Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan tidvis inte spara i TextEdit i Catalina

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ibland när jag ska spara en rtf-fil i TextEdit får jag meddelandet "The document x could not be saved". Det enda som hjälper då är omstart av datorn. Har haft problemet enda sedan jag skaffade en ny Mac med Catalina. Observera att dessa inte är några gamla dokument skapade med andra program utan dokument som jag nyligen skapat i Catalina med TextEdit.

1. Finns det någon lösning utöver att starta om datorn?
2. Finns det något program som jag kan ersätta TextEdit med? Vet att jag kan redigera med LibreOffice och Pages också, men tänkte något mer light weight.

Det kom en tilläggsuppdatering till Catalina nyss, har du installerat den? Det kan fixa problemet.

Sista gången TextEdit buggade var tyvärr efter dagens uppdatering.

Kan det ha att göra med att Textredigeraren är inställd på att spara i Icloud och det krånglar där?

Det sparar i min nedladdningsmapp som standard.

Testat att byta destination? Just den mappen är lite speciell (en systemmapp på sätt och vis).

Med nedladdningsmappen menade jag min egen nedladdningsmapp som ligger på en extern disk med mina övriga filer. Observera att jag aldrig haft något problem med att spara i något annat program varken på denna eller min förra Mac. Tack för hjälpen iaf.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-04-11 10:16

Prova att felsöka mha av en annan användare på datorn.
Jag kan se tre tänkbara orsaker till ditt problem:

  1. Felaktig/trasig sökväg

  2. Problem med hårddisken (mindre troligt)

  3. Problem med rättigheter (mer troligt)

-Är det problem första gången en fil ska sparas, eller är det en redan sparad fil som bråkar?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2020-04-11 10:38

Testa med att skapa en ny användare och se om det funkar för den.

1
Bevaka tråden