Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Beskära många fotografier

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag vill genomföra följande steg så smidigt som möjligt:
1. Beskära fotografier (två bilder/fotografi). I varje fotografi ska jag ha olika områden.
2. Använda Auto Enhance.

Mitt trixande hittills:
1. I Bilder har jag använt Auto Enhance.
2. Använt beskärning i Preview (använt "redigera med" i Bilder).

Problem:
Anledningen till att jag använt Preview för beskärning är att om beskär funktionen i Bilder används så ser jag inte hur stor en markering i pixels blir. Ett annat problem med både Preview och Bilder är att om jag väljer att beskära med dessa program så är det ganska krångligt att få rätt storlek. I Bilder måste jag skriva inte Proportion ett antal gånger då jag ska ha två olika format och i Preview måste jag dra markeringen precist ett antal gånger.

Jag har testat och beskära i GIMP, öppnade alla bilder i samma bild men olika layer, där kan olika selection storlekar sparas vilket gör att det går snabbt att växla. Men GIMP har ingen vidare Auto Enhance. Så klart vill jag göra dessa steg i ett och samma program, men att köpa Photoshop för något så här enkelt verkar lite överdrivet, vad göra? Har tittat på Pixelmator och Luminar, men jag är tveksam om de klara att spara olika markeringar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-03-31 21:01
Ursprungligen av bird82:

Jag vill genomföra följande steg så smidigt som möjligt:
1. Beskära fotografier (två bilder/fotografi). I varje fotografi ska jag ha olika områden.
2. Använda Auto Enhance.

Mitt trixande hittills:
1. I Bilder har jag använt Auto Enhance.
2. Använt beskärning i Preview (använt "redigera med" i Bilder).

Problem:
Anledningen till att jag använt Preview för beskärning är att om beskär funktionen i Bilder används så ser jag inte hur stor en markering i pixels blir. Ett annat problem med både Preview och Bilder är att om jag väljer att beskära med dessa program så är det ganska krångligt att få rätt storlek. I Bilder måste jag skriva inte Proportion ett antal gånger då jag ska ha två olika format och i Preview måste jag dra markeringen precist ett antal gånger.

Jag har testat och beskära i GIMP, öppnade alla bilder i samma bild men olika layer, där kan olika selection storlekar sparas vilket gör att det går snabbt att växla. Men GIMP har ingen vidare Auto Enhance. Så klart vill jag göra dessa steg i ett och samma program, men att köpa Photoshop för något så här enkelt verkar lite överdrivet, vad göra? Har tittat på Pixelmator och Luminar, men jag är tveksam om de klara att spara olika markeringar.

Ska varje bild beskäras exakt likadant?

Senast redigerat 2020-04-01 08:37

nej, man måste kunna flytta markeringen.

Kan denna vara ett alternativ, kan även skriptas med AppleScript. https://www.lemkesoft.de/en/products/graphicc...

Om det kan hjälpa.....
Har använt sådana kollage appar dock var det ett tag sedan och hittar inte vilka som varit bäst..... Tror att det är Fotor photo editor. Man kan välja hur många bilder man vill lägga på valfri yta och beskära flytta bilderna inom varje ruta samt ta bort ramar om man vill att bilderna ska "flyta ihop". Sedan importerar jag bilderna i bilder och gör olika bildspel.

Tittade lite på GraphicConverter. Tycks dock inte kunna spara olika storlekar på markering och sedan vet jag inte hur bra auto enhance funktionen är. En bra auto enhance funktion är mycket värd.

sent om sider kom jag att tänka på att använda en text expander, vilket gör att det blir snabbt och felfritt att mata in olika pixelvärden, så nu ser jag Bilder som ett, om inte helt optimalt alternativ, ganska ok val.

1
Bevaka tråden