Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte logga in i min Macbook Pro (2009) - lösenordet fungerar ej

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2020-03-02 10:35

Hej,

Jag använder inte min Macbook Pro jätteofta, för att den är såpass gammal och långsam nu. MEN jag gör det då och då.
Nu plötsligt (tycker jag iaf) så ser startfönstret med inloggningen annorlunda ut och det lösenord jag haft sedan starten fungerar inte. Jag jobbar från admin-login alltid. Och när jag nu provar alla möjliga lösenord jag haft till annat så kommer det upp en fråga om jag vill återställa mitt lösenord med hjälp av ett huvudlösenord.
Vad i hela friden är ett huvudlösenord???

Har testat mina olika lösenordsalternativ där också.

Det känns som att datorn avfärdar alla lösenord utan att kolla att de stämmer... skitkonstigt jag vet...

HJÄLP, jag behöver kunna logga in för att kolla om det finns säkerhetskopior på mina barns konton i Familjedelningen - det funkar inte heller...

Desperata hälsningar,
Louise C.

Har du valt rätt konto när du försöker logga in?

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2020-03-02 13:32
Ursprungligen av barbapappa_86:

Har du valt rätt konto när du försöker logga in?

Ja det finns bara ett att välja på! Tack för tipset iaf...
Sen kanske det behöver förtydligas att jag inte är någon novis när det gäller Apple produkter, har haft många Mac:ar, men det har gått lite för fort med nya operativsystem som exkluderar gamla modeller...

//Louise

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-03-02 14:38
  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2020-03-02 16:31

Ska kolla igenom dessa! Tack för tips!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-03-02 17:40
Ursprungligen av louisel:

Ska kolla igenom dessa! Tack för tips!

Jag skulle satsa på variant #5 eller #6.

Kan du starta upp i Recovery Mode (COM+R vid uppstart > Terminal > Skriv "resetpassword"), så kan du återställa lösenordet därifrån.

Men det låter nästan som att du har aktiverat Filevault...?

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2020-03-02 21:03
Ursprungligen av carlsson:

Kan du starta upp i Recovery Mode (COM+R vid uppstart > Terminal > Skriv "resetpassword"), så kan du återställa lösenordet därifrån.

Men det låter nästan som att du har aktiverat Filevault...?

Tack! Jag ska kolla det också om inte de enklare lösningarna fungerar!

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2020-04-12 19:10

Sent omsider har jag testat och fick göra en reset i Recovery Mode... men nu frågar den efter nyckelringens lösenord... Va faaan....!!!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-04-12 21:48
Ursprungligen av louisel:

Sent omsider har jag testat och fick göra en reset i Recovery Mode... men nu frågar den efter nyckelringens lösenord... Va faaan....!!!

Nyckelringen innehåller din privata krypterade information (sparade lösenord) som vanligtvis låses upp med datorns inloggningslösenord. Nu har du skapat ett nytt inloggningslösenord, men nyckelringens information skyddas fortfarande av det tidigare lösenordet. Om du inte kommer ihåg det kan du inte komma åt den tidigare informationen. Du får skapa en ny nyckelring. Se här: https://support.apple.com/sv-se/HT201609

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2020-04-27 09:26

Seger!!!

Ursprungligen av IngoX:

Nyckelringen innehåller din privata krypterade information (sparade lösenord) som vanligtvis låses upp med datorns inloggningslösenord. Nu har du skapat ett nytt inloggningslösenord, men nyckelringens information skyddas fortfarande av det tidigare lösenordet. Om du inte kommer ihåg det kan du inte komma åt den tidigare informationen. Du får skapa en ny nyckelring. Se här: https://support.apple.com/sv-se/HT201609

Jag har kontroll över min MacBook Pro! Den är dödligt långsam men fungerar!

STORT TACK för alla tips!

//Louise

1
Bevaka tråden