Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konstruktiv kritik av macOS

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Saknar inte något vad gäller prestanda och virusskydd men däremot när det gäller apparna som ingår.....
1) Skulle önska att man utvecklar mer dom apparna som ingår. T ex Anteckningar är alldeles för basic. Pages och Numbers skulle behövas konstruera med mer logik. Gillar inte behöva anlita tredje parts.

2) skulle önska bättre logik vad gäller navigering. Väldigt svårt för mig att hitta saker i datorn

3) Finder behöver utvecklas

4) Bilder: gör allting webbaserat samt utveckla verktygen för bild- och videoredigering

5) Video-Tutorials skulle önskas att det finns på allt samt lätt att tillgå

Senast redigerat 2020-04-30 14:44

1. Vad för logik saknar du?
2. Upplever det som mycket enkelt att hitta saker i datorn. Vad är det du vill förändra?
4. Final Cut Pro X är bland det bästa på marknaden för videoredigering. Vad önskar du för ändringar?

Ursprungligen av calinou:

Konstruktiv kritik av macOS...

Att döma av hummels svar så verkar du ha ändrat i din numrerade lista efter att hans svar har kommit in. Det blir inte så lättlästa och effektiva trådar då...

Och beskriv gärna lite mer vad det är som behöver förbättras och vad du skulle vilja ha i stället. Om nu tråden ska vara konstruktiv, så tycker iallafall jag att det behövs mer än "utvecklar mer", "mer logik", osv.

Senast redigerat 2020-04-30 15:46
  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-04-30 15:29
Ursprungligen av calinou:

5) Video-Tutorials skulle önskas att det finns på allt samt lätt att tillgå

Detta har väl ändå ingenting med kritik av macOS att göra. Dessutom så finns det tutorials på det mesta om man söker på YT

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-04-30 15:31
Ursprungligen av calinou:

2) skulle önska bättre logik vad gäller navigering. Väldigt svårt för mig att hitta saker i datorn

Vad är logiskt för dig? Hitta vad? Program ligger där dom ligger. Dina egna filer är upp till dig att organisera.
Allting går faktiskt att hitta med sökfunktionen.

Ursprungligen av hummel:

1. Vad för logik saknar du?
2. Upplever det som mycket enkelt att hitta saker i datorn. Vad är det du vill förändra?
4. Final Cut Pro X är bland det bästa på marknaden för videoredigering. Vad önskar du för ändringar?

1) Lite rörigt att hitta saker och ting. Har en vännina som upplever exakt samma problem med logiken så det är inte bara jag.

2) skulle vilja ha typ som en "mission control" fönster och där skulle det finnas alla ikoner som finns på dockan och att man kan sortera dom i rutor med div. kategorier pga får inte plats med alla appar.

4) Svårt att veta när man inte vet hur andra appar fungerar. Gillar i alla fall inte iMovie när man ska hålla på med enstaka korta filmer. Vill egentligen gärna hålla med bild- och videoredigering i Appen bilder som det är men gärna att dom utvecklar mer dessa appar. Bildspel-delen där man kan blanda bild och video är väldigt bra men borde utvecklas vad gäller ljud och bildeffekter. Helst skulle man vilja att man kan göra allting som webbaserat på ens konto.

Ursprungligen av Innis:

Vad är logiskt för dig? Hitta vad? Program ligger där dom ligger. Dina egna filer är upp till dig att organisera.
Allting går faktiskt att hitta med sökfunktionen.

Du behöver inte ta åt dig.
Då har du släckt tråden nu igen.
Väldigt konservativt.

Du får precisera mer vad du menar med "Lite rörigt att hitta saker och ting". Jag upplever att det är väldigt rakt på sak att hitta saker i datorn.

Det är enkelt att lägga in egna mappar i dockan med alias till program och dokument du frekvent använder.
Jag själv lägger in program och mappar jag vill komma åt ofta och enkelt i dockan.

