Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bilder utan ordning eller tema

Tråden skapades och har fått 640 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tack för att ni engagerar er i att rapporterar inlägg som bryter mot forumets regler. Jag ber dock att hålla er till att rapportera sådana inlägg istället för att också starta ett samtal om det aktuella inlägget. Jag har därför raderat några inlägg och hoppas att ni fortsätter den trevliga utvecklingen i tråden. / Mod

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-01-21 08:51
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Tack för att ni engagerar er i att rapporterar inlägg som bryter mot forumets regler. Jag ber dock att hålla er till att rapportera sådana inlägg istället för att också starta ett samtal om det aktuella inlägget. Jag har därför raderat några inlägg och hoppas att ni fortsätter den trevliga utvecklingen i tråden. / Mod

Märkligt att det plötsligt behövs modereras i denna tråden när den har gått 20 sidor utan några som helst problem...

Ursprungligen av zinned:

Märkligt att det plötsligt behövs modereras i denna tråden när den har gått 20 sidor utan några som helst problem...

Du är välkommen att kontakta mig genom ett PM om du tycker att min moderering är felaktig. I övrigt så hänvisar jag till forumets regler och delarna som är §1.3 och §5 där de borttagna inläggen regleras.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-01-21 09:22
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Du är välkommen att kontakta mig genom ett PM om du tycker att min moderering är felaktig. I övrigt så hänvisar jag till forumets regler och delarna som är §1.3 och §5 där de borttagna inläggen regleras.

Du bevisade just min poäng men vi kan lämna det vid det

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Vi klistrar den här tråden för att se om det ger lite ökad aktivitet. / Mod

Vad menas klistrar? Vilken tråd har ni klistrat?

Ursprungligen av calinou:

Vad menas klistrar? Vilken tråd har ni klistrat?

En tråd är klistrad på det sätt att den alltid syns längst upp i sin respektive forumdel. Den "halkar inte ner" på grund av låg aktivitet. Denna tråd är för närvarande en sådan då det bästa är att göra så med så kallade sociala trådar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-01-21 11:56
Ursprungligen av johan_tanying:

Digitaliserade några diabilder från 1985...

Ändrat: 24 oktober 1985 var det ju.

Intressant. Om du har möjlighet att dela fler stadsbilder på Haga och andra platser så är det mycket välkommet.
Har du Flickr?

Ursprungligen av iSweden:

Intressant. Om du har möjlighet att dela fler stadsbilder på Haga och andra platser så är det mycket välkommet.
Har du Flickr?

Jag kanske kan skaffa. Körde med Panoramio förr och var riktigt anal med att lägga in korrekta Google Earth-platser. Tappade geisten när Google gjorde om alltihop...

Ska se om jag kan lägga upp lite på Flickr. Har inte så jättemycket från Haga. Gjorde dock byggpraktik våren 1988 när Kv Furiren byggdes, så har några bilder därifrån också.

Funkar detta, tro?
https://flic.kr/s/aHsmKSSSMA

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-01-21 16:53
Ursprungligen av johan_tanying:

Funkar detta, tro?
https://flic.kr/s/aHsmKSSSMA

Jajamen! Stort tack! Man slås ständigt av hur nedgånget det var i Sverige vid den här tiden. Men det gällde även stora delar av Europa. Hoppas de som beslutade om rivningarna av vårt lilla kulturarv får det hett om öronen när de lämnar jordelivet.

Senast redigerat 2020-01-21 17:03
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2020-01-21 18:09
Ursprungligen av iSweden:

Jajamen! Stort tack! Man slås ständigt av hur nedgånget det var i Sverige vid den här tiden. Men det gällde även stora delar av Europa. Hoppas de som beslutade om rivningarna av vårt lilla kulturarv får det hett om öronen när de lämnar jordelivet.

Dom flesta husen och portarna på bilderna finns faktiskt kvar och är upprustade idag. Bl a HSB.
https://goo.gl/maps/fAFYQ1EhDMzbjYM18

Dock inte husen mittemot Handels - där huserar numera universitetet i några av Hagas tråkigaste nybyggen...

Då tar vi några ströbilder från 1988-89 också: https://www.flickr.com/photos/186546276@N05/a...

Så här ser min set-up ut förresten. Pentax K-5 med macro 100 mm rakt in i en Reflecta Diamator. Har tagit bort objektivet och en samlingslins som är ersatt med opalglas (plexi). Sätter på högt dynamiskt omfång i kameran som Pentax är duktigt på (det blir ändå stenhårt), fotar direkt i RAW, låser på lägsta ISO, stänger av AF (skall man aldrig ha när kameran står på stativ), och kör med 2 sek självutlösare. De två sistnämnda egentligen onödiga då jag trots nedbländning på optiken till f19* (av 32) och bara halvfart på dialampan ofta får runt 1/1000 sek.

Idkar lite handpåläggning med underexponering för exempelvis gamla blixtbilder med kolsvart bakgrund och ljust huvud i mitten.

Det går nog med kortare macro också, men nu så kan jag köra hela magasinet utan att det tar i kameran. En macrosläde mellan kameran och stativet underlättar men är inte nödvändig.

*Hellre lite hårt nedbländat än oskarpt pga poppande oglasade diabilder.

Senast redigerat 2020-01-22 16:13
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-01-22 17:09
Ursprungligen av johan_tanying:

Då tar vi några ströbilder från 1988-89 också: https://www.flickr.com/photos/186546276@N05/a...

