Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

bilder och video dubbletter eller trippletter

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Varför är det flera av varje? Ibland dubbletter, ibland 3 av samma, ibland normalt med bara 1.
Det blir jobbigt att man ska ta bort dessa när det är så många filmer och bilder som ska sorteras.
Finns det en inställning att den visar bara 1 st?

Ursprungligen av calinou:

Varför är det flera av varje?

Fullständigt omöjligt att svara på, när du lämnar så lite information (ingen information alls egentligen).

Du kan ju börja med att berätta var någonstans du ser detta. Är det i Finder? I någon app? På någon molntjänst?

Det är i Appen bilder på min mac.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-04-08 21:50

För att du importerar samma fil flera gånger.

Trivselregler!

På förekommen anledning påminns om att synpunkter på moderering inte får göras i trådarna, utan var och en hänvisas till följande:
https://www.99mac.se/kontakt

Senast redigerat 2020-04-08 23:01
Ursprungligen av Innis:

För att du importerar samma fil flera gånger.

Har inte rört någonting och importerat. Det sköter sig själv via iCloud.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-04-16 16:52
Ursprungligen av calinou:

Har inte rört någonting och importerat. Det sköter sig själv via iCloud.

Då är det en omöjlighet att det blir dubbletter. Du undanhåller viktig information angående ditt arbetsflöde att hantera bilder.

Ursprungligen av Innis:

Då är det en omöjlighet att det blir dubbletter. Du undanhåller viktig information angående ditt arbetsflöde att hantera bilder.

Har absolut inget att dölja. Det är bara som det är. Har kollat på info på dom som är dubbletter. Det är samma datum och samma tidpunkt. Det är inga kopior eller för då får dom ett annat namn. Tycker själv att det är en gåta att det kan bli på så viss.

Ursprungligen av calinou:

Har absolut inget att dölja. Det är bara som det är. Har kollat på info på dom som är dubbletter. Det är samma datum och samma tidpunkt. Det är inga kopior eller för då får dom ett annat namn. Tycker själv att det är en gåta att det kan bli på så viss.

Har du mer än ett Bilder-bibliotek? På en eller flera hårddiskar ansluten till din dator?

Ursprungligen av Zeugma:

Har du mer än ett Bilder-bibliotek? På en eller flera hårddiskar ansluten till din dator?

Nej. Bara ett bibliotek. 1 mac, 1 ipad och 1 mobil mot samma moln.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-04-16 21:48
Ursprungligen av calinou:

Varför är det flera av varje? Ibland dubbletter, ibland 3 av samma, ibland normalt med bara 1.
Det blir jobbigt att man ska ta bort dessa när det är så många filmer och bilder som ska sorteras.
Finns det en inställning att den visar bara 1 st?

Kan du ge oss skärmdump på hela fönstret/programmet? Sluta och beskär dina bilder så hårt så att relevant information utelämnas/försvinner.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-04-16 22:55
Ursprungligen av calinou:

Har absolut inget att dölja. Det är bara som det är. Har kollat på info på dom som är dubbletter. Det är samma datum och samma tidpunkt. Det är inga kopior eller för då får dom ett annat namn. Tycker själv att det är en gåta att det kan bli på så viss.

Som vanligt när du har problem lämnar du knapphändig information som gör att vi måste leka frågelek och gissa oss till vad som händer.

Jag gissar att på någon enhet har du iCloud bildbibliotek avslaget och manuellt importerat till biblioteket.

Eller så kan du försöka dra dig till minnes vad supportern gav dig för svar förra gången du hade problem.

Ursprungligen av frazze:

Kan du ge oss skärmdump på hela fönstret/programmet? Sluta och beskär dina bilder så hårt så att relevant information utelämnas/försvinner.

Kan ta skärmdump men då måste jag sudda bort på bilderna. Hur gör jag det?
En sak som jag har märkt när jag tittar på info för varje bild är att ena står det .JPG med stora bokstäver och andra .jpg med små så det är lite annorlunda kan man konstatera. Dock samma namn på bilden och samma tidpunkt som bilden är tagen. Det kanske kan vara bilder som jag importerat för länge sedan från LR kom jag på. Då är det mitt fel i så fall.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-04-17 10:41

Har du kanske använt någon app för att redigera bilder/filmer och att dessa inte har stöd för att skriva över originalet och istället gör en ny kopia, är det möjligt? Du använder ju en förfärlig massa appar för att fixa och dona med dina biler har man läst om tidigare.

Ursprungligen av calinou:

Kan ta skärmdump men då måste jag sudda bort på bilderna. Hur gör jag det?
En sak som jag har märkt när jag tittar på info för varje bild är att ena står det .JPG med stora bokstäver och andra .jpg med små så det är lite annorlunda kan man konstatera. Dock samma namn på bilden och samma tidpunkt som bilden är tagen. Det kanske kan vara bilder som jag importerat för länge sedan från LR kom jag på. Då är det mitt fel i så fall.

Det fetade är högst sannolikt, ja.

Ursprungligen av Gäddnos:

Har du kanske använt någon app för att redigera bilder/filmer och att dessa inte har stöd för att skriva över originalet och istället gör en ny kopia, är det möjligt? Du använder ju en förfärlig massa appar för att fixa och dona med dina biler har man läst om tidigare.

Det kan hända att jag har provat och det ställt till med detta.

Ursprungligen av calinou:

Det kan hända att jag har provat och det ställt till med detta.

Kanske kan detta verktyget vara något för dig?

https://nektony.com/duplicate-finder-free/rem...

Jag har inte själv testat. Viktigt att du har backup så att du kan återhämta något om du skulle ta bort för mycket.

1
Bevaka tråden