Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Plötsligt sämre upplösning i MacBook Pro kamera

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Plötsligt blev kvaliten / upplösningen sämre på ”FaceTime” kameran på min MacBook Pro 16”. Känns som 480 kvalitet och väldigt pixlig. Skall ha video sändning idag vid 11 vilket ställer till det. Har en äldre dator jag kan använda men... Upplevde det första gången igår kväll. Hittar ingenstans hur man ställer upplösningen eller kan kontrollera detta i menyerna.

Jag vet att upplösningen inte är det bästa från början 720. Har använt det tidigare men detta är något helt annat? Vad gör man åt det? Kan man ändra upplösningen om den sänkts?

Vilka åtgärder har du provat?

Startat om datorn?
Installerat eventuella tillgängliga systemuppdateringar?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vilka åtgärder har du provat?

Startat om datorn?
Installerat eventuella tillgängliga systemuppdateringar?

jo startat om och den är uppdaterad. (10.15.4) gjorde en kort inspelning med qt och då blir upplösningen enligt info 1280x720 men upplever det inte så,

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-05-02 08:55

Släpp en direktlänk till filmen i din Dropbox?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-05-02 08:56

Låg/dålig belysning brukar göra filmer gryniga och grovkorniga.

Ursprungligen av frazze:

Låg/dålig belysning brukar göra filmer gryniga och grovkorniga.

Jo förmodligen är kameran väldigt känslig. Jag får stötta upp med min dagsljusbelysning. Tråkigt dock att kameran är så svag på en sådan dyr dator. Bättre bild från mobilen på samma plats. Men det ryms säkert en bättre kamera i mobilen än i den lövtunna skärmen på datorn. Som jag är väldigt nöjd med i övrigt.

Ingen vidare kvalitet på kamerorna i Macbooks tyvärr. Själva upplösningen är det väl inget fel på; 720p duger åt de bästa filmerna. Måste vara nåt annat som gör bilden dålig.

En lösning kanske:
4K Pro magnetic webcam


Finns ju en del sätt att använda iPhone som en webkamera till datorn också, kanske är ett alternativ?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-05-02 21:17

Kan bero på vilken app/tjänst du använder. Den kan välja lägre kvalle, tex 360.
Extern webcam eller att använda iPhonens kamera som webcam går, men inte i alla appar, tex inte i Facetime.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-05-02 23:15

Enligt en kollega i video-branschen skalar zoom ned 720 till 360 i sitt center.

@lellesamor: Är det programmet FaceTime du använder eller något annat, t.ex. Zoom? Visa tjänster kan ha dragit ner kvalitet pga mer folk än någonsin jobbar hemifrån, pga Conrona viruset för att minska nätets belastning efter EU-rekommendationer.

Det var i FaceTime som jag upplevde kvaliten som dålig. Men inspelningen och intervjun gjorde med något annat program som jag fick via en länk. Vet inte riktigt vilken programvara som användes i andra änden. Men det hela är gjort nu och resultatet blev nog ok.

Ursprungligen av rosen888:

Finns ju en del sätt att använda iPhone som en webkamera till datorn också, kanske är ett alternativ?

Jo skall titta på det senare men var i behov av mobilen samtidigt som inspelningen pågick.

Ursprungligen av frazze:

Släpp en direktlänk till filmen i din Dropbox?

Inspelningen sker av andra vi länk. Men upplevde att min egen referens bild var tokdålig. (FaceTime) men som en del nämner här är det förmodligen ljuset mycket viktigare för datorns kamera än för mobilen där bilden är bättre på samma plats och tid.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-05-04 11:27
Ursprungligen av lellesamor:

Inspelningen sker av andra vi länk. Men upplevde att min egen referens bild var tokdålig. (FaceTime) men som en del nämner här är det förmodligen ljuset mycket viktigare för datorns kamera än för mobilen där bilden är bättre på samma plats och tid.

Inser att jag blev tvetydig. Jag menade att du skulle ge oss i tråden tillgång till din provfilm för att titta närmare på den.

Ursprungligen av frazze:

Inser att jag blev tvetydig. Jag menade att du skulle ge oss i tråden tillgång till din provfilm för att titta närmare på den.

Aha jag har slängt den eftersom själva inspelningen nu är gjord och jag inte längre kan göra något av det nu.
Jag har inte sett resultatet av intervjuen än så jag vet inte riktigt hur slutresultatet blev. Men tror den läggs ut idag. Kan lägga upp en länk så småningom. Men jag tror att bilden var tillräckligt bra för intervjun. Ingen kommentar kring det iallafall.

1
Bevaka tråden