Så här ser min set-up ut förresten. Pentax K-5 med macro 100 mm rakt in i en Reflecta Diamator. Har tagit bort objektivet och en samlingslins som är ersatt med opalglas (plexi). Sätter på högt dynamiskt omfång i kameran som Pentax är duktigt på (det blir ändå stenhårt), fotar direkt i RAW, låser på lägsta ISO, stänger av AF (skall man aldrig ha när kameran står på stativ), och kör med 2 sek självutlösare. De två sistnämnda egentligen onödiga då jag trots nedbländning på optiken till f19* (av 32) och bara halvfart på dialampan ofta får runt 1/1000 sek.

Idkar lite handpåläggning med underexponering för exempelvis gamla blixtbilder med kolsvart bakgrund och ljust huvud i mitten.

Det går nog med kortare macro också, men nu så kan jag köra hela magasinet utan att det tar i kameran. En macrosläde mellan kameran och stativet underlättar men är inte nödvändig.

*Hellre lite hårt nedbländat än oskarpt pga poppande oglasade diabilder.

Intressant metod. Bättre än skanning? Eller mest för att det går snabbare?

Vad är tanken med opalglas?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-01-22 18:36

Det är väl på opalglaset bilden projiceras....

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-01-22 18:47
Ursprungligen av kenjon:

Det är väl på opalglaset bilden projiceras....

Det låter logiskt

Nej nej nej - inte projicera. Bara få ett jämnt belyst dia. Detta fotar man sedan "rakt på" med macrot. Bilden blir alltså spegelvänd och upponer, men det fixas ju lätt i PS.

Och varför? Jag har ju en riktigt bra diascanner också. Men en sådan tar ju flera minuter per bild. Med denna metod går det SNABBT och med helt ok resultat. Upplösningen på min K-5 (16 MP) räcker gott o väl för att få med filmkornet trots att det blir lite spill runt kanterna. Jag föredrar nämligen att inte riskera att tappa saker i bildkanterna genom att beskära vid fotograferingen. Det gör jag senare i PS.

Nedan är alltså min Diamator. Den är lätt att återställa om man önskar då ingenting är förstört och bara att lyfta i och ur. (Jag har iofs flera maskiner - det var en av Sveriges vanligaste projektorer och dyker ofta upp på loppisar för någon hundring eller två).

Så här snabbt kan det gå om man vill nörda och bygga lite relän etc för automatisering:

Senast redigerat 2020-01-22 19:08

Fördelar:

  • Ruskigt snabbt.

  • Billigt.

  • Mycket bättre än billiga diascanners från Kjelle o Classe – dessa är egentligen bara glorifierade billiga kompaktkameror i ett plasthölje.

Nackdelar:

  • Ingen ICE (dammborttagning)

  • Inte riktigt lika bra bildkvalitet som en dedikerad diascanner. Men väldigt nära. Typ 99%!

  • Kräver en kamera som kan fotografera i RAW.

  • Helst skall man ha ett fast macro-objektiv. Detta för att få skärpa över hela bilden, slippa (extra) vinjettering, och slippa kudd- eller tunndistorsion.

  • Dessutom gärna 80-100 mm macro. Detta för att komma en bit ifrån det avfotograferade diat. Med kortare brännvidd finns det risk att man inte kan komma tillräckligt nära och/eller att magasinet stöter i kameran. Det senare problemet slipper man förstås med en karusellprojektor.

  • Kräver kunskap i Photoshop då det krävs en del handpåläggning efteråt (beskärning, vitbalans, dynamiskt omfång, dammborttagning osv). Men det krävs iofs oftast även med inscannade bilder från min Minolta.

Den största fördelen är väl att man faktiskt kan få in en rejäl mängd diabilder i datorn. Annars är risken stor att det inte blir av alls. Är det sedan så att man vill ha extra bra kvalitet för förstoring e dyl, så kan man ju scanna in just den eller de enstaka bilder det gäller. Antingen själv om man harn rätt prylar, eller lämna bort till proffs.

Ursprungligen av johan_tanying:

Då tar vi några ströbilder från 1988-89 också: https://www.flickr.com/photos/186546276@N05/a...

Här skall vara rätt länk till albumet: https://www.flickr.com/photos/186546276@N05/a...

Kanske kommer det mera senare om intresse finns. Mina album bör hamna här i så fall: https://www.flickr.com/photos/186546276@N05/a...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2020-02-22 22:45

Brunkebergstunneln

Tysta marigången

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2020-03-02 18:03

Det är alltid ha ha lite variation i vad man fotograferar. Ett par bilder från gårdagen fotograferade med Ricoh GR III.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2020-03-14 20:44

Jag välkomnar våren i mitt närområde!

  • Medlem
  • 2020-04-07 09:30

Våren är ändå något speciellt. Man tar med sig massor av utrustning, lägger sig på mage och får sedan utstå massor av förundrade blickar från förbipasserande som undrar vad man egentligen håller på med.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-04-07 09:40
Ursprungligen av joakimo:

Jag välkomnar våren i mitt närområde!

Du o dessa ormar...alltid dessa ormar

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2020-04-07 14:36
Ursprungligen av zinned:

Du o dessa ormar...alltid dessa ormar

Jag kan ordna fler men jag bjuder på en större hackspett från morgonpromenaden istället.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2020-04-07 14:40
Ursprungligen av Dalle:

Våren är ändå något speciellt. Man tar med sig massor av utrustning, lägger sig på mage och får sedan utstå massor av förundrade blickar från förbipasserande som undrar vad man egentligen håller på med.

Kameran är ofta en källa till många samtal på promenaderna och att man får visa djur i vägkanten som många inte lägger märke till i naturen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-07-18 00:34

Tripp till Norrbotten :

Bonus :

Vägfräne.

Kuriosa med min nya mobil

Ursprungligen av calinou:

Kuriosa med min nya mobil

Vilken mobil är det?

Bevaka tråden