Vad är fördelen med ett webb-baserat system? Varför vill redigera bilder och video i din webbläsare?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-04-30 17:36
Ursprungligen av calinou:

Du behöver inte ta åt dig.
Då har du släckt tråden nu igen.
Väldigt konservativt.

Jag tar inte åt mig utan försöker få dig att förklara vad du menar. Ditt ursprungsinlägg lämnar en del att önska informationsmässigt.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-04-30 17:37
Ursprungligen av calinou:

1) Lite rörigt att hitta saker och ting. Har en vännina som upplever exakt samma problem med logiken så det är inte bara jag.

Bara för att det är två som inte hittar betyder inte att det är ologiskt.
Förklara istället vad det är du försöker hitta.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-04-30 17:39
Ursprungligen av calinou:

2) skulle vilja ha typ som en "mission control" fönster och där skulle det finnas alla ikoner som finns på dockan och att man kan sortera dom i rutor med div. kategorier pga får inte plats med alla appar.

Du vill ha som hemskärmen på iOS? Det lär aldrig hända.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-04-30 17:41
Ursprungligen av calinou:

1)4) Svårt att veta när man inte vet hur andra appar fungerar. Gillar i alla fall inte iMovie när man ska hålla på med enstaka korta filmer. Vill egentligen gärna hålla med bild- och videoredigering i Appen bilder som det är men gärna att dom utvecklar mer dessa appar. Bildspel-delen där man kan blanda bild och video är väldigt bra men borde utvecklas vad gäller ljud och bildeffekter. Helst skulle man vilja att man kan göra allting som webbaserat på ens konto.

Bra att Apple håller isär programfunktioner för annars finns risken att Bilder blir som iTunes. Full med funktioner som många inte vill ha eller använder.

iMovie korta filmer? Filmerna blir så lång som du själv vill.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-04-30 17:42

Kan inte en moderator ändra rubriken på denna tråd. Konstruktiv är det minsta den är utan bara påståenden.

  • Superhjälte
  • 2020-04-30 17:52
Ursprungligen av Innis:

Kan inte en moderator ändra rubriken på denna tråd. Konstruktiv är det minsta den är utan bara påståenden.

Jag ändrade rubriken till just den rubriken det är i hopp om att det skulle bli en sådan tråd.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-04-30 17:58

2. Startskiva -> Användare - > ditt_namn innehåller mappar för Dokument, Hämtade Filer, Filmer, Bilder, Musik & Skrivbord.

Vill du grotta ner dig så läs här, Filesystem Hierarchy Standard och här Mac OS X Directory Structure explained.

Svårare än så är det inte

Ursprungligen av reboot81:

2. Startskiva -> Användare - > ditt_namn innehåller mappar för Dokument, Hämtade Filer, Filmer, Bilder, Musik & Skrivbord.

Vill du grotta ner dig så läs här, Filesystem Hierarchy Standard och här Mac OS X Directory Structure explained.

Svårare än så är det inte

Solklart.

Ursprungligen av Zop:

Jag ändrade rubriken till just den rubriken det är i hopp om att det skulle bli en sådan tråd.

Jag hoppades också....Man kan lika gärna låsa tråden för det blir inte mer konstruktivt än så. Bara hån och påhopp.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Att döma av hummels svar så verkar du ha ändrat i din numrerade lista efter att hans svar har kommit in. Det blir inte så lättlästa och effektiva trådar då...

Och beskriv gärna lite mer vad det är som behöver förbättras och vad du skulle vilja ha i stället. Om nu tråden ska vara konstruktiv, så tycker iallafall jag att det behövs mer än "utvecklar mer", "mer logik", osv.

Så misstänksamt. Har inte ändrat någonting.

Ursprungligen av calinou:

Jag hoppades också....Man kan lika gärna låsa tråden för det blir inte mer konstruktivt än så. Bara hån och påhopp.

Då gör vi så. /Moderator

1
Bevaka tråden