Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dubbla skärmar, meny bort men samtidigt separata områden

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2020-04-27 09:48

Jag kör två skärmar med en video på min sekundära skärm när jag jobbar. För att få bort meny raden överst så kryssar jag ur "bildskärmar har separata områden" under mission control i inställningar. Kruxet är att ett annat program jag också kör ibland kräver att andra skärmen har ett separat område, för att inte få min första skärm att bli svart när jag går i fullskärm. Och jag hade gärna kört med separata områden på skärmarna jämt, om jag bara kunnat få bort menyraden på andra skärmen. Går detta?!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-04-27 16:13

Systeminställningar -> Allmänt -> Göm och visa menyraden automatiskt
-Kan det vara till hjälp?

  • Medlem
  • 2020-04-27 21:34

Nja, det händer ju på båda menyraderna, det bästa är om jag kan få bort menyraden helt, alternativt om den hade gömts endast på den andra skärmen. Jag fattar ju att själva poängen med "separata områden" är just att menyraden + dockan ligger på varje skärm och det blir lite motsägelsefullt att säga att jag inte vill ha detta. Samtidigt som de ska ha separata områden.

Men om man hade kunnat göra tvärt om, de har INTE separata områden, men när man gör något i fullskärm så ska det bara bli fullskärm på den skärmen fönstret är på, och inte släcka den andra skärmen helt. Det hade ju också funkat.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-04-29 21:42

När jag kör "bildskärmar har separata områden" (ja) och spelar upp video fullskärm på en skärm så göms menyraden på den skärmen. Den andra skärmen är opåverkad. Provat både VLC och Netflix (genom Flotato).

EDIT: Vad är det för program som kör fullskärmsvideo hos dig?

Senast redigerat 2020-04-30 09:32
  • Medlem
  • 2020-05-01 06:11

Ah helt rätt, det verkar som att det bara är i Pro Tools (ljudprogram jag använder) som menyraden INTE försvinner vid fullskärm. Andra program som quicktime tar bort den. Störigt. Jag får gnälla hos Avid och se om detta går att fixa. Jag använder datorn uteslutande till ljudläggning i Pro Tools så det hade typ varit bättre om det funkat här men ingen annan stans

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-05-02 21:26

Vissa Adobe program behåller också menyraden när programmen maximeras. Vilket är motiverat, annars så skulle man behöva vänta några sekunder tills menyraden visades varje gång man behöver använda ett verktyg som inte man inte kan kortkommandot för.

  • Medlem
  • 2020-05-04 13:19
Ursprungligen av iSweden:

Vissa Adobe program behåller också menyraden när programmen maximeras. Vilket är motiverat, annars så skulle man behöva vänta några sekunder tills menyraden visades varje gång man behöver använda ett verktyg som inte man inte kan kortkommandot för.

Det har ju en poäng, dock är så inte fallet hos mig då jag visar en video på andra skärmen och editerar på primära, så behöver aldrig vara med musen öht på sekundära skärmen.

1
Bevaka tråden