Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

komprimera film

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kan man komprimera en film till ca hälften? hur gör man på bästa sätt?
Den ska läggas in i WhatsApp.

En länk till tex Dropbox?

Ursprungligen av calinou:

Kan man komprimera en film till ca hälften? hur gör man på bästa sätt?
Den ska läggas in i WhatsApp.

I Handbrake (gratis) kan man komprimera om video. Det finns många olika förinställningar. Om du bifogar en video i WhatsApp som dokument kan den vara högst 100 MB stor.

Du kan komprimera ner storleken i princip så mycket du vill. Dock försämras kvalitén så svaret beror på vad dina krav är. Att byta kodek från h.264 till h.265 kan i många fall halvera storleken utan synbar kvalitetsförlust, nackdel är att h.265 är inte lika kompatibelt (vanligt) ännu.

Ursprungligen av barbapappa_86:

En länk till tex Dropbox?

Droppbox har en ny funktion som man kan skicka filmer men har haft otur pga musiken (från Bilder/bildspel/iTunes) kom inte med. Lyckas inte lösa det.

Ursprungligen av Zeugma:

I Handbrake (gratis) kan man komprimera om video. Det finns många olika förinställningar. Om du bifogar en video i WhatsApp som dokument kan den vara högst 100 MB stor.

Varför finns inte den i app-store? Provade skicka som dokument eller video i WhatsApp men max är 64 MB.

Ursprungligen av hummel:

Du kan komprimera ner storleken i princip så mycket du vill. Dock försämras kvalitén så svaret beror på vad dina krav är. Att byta kodek från h.264 till h.265 kan i många fall halvera storleken utan synbar kvalitetsförlust, nackdel är att h.265 är inte lika kompatibelt (vanligt) ännu.

Vad betyder h.264/265? vilka är kompatibla i så fall?

Ursprungligen av calinou:

Varför finns inte den i app-store? Provade skicka som dokument eller video i WhatsApp men max är 64 MB.

Jaså, 64 MB, okej.
Alla programmakare ställer inte upp på Apples villkor.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-04-01 19:16

WhatsApp?

Telegram har gränsen vid 1,5 GB
https://telegram.org/blog/files-on-steroids

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-04-02 08:41
Ursprungligen av calinou:

Vad betyder h.264/265? vilka är kompatibla i så fall?

https://lmgtfy.com/?q=h264

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-04-02 11:51
Ursprungligen av calinou:

Droppbox har en ny funktion som man kan skicka filmer men har haft otur pga musiken (från Bilder/bildspel/iTunes) kom inte med. Lyckas inte lösa det.

Var kommer musiken ifrån? Om du använder Apples/iTunes så hittar jag sökträffar på nätet som indikerar att det kan ha att göra med upphovsrättsskyddad musik och då (utan att säga något till användaren) exkluderas det vid export.

Ursprungligen av frazze:

Var kommer musiken ifrån? Om du använder Apples/iTunes så hittar jag sökträffar på nätet som indikerar att det kan ha att göra med upphovsrättsskyddad musik och då (utan att säga något till användaren) exkluderas det vid export.

Då är det kanske därför det inte fungerar. Det är musik som jag har köpt på iTunes. Det fungerar i WhatsApp.

Ursprungligen av Zeugma:

I Handbrake (gratis) kan man komprimera om video. Det finns många olika förinställningar. Om du bifogar en video i WhatsApp som dokument kan den vara högst 100 MB stor.

Tack, gick superbra med Handbrake!? komprimerades från 121 MB till 39 MB och det blev ingen skillnad på kvalitet.

Lte konstigt att Handbrake som jag laddade ned från nätet lade sig som en skiv-enhet.....
Tryckte på pilen och den frågade om jag var säker på att jag vill mata ut skivan.,...

Ursprungligen av calinou:

Lte konstigt att Handbrake som jag laddade ned från nätet lade sig som en skiv-enhet.....
Tryckte på pilen och den frågade om jag var säker på att jag vill mata ut skivan.,...

Det är normalt att program finns på en skivavbild, .dmg. Ibland är program zippade, .zip. Nedladdning från App Store fungerar på annat sätt.

Du har väl kopierat Handbrake till datorns Program-mapp? Dvs inte bara kört från installationsskivavbilden? Om så är fallet: kopiera genast Handbrake dit och sedan kan du mata ut skivavbilden och kasta dmg-filen du laddade ner..

Ursprungligen av johan_tanying:

Du har väl kopierat Handbrake till datorns Program-mapp? Dvs inte bara kört från installationsskivavbilden? Om så är fallet: kopiera genast Handbrake dit och sedan kan du mata ut skivavbilden och kasta dmg-filen du laddade ner..

Nej det verkar inte finnas där. Endast är att det finns på dockan samt finns en dmg fil på skrivbordet. Varför ska jag ta bort den filen i stället för dra den i programmappen?

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-04-03 09:37

Du kan det där med skivavbilder, du har fått hjälp med det flera gånger.
Läs igenom den här tråden igen där du lyckades göra rätt på slutet -> https://www.99mac.se/forum/t/326179-installer...

Trivselregler, 1.6 /moderator

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-04-03 11:28
Ursprungligen av calinou:

Tack, gick superbra med Handbrake!? komprimerades från 121 MB till 39 MB och det blev ingen skillnad på kvalitet.

Garanterat att det blev skillnad i kvalitet. Säger sig självt när 2/3 av informationen försvunnit.

1
Bevaka tråden