS 9 for Classic.

  • Samt förstås de gråa skivorna till min G4 Yikes (allra första G4:an - misstänker att de inte kan boota en QS).

Ursprungligen av johan_tanying:

Jag antar att du redan testat, och jag har själv aldrig använt FM, men vad händer om du laddar ner en trial för FM2019?
https://community.adobe.com/t5/framemaker/how...
https://www.adobe.com/se/products/framemaker/...

För visst är det så att Quicksilver kräver en väldigt unik startskiva för både OS9 och OSX? Är därför osäker på om mina skivar nedan öht är värda att testa?

  • Jag har en backupskiva jag noterat som Mac OS 9 fullversion (svensk). Installationsfilen säger version S1-1.2.6, Mac OS S1-9.0. Datum 27 juli 1999.

  • Jag har också en för 9.2 samt en annan för Mac OS 9 for Classic.

  • Samt förstås de gråa skivorna till min G4 Yikes (allra första G4:an - misstänker att de inte kan boota en QS).

Ja, Quicksilver är en knepig maskin…
FrameMaker finns sedan flera år tillbaka endast för Windows (jag var tvungen att hoppa på ett annat DTP program när FrameMaker försvann för Mac. Ovannämnda trailversionen är endast för windows. Men enligt forum på nätet funkar det fint om man har Parallells eller VMWare Fusion. Jag har ingen av dem eller Windows – så det blir rätt kostsam för en liten uppgift. Men idén är riktigt bra – tack!

QuickSilver kan också köra MacOS X, så det är det OS som körs just nu (men då går det inte att starta FrameMaker). QuickSilver är en av de få macarna som både kan köra MacOS 9 och MacOS X.

Den backupskiva som du nämner låter som en bra kanditat att få igång datorn på Mac OS 9.

---

Inlägget redigerat med hänsyn till trivselregel § 7. /Moderator

Senast redigerat 2020-05-04 13:20

Jag har ingen QS (gick från min Yikes direkt till iBook G4 2004, så ingen annan G4 i min ägo öht). Men skall se vad som kan åstadkommas.

Förresten - kan du installera Classic och sedan köra FM i detta? Eller kör du för ny OSX?

Senast redigerat 2020-05-04 13:02
Ursprungligen av johan_tanying:

Jag har ingen QS (gick från min Yikes direkt till iBook G4 2004, så ingen annan G4 i min ägo öht). Men skall se vad som kan åstadkommas.

Förresten - kan du installera Classic och sedan köra FM i detta? Eller kör du för ny OSX?

Jag tror att det är för ny OS X. Just datorn står nu hemma hos min far och mor, så jag har ingen tillgång just nu (annars skulle jag kunna kolla vilken OS X den kör just nu).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-05-05 12:36

Är det mindre bra att nämna Macintosh Garden i detta sammanhang? Även Internet Archive? Jag har en något luddig uppfattning om forats förhållningssätt här. Stryk om detta faller utanför.

P g a policyändring, se här, är tråden öppen igen. /Moderator

Ursprungligen av The Real Viking:

Någon som har en installations MacOS 9 CD skiva som kan starta PowerMac G4 (QuickSilver) Macen? Jag har filer i FrameMaker, och behöver då starta datorn i MacOS 9 för att starta FrameMaker och spara om dem i lämpligare format för vidarebearbetning i annat program på dator med Mac OS 10.15.x.

---
Rubrik ändrad. /Moderator

Kanske detta kan vara något? Eller detta?

1
Bevaka tråden